NASA a ESA budou společně hledat cestu, jak přivést z Marsu vzorky hornin

8. 5. 2018
Mars ESA Geologie ve vesmíru

26. dubna podepsaly Evropská a Americká vesmírná agentura dohodu o tom, že budou společně zkoumat možnosti, jak přivézt z Marsu horniny zpátky na Zemi. Obě agentury plánují v příštích letech poslat na Mars automatické rovery, které budou sbírat vzorky hornin z povrchu i pod ním. Tyto horniny budoucí mise vyzvedne z povrchu Marsu a následně dopraví na Zemi ke studiu. Tento výzkum doplní informace o Marsu posbírané dosavadním výzkumem přímo na Marsu a z jeho oběžné dráhy.

Mars

Mars - rudá planeta

Fáze 1: sběr vzorků

Americký rover Mars 2020, který k rudé planetě odletí v roce 2020, by měl podle plánu posbírat až 31 malých kontejnerů se vzorky hornin. Zároveň s ním by měl evropský rover ExoMars vrtat pod povrch Marsu a také posbírat vzorky hornin. Tyto horniny by měl následně posbírat třetí rover, který je dopraví na místo startu na oběžnou dráhu.

Fáze 2: start z povrchu Marsu

Vzorky budou uloženy do kapsle o velikosti fotbalového míče, která bude naložena na návratový modul (Mars Ascent Vehicle). Půjde o první start z povrchu Marsu na jeho oběžnou dráhu v historii.

Fáze 3: odlet k Zemi

Na oběžné dráze Marsu už bude čekat další zařízení, které odveze kapsli se vzorky k Zemi. I zde půjde o historicky první cestu: z Marsu na Zemi. Kapsle bude uložena do ochranného obalu, který ji dopraví až na povrch Země, pravděpodobně do Spojených států. V rámci čerstvě podepsané dohody se NASA společně s ESA dohodnou na rozdělení jednotlivých částí této komplexní mise mezi sebou a případně dalšími komerčními partnery. Zároveň bude navrženo jak a kde dovezené vzorky studovat. Vědecký přínos této mise předčí dosavadní průzkum prezentovaný zkoumáním hornin v robotických laboratořích přímo na Marsu a analýzou hornin ze snímků z povrchu i oběžné dráhy.

Čína plánuje postavit kromě orbitální stanice CSS také lunární vědeckou základnu

28. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský vesmírný program nabírá na obrátkách. Koncem loňského roku se stala Čína první zemí, která přistála na odvrácené straně Měsíce a její sebevědomí dál roste. Ještě letos by měla k Měsíci odstartovat sonda Chang´e 5, která doveze vzorky na Zemi. Nově nyní představitelé čínského vesmírného programu oznámili další cíl: do deseti let postavit výzkumnou stanici na jižním pólu Měsíce, ke které budou létat astronauti.

Sonda MRO zaznamenala sesuvy půdy na Marsu

26. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda MRO zaznamenala sesuvy půdy na MarsuOrbitální sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) zachytila evidenci o pohybu hornin na Marsu, konkrétně v oblasti Cerberus Fossae, která se nachází nedaleko rovníku. Snímek pořízený kamerou s vysokým rozlišením HiRISE ukazuje masy hornin, které se sesunuly z horního okraje srázu (světle modrou barvou). Na snímku lze také pozorovat další jev známý jako slope lineae, u kterého se někteří vědci domnívají, že by mohl být doprovázen výskytem kapalné vody.

Sonda InSight zachytila první otřesy na Marsu

24. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight zachytila první otřesy na Marsu6. dubna se podařilo seismometru SEIS, který koncem loňského roku umístila na povrch sonda InSight, detekovat první otřes povrchu Marsu. Oznámila to francouzská vesmírná agentura CNES, která přístroj vyvinula. Detekované chvění se podobá těm, které zaznamenaly mise Apollo na Měsíci. Jde o první potvrzenou událost, která byla způsobena pod povrchem Marsu, mise InSight má za cíl prostřednictvím většího počtu těchto otřesů zkoumat nitro planety.

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu Marsu

23. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu MarsuRobotické vozítko Curiosity před několika týdny opustilo region nazvaný Hřeben Very Rubinové (Vera Rubins Ridge) a dostalo se do nového regionu. Aktuálně se nachází v oblasti Clay-bearing Unit (jednotka s jílovitými horninami), kde byly ještě před přistáním roveru na Marsu detekovány jílovité horniny z oběžné dráhy. 6. dubna rover vyvrtal do jedné ze skal díru, aby zjistil, z čeho jsou horniny v tomto místě složeny.

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecké závěry z mise Trace Gas Orbiter: v atmosféře Marsu je metan i vodaEvropská vesmírná agentura ESA prezentovala nejnovější výsledky mise orbitální sondy Trace Gas Orbiter (TGO), která od roku 2016 obíhá kolem planety Mars. Mezi výsledky jsou dopady loňské globální prachové bouře nebo také překvapivě nízké množství metanu v atmosféře. K tématu byly publikovány hned dvě studie v magazínu Nature a jedna v Proceedings of the Russian Academy of Science a výsledky zkoumání byly prezentovány na generálním shromáždění European Geosciences Union ve Vídni.

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na Zemi

7. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na ZemiPři zatmění Slunce dochází k zakrytí naší hvězdy Měsícem při pohledu ze Země, podobná situace nastává také na Marsu, jehož dva měsíce jsou však od toho našeho dost odlišné. Phobos ani Deimos totiž nemají kulatý tvar, ani se z povrchu Marsu nejeví podobně velké jako Slunce. Při zatmění tak není disk Slunce zcela zakrytý a odhaluje nepravidelný tvar obou měsíců. Jak takové marsovské zatmění Slunce vypadá ukázaly nové snímky z roveru Curiosity.

1. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem Marsu by mohla existovat jezera s vodou, která by se mohla dostávat na povrchPodle nové studie by na Marsu mohla proudit voda z hloubky několika set metrů na povrch a vytvářet úkazy pozorovatelné z oběžné dráhy, které vypadají jako vodní koryta ve svazích. Umožnit by to měly praskliny v povrchu, které vedou hluboko pod zem, až do zásobáren podpovrchové vody. Podobné mechanismy se objevují také na Zemi v Saharské poušti. Místa, kde z prasklin vyvěrají prameny vody, by mohly být vhodné pro první kolonie, které by mohly vodu využívat.