Čína vypustí v příštím týdnu družici nad odvrácenou stranu Měsíce

15. 05. 2018
Čína Měsíc Lagrangeovy librační body Chang´e

Čína plánuje vyslat 21. května do vesmíru orbitální sondu Queqiao, která bude sloužit jako komunikační satelit pro nadcházející lunární misi Change 4 jejímž cílem je přistát na odvrácené straně Měsíce. Družice Change 4 bude obíhat lagrangeův librační bod L2 (systému Země-Měsíc), ze kterého bude mít pohled jak na odvrácenou stranu Měsíce, tak na povrch Země a bude moci přenášet komunikaci z roveru na středisko operací v Číně.

Měsíc

Měsíc - snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru v roce 1992.

Jde o pokračování čínského lunárního programu Change, jehož poslední mise vyslala na Měsíc první čínský rover v roce 2013. Nadcházející Change 4, která má do vesmíru vyletět v listopadu tohoto roku, bude historicky první misí, která přistane na odvrácené straně Měsíce.

Kromě komunikačních povinností sondy, bude mít Queqiao na palubě také přístroj vyvinutý společně s nizozemskými vědci, který bude zkoumat radiové signály z unikátního umístěná "za" Měsícem.

Čínský lunární program Change

• Change 1 (2007): orbitální sonda, která mapovala povrch Měsíce.
  • Change 2 (2010): vylepšená sonda oproti Change 1, která také obíhala Měsíc, na konci své mise zamířila k lagrangeově bodu L2 a následně planetce 4179 Toutatis.
  • Change 3 (2013): přistávací modul a rover, který dosedl na měsíční povrch v Mare Imbrium.
  • Change 5 T1 (2014): mise, která otestovala návratový modul pro budoucí sondu Change 5. Sonda obletěla Měsíc a vrátila se do zemské atmosféry.
  • Change 4 (2018): přistávací modul, který má dosednout na odvrácenou stranu Měsíce.
  • Change 5 (2019): mise, která by měla přivést vzorky hornin z Měsíce zpátky na Zemi.

Další zprávy z kategorie Čína

Čína úspěšně vypustila družici Queqiao, která bude přenášet signál z odvrácené strany Měsíce

21. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura (CNSA) v pondělí vynesla pomocí rakety Long March 4C do vesmíru komunikační sondu Queqiao. Mise družice je jednoduchá, bude se pohybovat kolem libračního bodu L2 nad odvrácenou stranou Měsíce a bude poskytovat spojení Země s lunárním roverem, který tam odletí na podzim tohoto roku. Jde o další fázi čínského lunárního programu, který začal v roce 2013 a měl by vyvrcholit v příštím roce dopravením vzorků hornin zpátky na Zemi.

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánu

02. 04. 2018

Čínská laboratoř Tiangong-1 spadla do Pacifického oceánuČínská laboratoř Tiangong-1 v pondělí brzy ráno částečně shořela v atmosféře, zbytky trosek se zřítily do Pacifického oceánu. Nekontrolovaný pád zanesl několikatunový modul do blízkosti oblasti v jižním Pacifiku, kam jsou naváděny kontrolované vstupy do atmosféry. Zatím není zřejmé, jak velké kusy přežily průlet atmosférou, jisté však je, že zůstanou na dně oceánu severozápadně od Tahiti, kam dopadly.

26. 03. 2018

Test nového motoru pro čínskou raketu Long March 9 by mohl proběhnout ještě letosNově vyvíjená čínská raketa Long March 9 má být výkonnější než zatím nejsilnější nosič historie Saturn V. Nový motor pro její první stupeň je aktuálně ve vývoji a mohl by být otestovaný ještě letos, vyplývá to z informací webu AviationWeek.com. Nová raketa má být schopna vynést na nízkou oběžnou dráhu Země až 130 tun nákladu a má umožnit pilotované lety Číňanů na Měsíc. Zároveň jsou ve vývoji také motory pro druhý a třetí stupeň nové super těžké rakety.

Tým čínských dobrovolníků strávil 200 dní v simulované lunární stanici

29. 01. 2018

Čtveřice čínských studentů strávila 200 dní v lunární laboratoři v Pekingu v simulované přípravě na život na měsíčním povrchu. Prostor o rozloze 160 metrů čtverečních nazývaný Lunární palác se nachází v areálu Beihang University a po dobu experimentu byl odříznutý od okolního světa. Cílem bylo prověřit chování posádky laboratoře a také fungování uzavřeného systému laboratoře. Podobné experimenty zkouší také ruská, americká i evropská vesmírná agentura.

08. 01. 2018

Čína pošle v roce 2018 na Měsíc robotické vozítko, radioteleskop a také živé organismyČínská vesmírná agentura (CNSA) má v roce 2018 v plánu vrátit se na Měsíc. Po roveru v roce 2013 poletí letos další rover tentokrát na odvrácenou stranu Měsíce, kde bude zkoumat geologii a vliv měsíční gravitace na živé organismy. Mise je součástí čínského lunárního programu Chang´e, který má v budoucnu přinést vzorky měsíčních hornin na Zemi a ve výsledku také dostat čínské astronauty na povrch Měsíce. Původně byla mise Chang´e 4 plánovaná jako záložní pro Chang´e 3, nakonec však bude mít odlišné parametry i cíle, i když podobný hardware.

05. 12. 2017

Čínská sonda měřící kosmické záření potvrzuje existenci tajemného signálu, mohlo by jít o temnou hmotuČínská orbitální sonda DAMPE (Dark Matter Particle Explorer, nebo také Wukong) je ve vesmíru už dva roky a měří signály z kosmického záření. Podle studie publikované v listopadu ve vědeckém magazínu Nature skupinou čínských, švýcarských a italských vědců se sondě podařilo replikovat již dřívější měření, které by mohlo indikovat rozpad částic temné hmoty. Nejde však zdaleka o důkaz její existence, spíš jen o náznak, který si vědci zatím neumí vysvětlit.

Čína chce vyslat do vesmíru okřídlený raketoplán s lidmi v roce 2020

05. 11. 2017

A nepůjde jen tak o ledajaké vesmírné letadlo, čínský raketoplán má vzlétat z rampy, přistávat na rampě, bude znovupoužitelný a kromě nákladu bude moci vézt i lidskou posádku. Taková kombinace by znamenala, že Čína přebírá technologické prvenství ve vesmírné dopravě a přeskakuje ostatní velmoci jako USA nebo Rusko. Podle vyjádření státem vlastněné společnosti, která raketoplán vyvíjí, tamní konstruktéři udělali významné pokroky a první start by měl proběhnout už v roce 2020.