Nová mapa ukazuje poslední pralesy v Evropě, je mezi nimi i osmnáct lokalit z České republiky

29. 5. 2018
Život Česká republika Příroda

Mezinárodní tým vědců společně s národními institucemi vytvořil mapu území s posledními evropskými lokacemi, které nevykazují známky lidské činnosti a zachovávají původní, přirozený ráz lesa. Jedná se o seznam 262 pralesů (původních lesů) napříč evropským kontinentem z nichž 19 se nachází také v České republice. Výsledkem studie publikované v magazínu Diversity & Distributions je i závěr, že na našem kontinentu jsou tyto typy lokací výjimkou a i když jsou některé striktně chráněné, jsou mezi nimi i lokality, kde se běžně těží dřevo.

Lesy nedotčené lidmi

Lesy nedotčené lidmi - Jehličnaté a listnaté pralesy napříč Evropou.

Pralesy ve studii mají souhrnnou rozlohu 13,8 milionů hektarů a nachází se celkem ve 34 evropských zemích. Podle autorů doposud neexistovala podobná studie mapující nedotčené původní lesy napříč celou Evropou.

V jednotlivých zemích jsou pralesy chráněny různou formou územní ochrany, jde o asi 89 % rozlohy zkoumaných pralesů. Přesto se na některých lokalitách zejména na Slovensku, v Rumunsku a na Balkáně těží dřevo. Jednou ze známějších lokalit, kde se kácí, je také Bělověžský prales v Polsku. Pod přísnou ochranou je 46 % pralesů, kterým se studie věnovala.

Původní lesy v České republice

V tabulce je uveden seznam lesů, které jsou součástí studie. Kromě nich je pojmem prales označováno v České republice množství dalších lokalit.
Les Lokalita Porost
Stožec (prales Medvědice)Český lesbuk, smrk
MilešiceČeský lesbuk, smrk
LipinaNP Podyjídub, habr
Zlámaná skálaNP Podyjídub, borovice
Na studii se podílel také Miroslav Svoboda z České zemědělské univerzity v Praze.

Další zprávy z kategorie Život

NASA pošle v příštím roce poprvé živé organismy do hlubokého vesmíru

24. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Během mise BioSentinel budou vyslány kvasinky na oběžnou dráhu kolem Slunce, aby vědci ověřili jak na ně bude působit radiace. Malá družice bude mít za úkol dostat se ven z magnetického pole Země, které naši planetu před radiací chrání, a měla by zde zůstat několik měsíců. Naposledy cestovaly živé organismy mimo magnetosféru Země při poslední misi Apollo v roce 1972. Mise BioSentinel bude součástí první mise vesmírné lodi Orion Artemis 1.

Podle nové studie dopadá na Měsíc i Zemi větší množství planetek než před 300 miliony lety

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodní tým astronomů publikoval studii v magazínu Science, ve které tvrdí, že počet dopadů meteoritů na povrch Měsíce byl v posledních 300 letech dva- až třikrát vyšší než v období předtím. Znamená to, že Měsíc společně se Zemí prožívaly dříve relativně klidnější období, než ve kterém žijeme dnes. Doposud se uvažovalo, že za relativně nízkým počtem kráterů starších než 300 let stojí fakt, že byly geologickými procesy eliminovány, je však možné, že v tomto období prostě nevznikaly tak často jako později.

Vědci vypěstovali rostliny s vylepšenou fotosyntézou, rostou rychleji a vytváří o 40 % víc biomasy

7. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rostliny přeměňují sluneční světlo na energii prostřednictvím chemické reakce známé jako fotosyntéza. Nicméně tento proces probíhá v rostlinách neefektivně díky podprocesu označovanému jako fotorespirace, kdy rostlina zamění atomy kyslíku a oxidu uhličitého. Vědcům z University of Illinois a U.S. Department of Agriculture Agricultural Research Service se však nyní podařilo vypěstovat rostliny, které tuto neefektivní metodu obcházejí a díky tomu mohou věnovat ušetřenou energii do svého vlastního růstu. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science.

5. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poprvé na videu: bakterie vysává část DNA z jiné, aby obohatila své vlastní genyBakterie jsou známé svým urychleným vývojem, proto jsou také často předmětem vědeckých experimentů, které sledují vývoj organismů napříč generacemi. Vědcům se při jednom z takových experimentů podařilo poprvé zachytit jak jedna z bakterií vysává DNA z jiné. Prostřednictvím tohoto procesu dochází k tzv. horizontálnímu přenosu genů, který například umožňuje přenášení odolnosti bakterií vůči antibiotikům.

Nejstarší zvířecí fosilie je stará 650 milionů let, pochází z mořské houby

18. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci z University of California, Riverside publikovali studii popisující objev fosilie mořské houby, která je stará kolem 650 milionů let. To z ní činí nejstarší zvířecí fosilii na planetě a z mořských hub jedny z prvních živočichů. Zhruba o 100 milionů let později zažila Země období kambriku, kdy se v oceánech i na povrchu prohánělo množství živočišných druhů, do té doby však na Zemi vládly rostliny.

Okyselení oceánů brzy dosáhne nejvyšších hodnot za posledních 14 milionů let

27. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Okyselení oceánů brzy dosáhne nejvyšších hodnot za posledních 14 milionů letNový výzkum na Cardiff University varuje, že pokud se nezmění přístup s vypouštěním oxidu uhličitého do atmosféry, bude nadále docházet ke snižování pH vody v oceánech. Oceány podle vědců od začátku průmyslové revoluce pohltily neuvěřitelných 525 miliard tun oxidu uhličitého, což zvyšuje jejich okyselení a ohrožuje některé rostlinné i živočišné druhy. Data vědci získali analýzou fosílií mořských živočichů a jejich mušlí, ve kterých jsou uložena data o kyselosti tehdejšího prostředí.

29. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.