Astronomové našli jednu z nejtemnějších exoplanet, pohlcuje téměř veškeré světlo své hvězdy

26. 4. 2018
Exoplanety Atmosféry planet

Tým vědců z Keele University ve Velké Británii ve své studii popsal jednu z nejtmavších pozorovaných exoplanet. Jde o planetu WASP-104b, která je plynným obrem obíhajícím velmi blízko svou mateřskou hvězdu. Podle vědců planeta absorbuje 97-99 % viditelného světla, které od své hvězdy přijímá na přivrácené straně. Planeta je v synchronní rotaci a tak hvězdě ukazuje stále stejnou stranu, její odvrácená strana je tak ještě tmavší.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter - Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta WASP-104b byla objevena v roce 2014, je o asi 27 % větší než Jupiter a obíhá ve vzdálenosti 0,03 AU od mateřské hvězdy. Hvězda WASP-104 je žlutý trpaslík a nachází se 466 světelných let daleko v souhvězdí Lva. Doposud jediná exoplaneta, která je považována za tmavší je TrES-2b ve vzdálenosti 750 světelných let.

Tmavost WASP-104b je pravděpodobně dána faktem, že svojí hvězdě ukazuje stále stejnou stranu. Na této polokouli tak zřejmě nemohou vznikat žádné mraky nebo jiné atmosférické jevy, které část světla odráží. Existuje ale také druhá hypotéza, podle které má planeta naopak velmi hustou atmosféru, která světlo pohlcuje. U vzdálených planet je pozorování jejich atmosfér velmi obtížné a nezbývá tak zatím než pracovat s různými hypotézami. Více informací bude teoreticky možné získat až s novou generací teleskopů jako je například JWST, který by se měl dostat do vesmíru v roce 2020.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let byla detekována vodní páraVědcům z Université de Montréal se podařilo pomocí Hubblova teleskopu detekovat vodní páru a možná i oblaka s kapalnou vodou v atmosféře exoplanety K2-18b ve vzdálenosti 111 světelných let. Jde o nejmenší podobné těleso, v jehož atmosféře se podařilo vodu nalézt. Voda byla v atmosférách exoplanet detekována už dříve, jednalo se ale zatím pouze o masivní plynné obry. Tentokrát jde o planetu pouze dvakrát větší než Země, která se navíc nachází v obyvatelné zóně svojí mateřské hvězdy.

První detekce draslíku v atmosféře exoplanety

6. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce draslíku v atmosféře exoplanetyTým astronomů vedený Enginem Kalesem detekoval chemický prvek draslík v atmosféře exoplanety. Jde o první takový případ, i když se výskyt tohoto prvku u exoplanet očekával už od začátku jejich studia. Tato konkrétní planeta už byla astronomy několikrát zkoumána, draslík však detekován nebyl, nebo nebyly výsledky přesvědčivé. Teprve za použití teleskopu LBT (Large Binocular Telescope) a instrumentu PEPSI (Potsdam Echelle Polarimetric and Spectroscopic Instrument) vědci získali dostatečně silný signál draslíku.

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdy

29. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Unikátní exoplaneta na extrémně eliptické oběžné dráze kolem svojí hvězdyAstronomům se pomocí teleskopů Lick Observatory v Kalifornii a W. M. Keck na Havaji podařilo identifikovat exoplanetu s nezvyklou oběžnou dráhou - je výrazně eliptická. Kdyby se planeta pohybovala kolem Slunce, přibližovala by se Slunci na vzdálenost Marsu a v nejvzdálenějším bodě by byla dál než Neptun. Objekty s eliptickou dráhou sice ve sluneční soustavě existují, jde ale o malé planetky na okraji v Kuiperově pásu.

U blízké hvězdy Gliese 1061 byly objeveny hned tři nové exoplanety

26. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Gliese 1061 ve vzdálenosti pouhých 12 světelných let našli astronomové hned tři nové exoplanety. Všechny tři jsou jen o něco větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně hvězdy. K objevu byla použita metoda měření radiální rychlosti hvězdy, při které se sleduje gravitační vliv planet na hvězdu, kterou obíhají.

8. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta WASP 121b je tak blízko svojí hvězdě, že má šišatý tvar a přichází o svou atmosféruExoplaneta WASP 121b byla objevena už v roce 2015, nachází se u hvězdy o asi 40 % větší než Slunce ve vzdálenosti 854 světelných let. Tato planeta je o něco větší než Jupiter a obíhá svou hvězdu velmi blízko. Podle nových pozorování teleskopem Hubble dokonce tak blízko, že z ní hvězda svou gravitací vysává materiál a deformuje její tvar. Vědci tak mohou přímo pozorovat, jak planeta přichází o svou atmosféru, a dovědět se více o jejich vzniku a zániku.