Planetka o víkendu vletěla do atmosféry Země pouhých pár hodin po objevení

6. 6. 2018
NEO Planetky (asteroidy)

Planetka označená 2018 LA (nebo také ZLAF9B2) byla objevena teprve v sobotu 2. června ráno zhruba ve vzdálenosti, ve které obíhá Měsíc. Po krátkém pozorování už bylo zřejmé, že je na kolizním kurzu se Zemí, ale je natolik malá, že by měla shořet v atmosféře. Do atmosféry naší planety vstoupila téhož dne před sedmou hodinou večerní našeho času nad Afrikou. Jasný bolid, který planetka vytvořila byl pozorovaný konkrétně nad Botswanou, podle vědců planetka v atmosféře celá shořela.

Planetka byla objevena prostřednictvím Catalina Sky Survey. Následně byla data poslána do Center for Near-Earth Object Studies (CNEOS) a Minor Planet Center v Cambridge, kde mají za úkol hledat planetky v okolí Země, u kterých hrozí srážka. Jejich úkolem je sice hledat větší, nebezpečnější objekty, přesto si na planetce 2018 LA mohli vědci vyzkoušet postupy a predikce chování, které mohou být v budoucnosti uplatněny u reálných hrozeb.

Ještě před vstupem do atmosféry se na planetku zaměřily i teleskopy programu ATLAS asteroid survey, které upřesnili místo potenciálního dopadu nad jižní Afrikou.

Dopad 2018 LA

Detekce kolizních planetek

2018 LA je teprve třetí planetka v historii, která byla objevena ještě před kolizí nebo vstupem do atmosféry Země. Ve všech třech případech byly planetky objeveny prostřednictvím programu Catalina Sky Survey a u všech tří byl astronom Richard Kowalski.
Označení planetky Datum objevení Doba do kolize Velikost
v průměru
Rychlost
2008 TC3 6. října 2008 19 hodin 4 metry 12,8 km/s
2014 AA 1. leden 2014 21 hodin 3 metry 30,3 km/s
2018 LA 2. června 2018 8 hodin 2-3 metry 17 km/s

Další zprávy z kategorie NEO

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

8. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti ZeměTři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

24. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

NASA a FEMA mají aktualizovaný plán pro prevenci srážky Země s planetkou i pro její následkySrážka s planetkou je událost, která během našich životů vůbec nemusí nastat, nicméně pravděpodobnost, že nastane v delším časovém období, je téměř stoprocentní a její následky jsou hrozivé. NASA se tedy společně s FEMA (Federal Emergency Management Agency) pro jistotu připravují, aby mohly případně reagovat rychle a efektivně. V novém plánu je 5 bodů, kterým by se měly obě agentury věnovat, aby následky potenciální srážky minimalizovaly.

22. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 poslala první snímky planetky Ryugu, bude ji teď rok a půl zkoumatJaponská vesmírná agentura ve středu zveřejnila první snímky planetky Ryugu. Pořídila je vesmírná sonda Hayabusa2, jejímž cílem je nejprve vstoupit na oběžnou dráhu planetky a důkladně zmapovat její povrch. Po výběru vhodných lokalit, dojde na přistání hned několika modulů a zkoumání planetky z blízka. Nakonec sonda Hayabusa2 posbírá vzorky hornin a odletí s nimi zpátky na Zemi. Vstup sondy Hayabusa2 na oběžnou dráhu Ryugu je plánován na příští týden.

Ztracená a znovu objevená planetka proletí v úterý kolem Země

14. 5. 2018

Ztracená a znovu objevená planetka proletí v úterý kolem ZeměPlanetka 2010 WC9 byla objevená už v roce 2010, potom ale zmizela astronomům z dohledu. 13. května tohoto roku ji znovu objevili, a to pouhé dva dny před tím, než kolem Země proletí znovu. Planetka má asi 130 metru v průměru a proletí v noci z úterý na středu ve zhruba poloviční vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. Není však třeba se ničeho obávat, srážka s naší planetou nehrozí.