Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 4. 2018
Uran Atmosféry planet

Planeta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

Uran, snímek ze sondy Voyager 2

Uran, snímek ze sondy Voyager 2 - Fotografie planety Uran pořízená 24. ledna 1986 vesmírnou sondou Voyager 2.

Jako jediná navštívila planetu Uran vesmírná sonda Voyager 2 v roce 1986, od té doby jsou astronomové odkázáni pouze na pozorování teleskopy. Nové důkazy se objevily při pozorování v blízkém infračerveném spektru. Vědci vedení Patrickem G. J. Irwinem z University of Oxford detekovali plynný sirovodík (H2S) nad oblaky s tím, že mraky samotné by mohly být tvořeny sirovodíkovým ledem.

Už dříve existovaly domněnky, že se v atmosféře Uranu může sirovodík vyskytovat, stejně tak to ale mohl být amoniak, který se nachází v atmosférách planet Jupiter a Saturn. Odpověď vědci našli až po spektroskopické analýze světla odraženého od atmosféry Uranu, ve které s zřetelně ukázaly čáry typické pro sirovodík.

Další zprávy z kategorie Uran

13. 11. 2014

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomovéO bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 8. 2014

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

13. 11. 2011

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.

Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě Uran

21. 10. 2011

Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě UranVe sluneční soustavě zůstává poslední třída téměř neprozkoumaných planet, ledoví obři Uran a Neptun. Zatímco všechny ostatní planety už od zvědavého lidstva získaly umělé družice, planety Uran a Neptun byly zatím prozkoumány buď zdálky ze Země nebo při průletech vesmírných sond mířících jinam. Ve vědecké komunitě už ale sílí tlak na vesmírné agentury na prozkoumání Uranu (přece jen je blíž než Neptun). Po nepřijatém evropském návrhu Uranus Pathfinder ze začátku letošního roku se nyní ozývá i americká skupina vědců, která prostřednictvím Planetary Science Decadal Survey doporučuje NASA zvážení mise k Uranu.

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety Uran

19. 3. 2011

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety UranNew Horizons je na cestě k Plutu a oblasti za oblasti za ním známé jako Kuiperův pás (Kuiper Belt). 18. března 2011 překročila oběžnou dráhu planety Uran, která však byla vzdálená 3,8 miliard kilometrů a sonda tento milník na své desetileté pouti "prospala" v hibernaci.

NASA vybírá nové vesmírné mise pro období 2013-2022

14. 3. 2011

NASA vybírá nové vesmírné mise pro období 2013-2022Na vypracování studie, kterou vám nabízíme ve zdrojích tohoto článku, se podílelo 5 expertních panelů a jejich cílem bylo poskytnout Národnímu úřadu pro letectví a vesmír reálný seznam misí, které mají potenciál přinést množství nových informací o Sluneční soustavě a vesmíru samotném. Při sestavování seznamu byl brán ohled na aktuální finanční rozpočet a odhadované finance NASA pro období 2013-2022.

Vědci z USA a Evropy navrhují průzkumnou misi k planetě Uran

1. 2. 2011

Vědci z USA a Evropy navrhují průzkumnou misi k planetě UranSkupina vědců ze Spojených států a Evropy podala k ESA písemný návrh na misi Uranus Pathfinder, jejímž cílem by mělo být zkoumání planety Uran, jejích prstenců a měsíců. Mark Hofstadter vědec z NASA podotýká, že mise v vnějším plynným obrům Sluneční soustavy byly odsouvány ve prospěch misí k planetám Saturn a Jupiter, které jsou blíž a cesty k nim jsou výrazně rychlejší, levnější a jednodušší. Technologie i postupy používané ve zkoumání vesmíru nicméně dosáhly dostatečné úrovně vyspělosti a mise k Uranu je nyní podle něj nejen technicky možná, ale i relativně levná.