Astronomové zřejmě našli první exoplanetu s atmosférou bez mraků

09. 05. 2018
Exoplanety Atmosféry planet ESO VLT

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal první atmosféru exoplanety, která neobsahuje žádné mraky. Využili k tomu teleskop VLT (Very Large Telescope) v Čile provozovaný evropskou organizací ESO (European South Observatory). Zkoumaná exoplaneta má označení WASP-96b a jde o tzv. horký Saturn - planetu podobnou svou hmotností Saturnu, která však obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature 7. května.

Exoplanety, detekce sodíku

Exoplanety, detekce sodíku - Na pravé straně obrázku lze vidět běžný případ při detekci sodíku v atmosférách exoplanet: spektrální analýza nachází pouze špičku stopy po sodíku. Vědci předpokládají, že je to způsobení tím, že oblaka v atmosféře blokují část spektra prezentovaného sodíkem. V levé části obrázku je detekce sodíku u planety WASP-96b, která ukazuje celé spektrum sodíku. Vědci z toho usuzují, že planeta nemá mraky, které by známky sodíku blokovaly.

Planeta WASP-96b má masu podobnou jako planeta Saturn, ale je o asi 20 větší než Jupiter. Obíhá hvězdu WASP-96, která je podobná Slunci, ve vzdálenosti 980 světelných let v souhvězdí Fénixe.

Při přechodu planety WASP-96b před její mateřskou hvězdou se vědcům podařilo analyzovat složení její atmosféry. Podle vědců ukázala spektrální analýza na přítomnost sodíku v celém spektru, což naznačuje, že část tohoto spektra není blokována mraky jako je tomu v jiných případech. Doposud všechny prozkoumané horké masivní exoplanety měly vrstvy hustých oblaků ve svých atmosférách.

Astronomům se zřejmě podařilo vyfotit exoplanetu ve fázi jejího formování

18. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se zřejmě podařilo vyfotit exoplanetu ve fázi jejího formováníMezinárodnímu týmu astronomů vedenému výzkumníky z nizozemské Leiden University se podařilo zachytit nový objekt u mladé dvojhvězdy CS Cha vzdálené asi 600 světelných let. Mohlo by jít o masivní exoplanetu nebo hnědého trpaslíka v rané fázi vývoje. Objev se podařil prostřednictvím instrumentu SPHERE na teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile. Výsledky výzkumu vedeného Christianem Ginskim budou publikovány ve vědeckém magazínu Astronomy & Astrophysics.

03. 05. 2018

První detekce helia v atmosféře exoplanety. Nový postup by mohl přinést další objevyAstronomům vedeným Jessicou Spake z University of Exeter se podařilo poprvé pozorovat helium v atmosféře exoplanety. Jde o planetu WASP-107b, která se nachází asi 200 světelných let daleko v souhvězdí Panny. Objev helia se podařil díky vesmírnému teleskopu Hubble a také díky jeho velkému množství v atmosféře planety. Výsledky výzkumu byly publikovány 3. května ve vědeckém magazínu Nature.

26. 04. 2018

Astronomové našli jednu z nejtemnějších exoplanet, pohlcuje téměř veškeré světlo své hvězdyTým vědců z Keele University ve Velké Británii ve své studii popsal jednu z nejtmavších pozorovaných exoplanet. Jde o planetu WASP-104b, která je plynným obrem obíhajícím velmi blízko svou mateřskou hvězdu. Podle vědců planeta absorbuje 97-99 % viditelného světla, které od své hvězdy přijímá na přivrácené straně. Planeta je v synchronní rotaci a tak hvězdě ukazuje stále stejnou stranu, její odvrácená strana je tak ještě tmavší.

18. 04. 2018

Teleskop VLT zachytil několik rozdílných protoplanetárních disků u mladých hvězdS instrumentem SPHERE, který je součástí VLT teleskopu v Čile se vědcům z ETH Zurich podařilo zachytit několik disků materiálu obíhajících kolem vzdálených hvězd. Podle astronomů jde o struktury kolem mladých hvězd, ve kterých vznikají nové planety. Jejich výzkum umožní lépe pochopit vývoj hvězdných systémů s planetami a jejich formaci. Ze snímků je na první pohled patrné, že každá hvězda a každý systém jsou unikátní a jejich protoplanetární disky mají specifický tvar.

Pomocí gravitační mikročočky byl nalezen nový hnědý trpaslík, mohlo by jít o binární systém

13. 04. 2018

Astronomům se podařilo pomocí gravitační mikročočky objevit zvláštní systém: obsahuje dvě tělesa menší než hvězda, ale možná příliš velká na to, aby šlo o planety, alespoň co se jednoho z nich týká. Nově objevený systém má označení MOA-2015-BLG-337L a může se skládat z jednoho hnědého trpaslíka a obíhající planety, nebo dvou hnědých trpaslíků. Jde o další z řady objevů hnědých trpaslíků pomocí metody gravitační mikročočky v poslední době.

Astronomové objevili superzemi obíhající vzdáleného červeného trpaslíka

10. 04. 2018

Astronomové objevili superzemi obíhající vzdáleného červeného trpaslíkaZa pomoci gravitační mikročočky se astronomům podařilo objevit vzdálenou planetu, která je několikrát hmotnější než Země a obíhá drobnou hvězdu. Objev byl uskutečněn za použití gravitační mikročočky, která znásobila světlo přicházející ze vzdálené hvězdy OGLE-2017-BLG-0482L, která je červeným trpaslíkem o hmotnosti asi 0,2 hmotnosti Slunce. Samotná planeta OGLE-2017-BLG-0482Lb je asi 9x masivnější než Země.

06. 04. 2018

Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.