První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavy

22. 05. 2018
Planetky (asteroidy) Jupiter Oumuamua Sluneční soustava

Podle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

Planetka 2015 BZ509

Planetka 2015 BZ509 -

Planetka 2015 BZ509 obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako planeta Jupiter (3-7 AU), trvá jí to stejně dlouho avšak pohybuje se opačným směrem než většina ostatních těles ve sluneční soustavě. Podobně jako Země a další planety, většina objektů, které vznikly ve sluneční soustavě, obíhají jedním směrem. Existují však výjimky, jako jsou některé planetky nebo měsíce planet, které obíhají proti ostatním. Tento fakt samotný však ještě nemusí znamenat extrasolární původ, může jít o výsledek gravitačních vlivů ostatních těles.

Oběžná dráha 2015 BZ509

U planetky Oumuamua, která je jediným dalším známým extrasolárním objektem, bylo jednoduché určit odkud přiletěla, protože do sluneční soustavy vstoupila ještě loni a bylo možné pozorovat jak naším sousedstvím proletěla. U 2015 BZ509 je to složitější, protože to vypadá, že je naším adoptovaným sousedem až 4,5 miliardy let, tedy od doby formování sluneční soustavy. Vědci zkoušeli simulovat pohyb 2015 BZ509 po její oběžné dráze do minulosti. A jediná možnost, která její aktuální oběžnou dráhu dokáže dobře vysvětlit je, že pochází z vnějšku sluneční soustavy. Simulace totiž ukazuje, že se planetka takto pohybovala vždy, už v době formování sluneční soustavy a musela tak přijít odjinud. V době, kdy se sluneční soustava teprve formovala, se náš systém nacházel v oblasti plné podobných mladých hvězd. Přeskakování planetek mezi nimi tedy mělo výrazně vyšší pravděpodobnost. Ve sluneční soustavě tak zřejmě existuje větší množství cizích těles, jejich identifikace však nebude jednoduchá a nejspíš ani jednoznačná. Stejně tak oběžná dráha 2015 BZ509 by mohla být zřejmě výsledkem jiných procesů, i když její extrasolární původ se podle studie publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters jeví jako pravděpodobná.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

08. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

04. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

06. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince dorazila do blízkosti planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a získává více informací o planetce. Během následujících týdnů bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

03. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-Rex dorazila k planetce Bennu, doveze z ní vzorky ke zkoumáníV 18:15 našeho času NASA oznámila úspěšně dokončený manévr, kterým sonda OSIRIS-REx dorazila k malé planetce Bennu. Cílem mise je sběr vzorků hornin, které budou v roce 2023 dopraveny na Zemi ke studiu. Vesmírná sonda zatím nevstoupila na stabilní oběžnou dráhu malé planetky, protože není zřejmé jakou má hmotnost. Zážehem svých trysek nyní sonda upravila svou trajektorii, aby mohla být zachycena gravitací tělesa, které nyní bude měsíc zkoumat, aby zjistila potřebné informace pro vstup na stabilní oběžnou dráhu.