Astronomové zřejmě našli první exoplanetu s atmosférou bez mraků

09. 05. 2018
Exoplanety Atmosféry planet ESO VLT

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal první atmosféru exoplanety, která neobsahuje žádné mraky. Využili k tomu teleskop VLT (Very Large Telescope) v Čile provozovaný evropskou organizací ESO (European South Observatory). Zkoumaná exoplaneta má označení WASP-96b a jde o tzv. horký Saturn - planetu podobnou svou hmotností Saturnu, která však obíhá velmi blízko svojí mateřské hvězdě. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature 7. května.

Exoplanety, detekce sodíku

Exoplanety, detekce sodíku - Na pravé straně obrázku lze vidět běžný případ při detekci sodíku v atmosférách exoplanet: spektrální analýza nachází pouze špičku stopy po sodíku. Vědci předpokládají, že je to způsobení tím, že oblaka v atmosféře blokují část spektra prezentovaného sodíkem. V levé části obrázku je detekce sodíku u planety WASP-96b, která ukazuje celé spektrum sodíku. Vědci z toho usuzují, že planeta nemá mraky, které by známky sodíku blokovaly.

Planeta WASP-96b má masu podobnou jako planeta Saturn, ale je o asi 20 větší než Jupiter. Obíhá hvězdu WASP-96, která je podobná Slunci, ve vzdálenosti 980 světelných let v souhvězdí Fénixe.

Při přechodu planety WASP-96b před její mateřskou hvězdou se vědcům podařilo analyzovat složení její atmosféry. Podle vědců ukázala spektrální analýza na přítomnost sodíku v celém spektru, což naznačuje, že část tohoto spektra není blokována mraky jako je tomu v jiných případech. Doposud všechny prozkoumané horké masivní exoplanety měly vrstvy hustých oblaků ve svých atmosférách.

07. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

30. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než ZeměLoni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

08. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdyInstrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

23. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy budoucí generace: HabEx, přímé pozorování exoplanet ve vysokém rozlišeníHabitable Exoplanet Imaging Mission (HabEx) je koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru ve třicátých letech. Úkolem teleskopu HabEx by bylo hledání obyvatelných planet u vzdálených hvězd za použití analýzy infračerveného, optického i ultrafialového spektra. Na rozdíl od dosavadních přístupů by teleskop hledal planety přímo, nikoli pouze ty, které blokují světlo svých mateřských hvězd. NASA posuzuje HabEx společně s dalšími třemi koncepty v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics.

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci života

17. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci životaPři hledání potenciálně obyvatelných planet mimo sluneční soustavu se astronomové často dívají směrem k nejbližší hvězdě - Alfa Centauri. Jde ve skutečnosti o tři hvězdy vázané k sobě gravitační silou a každá je tak trochu jiná. U dvou z nich však panují podmínky, které by mohly existenci života umožňovat. Vyplývá to z pozorování rentgenového teleskopu Chandra, který zkoumal intenzitu radiace vycházející z těchto hvězd.