Astronomové objevili druhou nejmasivnější neutronovou hvězdu

31. 05. 2018
Neutronové hvězdy Hvězdy

Astronomové z Universitat Politècnica de Catalunya a Canary Islands Institute of Astrophysics identifikovali jednu z největších neutronových hvězd, má hmotnost 2,3 slunečních mas. Ve vesmírném měřítku se to může zdát málo, neutronové hvězdy však zřídkakdy dosahují větší hmotnosti než dvojnásobku té jakou má Slunce. Jde zatím o druhou nejmasivnější známou neutronovou hvězdu, ta nejhmotnější má 2,4 slunečních mas a byla objevena v roce 2011.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda - Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

Na konci života hvězdy může nastat několik situací v závislosti na její hmotnosti. Pokud má hmotnost vyšší než 8 slunečních mas nastává exploze supernovy a v závislosti na hmotnosti původní hvězdy a jejím složení může vzniknout černá díra (zhruba 40 slunečních mas a více), nebo neutronová hvězda. V obou případech je výsledný objekt extrémně hustý a má specifické charakteristiky, které jsou doslova na hraně fyzikálních zákonů.

Neutronové hvězdy tedy nemohou dosahovat libovolných hmotností, mají spodní i horní limit. Pokud by původní hvězda byla lehčí, vznikne bílý trpaslík a v případě hmotnější hvězd by došlo ke vzniku černé díry. Právě k tomuto limitu se astronomové blíží hledáním nejmasivnějších neutronových hvězd a zatím to vypadá, že limit se nachází někde kolem 2,5 slunečních mas. Přesto mají neutronové hvězdy pouhých několik desítek kilometrů v průměru a vyznačují se tak extrémní hustotou.

Nalezení horního limitu hmotnosti neutronové hvězdy je podstatné pro několik fyzikálních oborů. Například mohou vědcům napovědět více o interakcích subatomárních částic v atomech při extrémních situacích.

PSR J2215+5135

Nově zvážená neutronová hvězda nese označení PSR J2215+5135, byla objevena už v roce 2011 a je součástí binárního páru. Astronomvé k určení její hmotnosti použili novou metodu, při které měří spektrální čáry magnesia a vodíku pro změření rychlosti rotace obou složek binárního páru, ze které odvodili hmotnosti jednotlivých hvězd. Výzkum vedl Manuel Linares ve spolupráci s Tariqem Shahbazem a Jorge Casaresem, své závěry publikovali v květnovém čísle magazínu Astrophysical Journal. Pro svá pozorování využili teleskopů Gran Telescopio Canarias, William Herschel Telescope, Isaac Newton Telescope Group a IAC-80 Telescope.

Nejmasivnější známé neutronové hvězdy

Neutronová hvězda Hmotnost
(násobky hmotnosti Slunce)
Rok zvážení
PSR B1957+20 2,4 2011
PSR J2215+5135 2,3 2018
J0348+0432 2,01 2013
J1614-2230 1,97 2010

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 let

25. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 letVědci s pomocí rentgenové observatoře Chandra vypočítali stáří nejmladšího známého pulzaru v Mléčné dráze. Jde o neutronovou hvězdu Kes 75, která se nachází uprostřed oblaku materiálu, který zůstal po explozi supernovy ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných let. Díky dlouhodobému pozorování tohoto objektu vědci určili, jak rychle se rozpíná mlhovina obklopující rychle rotující neutronovou hvězdu, a vypočítali, že supernova explodovala někdy před 500 lety (respektive světlo z této exploze dorazilo před 500 lety k Zemi).

30. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé detekovali proud radiace od neutronové hvězdy se silným magnetickým polemAstronomové detekovali rádiové záblesky vycházející z neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. To je chování, které neodpovídá aktuálním teoriím popisujícím neutronové hvězdy. Proudy radiace totiž vznikají v situaci, kdy hvězda konzumuje materiál ze svého okolí, a tomu by právě silné magnetické pole mělo zabránit. Výsledky výzkumu vedeného Jakobem van den Eijndenem z University of Amsterdam byly publikovány v magazínu Nature.

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví proč

25. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Od blízké neutronové hvězdy vychází infračervené záření, vědci zatím neví pročVesmírný teleskop Hubble zachytil v okolí blízké neutronové hvězdy nezvyklé emise v infračerveném spektru, které by mohly indikovat doposud neznámou strukturu v okolí tohoto objektu. Mohlo by jít o disk prachu obklopující hvězdu nebo o oblaka mezihvězdných plynů, kterými hvězda proplouvá na své cestě galaxií. Jde o jednu z mála situací, kdy lze neutronovou hvězdu pozorovat v infračerveném světle namísto běžných rentgenových, rádiových nebo jiných vysoce energetických emisích světla.

18. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu neutronových hvězd by mohly existovat hory vysoké až několik desítek centimetrůNeutronové hvězdy jsou extrémní objekty, které vznikají v supernovách, jde v podstatě o jádra hvězd, která tyto obří exploze přežijí. Když vědci v počítačových simulacích zkoumali charakteristiky hmoty, ze které se neutronové hvězdy skládají, zjistili, že je pravděpodobně ještě pevnější než se doposud uvažovalo. To by mohlo vést k výraznějším nerovnostem na povrchu neutronových hvězd a potenciálně také možnosti je detekovat prostřednictvím gravitačních vln.

09. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Z místa kolize neutronových hvězd vychází radiace vysokou rychlostí a míří kousek od ZeměAstronomové nepřestávají pozorovat místo, kde v loňském roce detekovali prostřednictvím gravitačních vln první kolizi neutronových hvězd. Doposud nasbíraná data naznačují, že kolize dala vzniknout proudu elektromagnetického záření, který je velmi úzký a míří téměř k Zemi. Astronomové také postupně upřesňují, co se vlastně krátce po kolizi dělo a jak se oblast této události dál vyvíjela.

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturou

05. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolize neutronových hvězd dala vzniknout proudu radiace se zřetelnou strukturouAstronomové v loňském roce poprvé detekovali kolizi neutronových hvězd, pomohla jim k tomu detekce gravitačních vln GW170817. Krátce po detekci této události zachytili také záblesk gama záření a následně také rentgenové, ultrafialové i viditelné světlo. Podle nové studie vědců z Warwick University to odpovídá relativistickému proudu hmoty, který chrlí výsledný objekt ze svých pólů směrem do blízkosti sluneční soustavy.

27. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci odhadli maximální velikost neutronových hvězd - pouhých 27 kilometrů v průměruNeutronové hvězdy jsou extrémně husté objekty, které vznikají na konci života středně masivních hvězd, které explodují v supernovách. Mají hmotnost několika sluncí, ale velikost pouhých pár kilometrů v průměru. Vědcům z frankfurtské Goetheho univerzity se nyní podařilo spočítat jejich maximální velikost, která nepřesahuje 13,5 kilometrů v poloměru. Vycházeli přitom z loňské detekce gravitačních vln GW170817, které zřejmě vznikly kolizí dvou neutronových hvězd.