Nejpodrobnější mapa Mléčné dráhy, proleťte se naší galaxií v detailní animaci

26. 04. 2018
Gaia Mléčná dráha ESA

Evropská vesmírná agentura (ESA) včera zveřejnila doposud nejpodrobnější mapu naší galaxie a jejího okolí. Obsahuje pozice, pohyb a další charakteristiky 1,7 miliard hvězd a je založena na 22 měsících pozorováních vesmírného teleskopu Gaia. Nový katalog je volně přístupný online a je obřím skokem v poznávání naší vlastní galaxie a její evoluce. Vědci očekávají, že nové informace o hvězdách povedou k mnoha novým objevům. V dalších letech bude tato mapa nadále rozšiřována a zpřesňována, finální release je plánován na 20. léta.

Mléčná dráha, mapa 2018

Mléčná dráha, mapa 2018 - Mapa Mléčné dráhy, která vznikla na základě dat z evropské družice Gaia.

Gaia je evropský vesmírný teleskop, který pozoruje vesmír z Lagrangeova bodu L2, obíhá tedy Slunce společně se Zemí. Při oběhu Slunce má teleskop možnost pozorovat objekty v naší galaxii z různých úhlů, kdy se za nimi zdánlivě mění jejich pozadí (efekt nazývaný paralaxa). I když může jít o velmi nepatrnou změnu, velmi přesná měření teleskopu Gaia umožňují spočítat s velkou přesností vzdálenosti hvězd, rychlost jejich pohybu a další charakteristiky.

Postupně tak vzniká doposud nejrozsáhlejší katalog a 3D vesmírná mapa naší galaxie. S každým dalším rokem dochází ke zpřesňování naměřených hodnot a postupnému rozšiřování katalogu o vzdálenější a menší objekty. ESA umožňuje s těmito daty volně nakládat, lze tedy očekávat, že budou vznikat nové animace i vědecké studie vycházející ze změřeného chování hvězd v Mléčné dráze.

Pohyby hvězd při oběhu Slunce

Tato animace ukazuje, jak se mění pohled na hvězdy při oběhu kolem Slunce. Efekt je stotisíckrát znásobený pro názornost.

360° mapa Mléčné dráhy

Prohlédněte si Mléčnou dráhu v 360° videu, které vychází z dat posbíraných teleskopem Gaia.

Pohyb planetek ve sluneční soustavě

Kromě mapování hvězd v Mléčné dráze, pozorovala Gaia také planetky ve sluneční soustavě. Celkem jich bylo zařazeno do katalogu 14 099, v animaci jsou znázorněny oběžné dráhy 200 nejzářivějších z nich.

Další zprávy z kategorie Gaia

09. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pomocí teleskopů Gaia a Hubble byla zatím nejpřesněji odhadnuta váha Mléčné dráhyPřesně odhadnout váhu Mléčné dráhy není zrovna jednoduchý úkol, kromě toho, že nelze zvážit přímo, je totiž například potřeba počítat také s temnou hmotou, kterou nelze přímo ani pozorovat. K výsledku vědci nakonec došli měřením rychlosti pohybu objektů, které kolem naší galaxie rotují. Stejná metoda už byla použita dříve, nově však bylo ve výpočtu pracováno s přesnými daty z teleskopu Gaia, která obsahují pozice a pohyb více než miliardy hvězd v Mléčné dráze a jejím bezprostředním okolí.

13. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Po vyhasnutí se některé hvězdy (včetně Slunce) promění v krystal. Vědci nyní pozorovali první náznaky tohoto procesuAnalýzou zářivosti a barvy blízkých bílých trpaslíků se astronomům z University of Warwick podařilo nalézt první přímou evidenci o krystalizaci bílých trpaslíků. Podle studie, kterou publikovali ve vědeckém magazínu Nature, je hvězdná obloha doslova posetá těmito drobnými objekty, které mají pevnou strukturu podobně jako planety. Pozorovaný efekt byl předpovězen už před 50 lety, teprve data z observatoře Gaia však umožnila získat dostatek informací pro ověření této hypotézy.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

07. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

05. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxiíPři hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

22. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

10. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitouKromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.