Oběžné dráhy těles v Kuiperově pásu může ovlivňovat něco jiného než neznámá planeta

7. 6. 2018
Planeta 9 Kuiperův pás Sedna

Teoretická devátá planeta naší sluneční soustavy by nemusela vůbec existovat. Pozorování, podle kterých někteří vědci dokládají její existenci, totiž lze vysvětlit i jiným způsobem. Tyto závěry odprezentovala tento týden Ann-Marie Madiganová na setkání American Astronomical Society. Planeta 9 by se měla nacházet v Kuiperově pásu a měla by být několikrát větší než Země, mohlo by jít o zárodky plynného obra nebo masivní skalnatou planetu.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek - Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Existenci Planety 9 v Kuiperově pásu dokládají někteří vědci existencí různých těles v Kuiperově pásu s nezvyklými oběžnými drahami. Příkladem je planetka Sedna s extrémně eliptickou oběžnou drahou, která ji zavádí až do vzdálenosti 937 AU (planeta Neptun obíhá ve vzdálenosti zhruba 30 AU od Slunce). Právě Planeta 9 by měla jejich oběh kolem Slunce svou gravitací ovlivňovat tak, že se chovají jinak, než většina ostatních těles ve sluneční soustavě.

Podobného výsledku by však mělo být možné dosáhnout i prostřednictvím skupin menších těles a jejich kolektivní gravitací. Podle týmu Madiganové se právě menší blízká tělesa dokáží seskupovat a společně svou gravitací ovlivnit oběžné dráhy jiných objektů Kuiperova pásu. V dosavadních simulacích, které podporovaly existenci Planety 9, však s hmotností malých objektů v Kuiperově pásu nebylo počítáno.

Hon za důkazy o existenci Planety 9 dál pokračuje, stejně tak hon za vyvracením její existence. Temný okraj sluneční soustavy je celý opředený tajemnem a chladnými objekty, o kterých toho zatím příliš nevíme. Pouze jediná mise má za úkol tyto objekty zkoumat, jde o sondu New Horizons, která v roce 2015 jako první prozkoumala trpasličí planetu Pluto na okraji Kuiperova pásu. Nyní míří ke svému druhému cíli, planetce Ultima Thule, která už se nachází hluboko v této chladné oblasti daleko od Slunce.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavě

17. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vyberte jméno největšího zatím nepojmenovaného objektu ve sluneční soustavěVíce než 10 let po objevení se může planetka se zatím oficiálním označením (225088) 2007 OR10 dočkat skutečného jména. Vyzvali k tomu tři astronomové, kteří se v roce 2007 zasloužili o její objevení: Meg Schwamb, Mike Brown a David Rabinowitz. Vybrané jméno následně astronomové předají Mezinárodní astronomické unii k oficiálnímu pojmenování. Planetka 2007 OR10 se nachází v Kuiperově pásu a má zhruba polovinu velikosti Pluta.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

26. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

2. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

1. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.