V Kuiperově pásu je objekt plný uhlíku, zřejmě vznikl ve středu sluneční soustavy

10. 5. 2018
Kuiperův pás VLT Planetky (asteroidy) ESO

Mezinárodní tým astronomů zjistil za pomoci teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile, že planetka 2004 EW95 obsahuje vysoký podíl uhlíku. To by nebylo nic až tak významného, pokud by nešlo o objekt, který obíhá Slunce daleko v Kuiperově pásu, chladné oblasti sluneční soustavy plné ledových objektů. Vědci z tohoto zjištění usuzují, že by mohlo jít o objekt, který vznikl mnohem blíže Slunci, možná v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter a později zmigroval na okraj sluneční soustavy.

Planetka 2004 EW95

Planetka 2004 EW95 Ilustrace planetky 2004 EW95 (nebo také (120216) 2004 EW95), která obíhá Slunce v Kuiperově pásu.

2004 EW95 má v průměru 291 kilometrů a obíhá Slunce ve vzdálenosti mezi 27-53 AU (oběžná dráha planety Neptun je kolem 30 AU). První zvláštnost tohoto objektu objevil už vesmírný teleskop Hubble, odrazivost jeho povrchu se lišila od ostatních podobných těles v Kuiperově pásu. To vedlo astronomy k použití spektrografů X-Shooter a FORS2 na teleskopu VLT, který je pro pozorování podobných objektů vhodnější.

I přes pozorování těmito výkonnými instrumenty je však planetka 2004 EW95 velmi vzdálená a navíc velmi tmavá. Vědci tak museli použít sofistikované algoritmy pro zpracování dat získaných z teleskopu. Podařilo se jim tak spektrální analýzou rozpoznat oxidy železa a fylosilikáty - sloučeniny, které doposud nebyly v Kuiperově pásu prokazatelně detekovány.

Podle vědců je 2004 EW95 těleso, které vzniklo blíže Slunci, kde jsou podobné materiály běžné. Sluneční soustava byla před miliardami let chaotické místo, kde planety svou gravitací ovlivňovaly oběžné dráhy menších těles. Podle některých teorií si dokonce planety Uran a Neptun vzájemně prohodily oběžné dráhy. Za takové situace není až tak těžké představit si, jak některé planetky vznikly na jednom místě sluneční soustavy a skončily na místě úplně jiném.

Oběžná dráha planetky 2004 EW95

Na animaci je červenou barvou vyznačena oběžná dráha planetky 2004 EW95, zelenou barvou jsou ostatní objekty ve sluneční soustavě.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

28. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavě

17. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavěVíce než 10 let po objevení se může planetka se zatím oficiálním označením (225088) 2007 OR10 dočkat skutečného jména. Vyzvali k tomu tři astronomové, kteří se v roce 2007 zasloužili o její objevení: Meg Schwamb, Mike Brown a David Rabinowitz. Vybrané jméno následně astronomové předají Mezinárodní astronomické unii k oficiálnímu pojmenování. Planetka 2007 OR10 se nachází v Kuiperově pásu a má zhruba polovinu velikosti Pluta.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.