Galaxie s rostoucím věkem bobtnají a stávají se chaotičtější

29. 4. 2018
Galaxie

Podle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy existuje souvislost mezi stářím galaxie a jejím tvarem. Podle autorů platí pro mladší galaxie, že jejich hvězdy se pohybují pravidelně, všechny podobným způsobem. Jak ale galaxie stárne, dochází k tomu, že se hvězdy pohybují různými směry a galaxie se nafukuje. Jde o první studii, která ukazuje, že věk a struktura galaxií mají spojitost napříč jejich různými druhy.

Galaxie Antennaes

Galaxie Antennaes Galaxie známé také pod označením NGC 4038 a NGC 4039 jsou zde zobrazeny na kompozici dvou fotografií. Modrou barvou je viditelné světlo pořízené vesmírným teleskopem Hubble, zde vidíme hvězdy galaxií, jejichž světlo doletí až k Zemi. Žlutou a červenou barvou je pak fotografie pořízená teleskopem ALMA, která zobrazuje chladná oblaka plynů, ze kterých hvězdy teprve vzniknou.

Podle vedoucího autora studie Jesse van de Sande z University of Sydney se už dříve vědělo o spojení stáří a tvaru galaxií u extrémních objektů (například u velmi plochých a velmi kulatých galaxií). Nová studie, která vychází ze zkoumání 843 galaxií, však ukazuje, že tato spojitost existuje také napříč tvarem, stářím nebo hmotností galaxií.

V průběhu života galaxie dochází ke změně její vnitřní struktury, například kolizemi s ostatními objekty. Tyto události vedou ke změně rychlosti i směru pohybu hvězd, čímž dochází k nárůstu entropie v galaxii. Když vědci seřadili galaxie podle toho jaký mají tvar a jak chaotickou mají vnitřní strukturu, zjistili, že jsou zároveň seřazeny také podle svého stáří.

Na výzkumu se podílely Australian National University (ANU) a University of Sydney a využily k tomu pozorování teleskopu Anglo-Australian Telescope.

Další zprávy z kategorie Galaxie

7. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silné galaktické větry opouštějící vzdálenou galaxii obsahují až 10 % její hmotnostiPomocí observatoře W. M. Keck se vědcům podařilo zachytit masivní oblaka plynů a prachu, které jsou na cestě ven z galaxie Makani vzdálené několik milionů světelných let. Materiál je zřejmě poháněný větry generovanými hvězdami a směřuje do vnějších oblastí galaxie. Podle studie publikované v magazínu Nature je v tomto oblaku až 10 % hmoty celé galaxie.

Nový instrument DESI pomůže vědcům zmapovat galaxie a posvítí si i na temnou energii

2. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) instalovaný na teleskopu Mayall v Arizoně zaznamenal 22. října první světlo. Jeho úkolem bude pomocí rudého posuvu přesně změřit vzdálenost galaxií a rychlost, se kterou se od nás vzdalují. Vědci si od výsledků této práce slibují nové poznatky o temné energii, která zapříčiňuje zrychlující se rozpínání vesmíru.

1. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxiíAstronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektru

4. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektruAstronomové z Itálie a Španělska objevili nový blazar, který je silný v rádiových vlnách ale velmi slabý v rentgenových. Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivní supermasivní dírou v jádru, ze které vychází proudy radiace přímo naším směrem. Objev blazarů se silnými emisemi v rádiovém spektru je poměrně vzácný, každý nový objekt v této kategorii je tedy pro vědce důležitý.

4. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová mapa Mléčné dráhy ukazuje její deformovaný tvar, zatím není zřejmé, co jej způsobujeVědci publikovali zatím nejdetailnější prostorovou mapu naší mateřské galaxie a potvrdili dřívější zjištění, že její tvar je ve vnějších částech zdeformovaný. Mléčná dráha tedy není placatá spirála, jak se doposud často uvažovalo, ale je zvlněná na svých okrajích. Mohlo by jít o výsledek vlivu okolních galaxií, který je dál od středu silnější než v centru, možných vysvětlení však může být více.

24. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

V sousedství naší galaxie se nachází rozsáhlá prázdnota, která se neustále zvětšujeAstronomům se podařilo sledováním pohybu sousedních galaxií zmapovat tzv. Lokální prázdnotu, která přímo sousedí s Mléčnou dráhou. Jde o rozsáhlou oblast, s výrazně menším obsahem hmoty než okolní vesmír. Nachází se však za intenzivně zářícím středem naší vlastní galaxie a není tak snadné ji zkoumat přímo.

8. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop vybavený novým přístrojem detekoval silné větry způsobené supermasivní černou dírouSupermasivní černé díry v jádrech galaxií zřejmě mají výrazný vliv na jejich vývoj. Mělo by k tomu docházet během fáze, kdy černá díra konzumuje materiál z jejího okolí a kdy rychle nabírá na hmotnosti. Silná radiace vycházející z okolí černé díry přitom vytlačuje mezihvězdné plyny ze středu galaxie a následně dochází k jejich koncentraci na jiném místě a následně ke zrodu nových hvězd. Vědci pozorovali silné větry u kvazaru J1509+0434 prostřednictvím teleskopu Gran Telescopio Canarias (GTC) na Kanárských ostrovech.