Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdy

14. 6. 2018
Exoplanety ALMA Hvězdy

Dva nezávislé týmy astronomů našly evidenci, která by mohla napovídat o existenci tří mladých planet na oběžné dráze mladé hvězdy HD 163296. Za pomoci nového postupu identifikovali jasné anomálie v akrečním disku kolem hvězdy. Výzkum byl proveden prostřednictvím observatoře ALMA v Čile a jeho výsledky byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal Letters. Hvězda HD 163296 se nachází ve vzdálenosti asi 330 světelných let od Země a je stará asi 4 miliony let (Slunce má stáří kolem 4,5 miliard let).

Hvězda HD 163296

Hvězda HD 163296 Snímek z observatoře ALMA, který zachycuje hvězdu HD 163296 a protoplanetární disk, který ji obklopuje.

Nový postup obnáší pozorování protoplanetárních disků, které obklopují mladé hvězdy, a identifikaci anomálií v proudu hmoty, která kolem hvězdy rotuje. Astronomové k tomu využívají konkrétně molekuly oxidu uhelnatého (CO), které dokáže ALMA detekovat i na tak velkou vzdálenost. Pokud by se v disku nenacházely žádné planety, hmota v něm včetně molekul CO by se pohybovala stále stejně a předvídatelně.

Vědci z prvního týmu nalezli jednu planetu ve vzdálenosti asi 80 AU od hvězdy a další vzdálenou 140 AU (ve sluneční soustavě je planeta Neptun vzdálená pouhých 30 AU od Slunce). Druhý tým potom našel třetí potenciální planetu vzdálenou 260 AU. Všechny tři planety mají podobnou hmotnost jako Jupiter.

Tento postup je možný pouze díky snímkům s vysokým rozlišením, které ALMA poskytuje. Pozorovaný efekt lze vysvětlit i jinými příčinami, je však pravděpodobné, že se jedná o rodící se planety.

Informace o hvězdě HD 163296

Vzdálenost od Slunce: 331 světelných let
Poloměr
HD 163296 Modrobílá hvězda 2 (zhruba 1.8) 0

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teplotyHned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.

Nově potvrzená exoplaneta činí z hvězdy Groombridge 34 jeden z nejbližších multiplanetárních systémů

18. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zařadila 10. října do svého archivu exoplanet 16 nových světů, aktuálně se v něm nachází 4 073 planet obíhajících jiné hvězdy v Mléčné dráze. Patří mezi ně také už dříve objevená a poté za chybu považovaná planeta Groombridge 34 A b a také nově objevená sesterská planeta Groombridge 34 A c. Tato dvojhvězda červených trpaslíků se nachází pouhých 11 světelných let daleko a jde o nejbližší známý multiplanetární systém.