Astronomové našli jednu z nejtemnějších exoplanet, pohlcuje téměř veškeré světlo své hvězdy

26. 04. 2018
Exoplanety Atmosféry planet

Tým vědců z Keele University ve Velké Británii ve své studii popsal jednu z nejtmavších pozorovaných exoplanet. Jde o planetu WASP-104b, která je plynným obrem obíhajícím velmi blízko svou mateřskou hvězdu. Podle vědců planeta absorbuje 97-99 % viditelného světla, které od své hvězdy přijímá na přivrácené straně. Planeta je v synchronní rotaci a tak hvězdě ukazuje stále stejnou stranu, její odvrácená strana je tak ještě tmavší.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta WASP-104b byla objevena v roce 2014, je o asi 27 % větší než Jupiter a obíhá ve vzdálenosti 0,03 AU od mateřské hvězdy. Hvězda WASP-104 je žlutý trpaslík a nachází se 466 světelných let daleko v souhvězdí Lva. Doposud jediná exoplaneta, která je považována za tmavší je TrES-2b ve vzdálenosti 750 světelných let.

Tmavost WASP-104b je pravděpodobně dána faktem, že svojí hvězdě ukazuje stále stejnou stranu. Na této polokouli tak zřejmě nemohou vznikat žádné mraky nebo jiné atmosférické jevy, které část světla odráží. Existuje ale také druhá hypotéza, podle které má planeta naopak velmi hustou atmosféru, která světlo pohlcuje. U vzdálených planet je pozorování jejich atmosfér velmi obtížné a nezbývá tak zatím než pracovat s různými hypotézami. Více informací bude teoreticky možné získat až s novou generací teleskopů jako je například JWST, který by se měl dostat do vesmíru v roce 2020.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.