Astronomové zřejmě našli první exoplanetu s atmosférou bez mraků

9. 5. 2018
Exoplanety Atmosféry planet ESO VLT

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal první atmosféru exoplanety, která neobsahuje žádné mraky. Využili k tomu teleskop VLT (Very Large Telescope) v Čile provozovaný evropskou organizací ESO (European South Observatory). Zkoumaná exoplaneta má označení WASP-96b a jde o tzv. horký Saturn - planetu podobnou svou hmotností Saturnu, která však obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature 7. května.

Exoplanety, detekce sodíku

Exoplanety, detekce sodíku Na pravé straně obrázku lze vidět běžný případ při detekci sodíku v atmosférách exoplanet: spektrální analýza nachází pouze špičku stopy po sodíku. Vědci předpokládají, že je to způsobení tím, že oblaka v atmosféře blokují část spektra prezentovaného sodíkem. V levé části obrázku je detekce sodíku u planety WASP-96b, která ukazuje celé spektrum sodíku. Vědci z toho usuzují, že planeta nemá mraky, které by známky sodíku blokovaly.

Planeta WASP-96b má masu podobnou jako planeta Saturn, ale je o asi 20 větší než Jupiter. Obíhá hvězdu WASP-96, která je podobná Slunci, ve vzdálenosti 980 světelných let v souhvězdí Fénixe.

Při přechodu planety WASP-96b před její mateřskou hvězdou se vědcům podařilo analyzovat složení její atmosféry. Podle vědců ukázala spektrální analýza na přítomnost sodíku v celém spektru, což naznačuje, že část tohoto spektra není blokována mraky jako je tomu v jiných případech. Doposud všechny prozkoumané horké masivní exoplanety měly vrstvy hustých oblaků ve svých atmosférách.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.