Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanu

08. 06. 2018
Hledání života Mars Curiosity Geologie ve vesmíru

Rover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

Curiosity, vzorky hornin

Curiosity, vzorky hornin - Vzorek horniny odebraný z díry, kterou rover Curiosity vyvrtal do sedimentačního kamene. Na rozdíl od povrchu Marsu a většiny objektů na něm, není vzorek červený, ale šedý.

Organické molekuly v horninách

I když je dnes povrch Marsu pustý, suchý a pro život jak ho známe nehostinný, rovery NASA ukazují, že tomu tak vždy nebylo. Rover Curiosity se nachází v oblasti, která byla před miliardami let součástí dna jezera nebo oceánu a zkoumá horniny, které vznikly za přítomnosti kapalné vody. To samo o sobě vypovídá o zcela jiném prostředí, než jako na planetě panuje dnes.

Metan v atmosféře

Další sondy (TGO, MAVEN) zkoumají z oběžné dráhy planety její atmosféru a mají za úkol zjistit, jak se vyvíjela. Dnešní řídká atmosféra a nízké teploty neumožňují existenci kapalné vody na povrchu planety, podle všeho však byla v historii atmosféra Marsu výrazně hustější. Rover Curiosity pomáhá se studiem atmosféry měřením koncentrace metanu. Podle nových zjištění se metan v oblasti kráteru Gale periodicky objevuje zejména v letních obdobích a naopak mizí při chladnějších teplotách. To by mohly způsobovat chemické procesy mezi vodou a horninami při jejich zahřívání, vědci však stále nedokáží vyloučit druhou způsob vzniku metanu - prostřednictvím živých organismů.

Další zprávy z kategorie Hledání života

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíce

01. 06. 2018

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíceKromě hledání života na planetách, které obíhají vzdálené hvězdy, se vědci soustředí také na měsíce, které obíhají planety, které obíhají vzdálené hvězdy. Vědcům z University of California, Riverside a University of Southern Queensland se podařilo identifikovat 121 velkých plynných obrů, které své hvězdy obíhají v obyvatelné zóně. Právě u takových planet je vysoká pravděpodobnost, že jejich potenciální měsíce by mohly být obyvatelné, tedy že by se na jejich povrchu mohla udržet voda v kapalném stavu.

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 01. 2018

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelnéPlanetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy & Astrophysics.

04. 01. 2018

Nová pozorování podivně pohasínající hvězdy ukazují, že není obklopena uměle vytvořenou megastrukturouMezi hvězdami pozorovanými vesmírným teleskopem Kepler při jeho primární misi byla i hvězda KIC 8462852 (přezdívaná také Tabbyina hvězda). Brzy po zjištění, že pohasíná natolik nezvyklým způsobem, že by kolem ní mohla existovat nějaká komplexní struktura blokující její svit, stala se tato hvězda doslova slavnou. Vyrojilo se množství vysvětlení tohoto chování, kromě komet a pásu asteroidů se objevila také teorie, že by mohla být obklopena megastrukturou uměle vytvořenou mimozemskou civilizací. Nová pozorování však naznačují, že by mohlo jít spíše o oblaka prachu nebo plynů.

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejedná

16. 12. 2017

Z planetky Oumuamua nevycházejí žádné signály, o vesmírnou loď se vážně nejednáBreaktrhough Listen je projekt v rámci programu Breakthrough Iniciatives, který hledá známky mimozemské civilizace ve vesmíru. Své teleskopy zaměřil i na planetku Oumuamua, která přiletěla do sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru. Cílem bylo zjistit, zda z planetky nevycházejí uměle vytvořené signály, které by naznačovaly, že její podlouhlý tvar není pouhou náhodou, ale výsledkem práce mimozemské civilizace. Žádné signály však nebyly nalezeny.

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62

19. 04. 2013

NASA hlásí objev dalších Zemi-podobných planet, obíhají hvězdu Kepler-62Pozorování vesmírným teleskopem Kepler přinesla další nové extrasolární planety, a podle NASA by mohlo jít o planety velmi podobné Zemi. Objev se točí kolem hvězdy Kepler-62 (2MASS J18525105+4520595), která se nachází ve vzdálenosti 1200 světelných let a má velikost zhruba dvou třetin Slunce. Kolem obíhá hned pětice planet, ze kterých dvě by měly být skalnaté a měly by se nacházet v takové vzdálenosti od mateřské hvězdy, která umožňuje existenci kapalné vody na jejich povrchu.

26. 11. 2012

Rover Curiosity něco objevil, NASA ale nechce říct co, dokud nebudou výsledky potvrzenéJohn Grotzinger, vedoucí vědecký pracovník mise Curiosity, v rozhovoru pro americké rádio NPR uvedl, že rover udělal objev, který se vepíše do dějin. "Získaná data vypadají.. velmi dobře.", uvedl Grotzinger v interview pro stanici. NASA ani sám Grotzinger však víc zveřejnit zatím nehodlají, chtějí totiž vše nejprve důkladně ověřit.