V Kuiperově pásu je objekt plný uhlíku, zřejmě vznikl ve středu sluneční soustavy

10. 05. 2018
Kuiperův pás VLT Planetky (asteroidy) ESO

Mezinárodní tým astronomů zjistil za pomoci teleskopu VLT (Very Large Telescope) v Čile, že planetka 2004 EW95 obsahuje vysoký podíl uhlíku. To by nebylo nic až tak významného, pokud by nešlo o objekt, který obíhá Slunce daleko v Kuiperově pásu, chladné oblasti sluneční soustavy plné ledových objektů. Vědci z tohoto zjištění usuzují, že by mohlo jít o objekt, který vznikl mnohem blíže Slunci, možná v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter a později zmigroval na okraj sluneční soustavy.

Planetka 2004 EW95

Planetka 2004 EW95 - Ilustrace planetky 2004 EW95 (nebo také (120216) 2004 EW95), která obíhá Slunce v Kuiperově pásu.

2004 EW95 má v průměru 291 kilometrů a obíhá Slunce ve vzdálenosti mezi 27-53 AU (oběžná dráha planety Neptun je kolem 30 AU). První zvláštnost tohoto objektu objevil už vesmírný teleskop Hubble, odrazivost jeho povrchu se lišila od ostatních podobných těles v Kuiperově pásu. To vedlo astronomy k použití spektrografů X-Shooter a FORS2 na teleskopu VLT, který je pro pozorování podobných objektů vhodnější.

I přes pozorování těmito výkonnými instrumenty je však planetka 2004 EW95 velmi vzdálená a navíc velmi tmavá. Vědci tak museli použít sofistikované algoritmy pro zpracování dat získaných z teleskopu. Podařilo se jim tak spektrální analýzou rozpoznat oxidy železa a fylosilikáty - sloučeniny, které doposud nebyly v Kuiperově pásu prokazatelně detekovány.

Podle vědců je 2004 EW95 těleso, které vzniklo blíže Slunci, kde jsou podobné materiály běžné. Sluneční soustava byla před miliardami let chaotické místo, kde planety svou gravitací ovlivňovaly oběžné dráhy menších těles. Podle některých teorií si dokonce planety Uran a Neptun vzájemně prohodily oběžné dráhy. Za takové situace není až tak těžké představit si, jak některé planetky vznikly na jednom místě sluneční soustavy a skončily na místě úplně jiném.

Oběžná dráha planetky 2004 EW95

Na animaci je červenou barvou vyznačena oběžná dráha planetky 2004 EW95, zelenou barvou jsou ostatní objekty ve sluneční soustavě.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objektMezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18, která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

09. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planetyTrpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

10. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons zažehla trysky, aby upravila svůj směr na cestě k cíli v Kuiperově pásuVesmírná sonda New Horizons provedla 3. října krátký zážeh, který upravil její trajektorii směrem k planetce 2014 MU69, která dostala přezdívku Ultima Thule. Zážeh trysek trval 3,5 minuty a zrychlil sondu o 2,1 metru za sekundu. Šlo o první zážeh, při kterém byly použity snímky přímo ze sondy New Horizons k určení správného směru pro průlet kolem planetky, který je plánován na 1. ledna 2019.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka na okraji sluneční soustavy má extrémní orbitu, dostává se nejdál od SlunceAstronomové Scott Sheppard a Chad Trujillo při svém hledání zatím stále teoretické velké planety na okraji sluneční soustavy našli novou planetku, je sice malá, zato má zajímavou oběžnou dráhu. Objekt s označením 2015 TG387 má podle nových pozorování sotva 300 kilometrů v průměru, jeho oběžná dráha jej ale zavede neuvěřitelných 2 300 AU od Slunce. Země se nachází ve vzdálenosti 1 AU, Neptun 30 AU a doposud nejvzdálenější známý bod oběhu kolem slunce měla planetka Sedna s 937 AU.