První známá planetka, která přiletěla od jiné hvězdy a stala se součástí sluneční soustavy

22. 5. 2018
Planetky (asteroidy) Jupiter Oumuamua Sluneční soustava

Podle vědců z brazilské Universidade Estadual Paulista má planetka 2015 BZ509 původ mimo sluneční soustavu. Planetka 2015 BZ509 byla objevena v roce 2015 a jde o první příklad planetky s retrográdní oběžnou dráhou, která zároveň obíhá v rezonanci s planetou. Pokud se objev brazilských astronomů potvrdí, mohla by tak mít další prvenství, a to první planetka s extrasolárním původem. Na rozdíl, od mezihvězdné planetky Oumuamua, která v loňském roce navštívila sluneční soustavu a poté ji opět opustila, však 2015 BZ509 zůstala a je s námi už miliardy let.

Planetka 2015 BZ509

Planetka 2015 BZ509 obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako planeta Jupiter (3-7 AU), trvá jí to stejně dlouho avšak pohybuje se opačným směrem než většina ostatních těles ve sluneční soustavě. Podobně jako Země a další planety, většina objektů, které vznikly ve sluneční soustavě, obíhají jedním směrem. Existují však výjimky, jako jsou některé planetky nebo měsíce planet, které obíhají proti ostatním. Tento fakt samotný však ještě nemusí znamenat extrasolární původ, může jít o výsledek gravitačních vlivů ostatních těles.

Oběžná dráha 2015 BZ509

U planetky Oumuamua, která je jediným dalším známým extrasolárním objektem, bylo jednoduché určit odkud přiletěla, protože do sluneční soustavy vstoupila ještě loni a bylo možné pozorovat jak naším sousedstvím proletěla. U 2015 BZ509 je to složitější, protože to vypadá, že je naším adoptovaným sousedem až 4,5 miliardy let, tedy od doby formování sluneční soustavy. Vědci zkoušeli simulovat pohyb 2015 BZ509 po její oběžné dráze do minulosti. A jediná možnost, která její aktuální oběžnou dráhu dokáže dobře vysvětlit je, že pochází z vnějšku sluneční soustavy. Simulace totiž ukazuje, že se planetka takto pohybovala vždy, už v době formování sluneční soustavy a musela tak přijít odjinud. V době, kdy se sluneční soustava teprve formovala, se náš systém nacházel v oblasti plné podobných mladých hvězd. Přeskakování planetek mezi nimi tedy mělo výrazně vyšší pravděpodobnost. Ve sluneční soustavě tak zřejmě existuje větší množství cizích těles, jejich identifikace však nebude jednoduchá a nejspíš ani jednoznačná. Stejně tak oběžná dráha 2015 BZ509 by mohla být zřejmě výsledkem jiných procesů, i když její extrasolární původ se podle studie publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters jeví jako pravděpodobná.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvarPlanetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

20. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

19. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

Podivné chování podivné planetky - materiál, který z ní uniká, změnil barvu

2. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podivné chování podivné planetky - materiál, který z ní uniká, změnil barvuV loňském roce astronomové zjistili, že jedna z planetek mezi Marsem a Jupiterem vykazuje nezvyklé chování - zanechává za sebou ocas podobně jako kometa. Nová pozorování této planetky s označením 6478 Gault nyní odhalila změnu barvy těchto ocasů - jev, který zatím vědci ještě nepozorovali. Zatím není zřejmé ani to, jak se materiál dostává z povrchu planetky do volného vesmíru ani, co vede ke změně jeho barvy.

14. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Geologické útvary na povrchu planetky Bennu budou pojmenovány po mýtických ptácíchMezinárodní astronomická unie schválila návrh týmu vědců pracujících na misi OSIRIS-REx, aby byly geologické útvary na planetce Bennu pojmenovány po mýtických ptácích. Sonda OSIRIS-REx mapuje povrch planetky od svého příletu v prosinci loňského roku a hledá vhodné místo pro odběr vzorků, které budou dopraveny k prozkoumání na Zemi. Proces pojmenování útvarů začne ještě letos v létě.

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objekt

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objektAmatérský astronom Ethan Chappel zachytil svým teleskopem ve středu 7. srpna záblesk v atmosféře planety Jupiter. Pravděpodobně šlo o malou planetku, která byla zachycena gravitací plynného obra a shořela v jeho atmosféře. Vědci nyní doufají, že střet zachytil i jiný astronom, aby mohli zjistit více informací o objektu, který se s planetou srazil.