U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

2. 7. 2018
Galaxie Černé díry Chandra

Před asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216 Ilustrace supermasivní černé díry v jádru galaxie Mrk 1216. Ve výřezu vpravo dole je rentgenový snímek této oblasti z vesmírného teleskopu Chandra.

Tento druh galaxií je zřejmě velmi starý a vznikly v prvních několika miliardách let po velkém třesku. Většina z tehdejších galaxií se do dnešního dne spojila s dalšími galaxiemi v nové objekty se zcela jinou strukturou, v některých případech však galaxie zůstaly izolovány a jsou tak dodnes svědky doby dávno uplynulé. Vědci pomocí rentgenového teleskopu Chandra prozkoumali bližší exempláře ve vzdálenosti kolem 300 milionů světelných let.

Podle vědců nejen, že černé díry mohou hvězdám brát materiál, ze kterých by následně vznikly, svou aktivitou také mohou bránit jejich vzniku zahříváním tohoto materiálu.

Další zprávy z kategorie Galaxie

26. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Detekce zbytkové radiové galaxie by mohla vědcům napovědět o aktivitách supermasivních černých děrVědci z Jihoafrické republiky a Indie objevili pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) novou zbytkovou radiovou galaxii. Jde o galaxii, která měla aktivní galaktické jádro (AGN), které produkovalo silné rádiové vlny, postupně se však jeho aktivita uklidnila a galaxie tak vstoupila do tzv. zbytkové fáze. Studiem těchto galaxií chtějí vědci pochopit celý cyklus života rádiových galaxií.

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaci

9. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rozdílná rotace galaxií napříč vesmírem naznačuje jeho možnou rotaciAnalýza více než 200 tisíc spirálových galaxií odhalila nečekané spojení mezi směrem jejich rotace a možnou uspořádanou strukturou vesmíru. Podle autorů nové studie by jejich nová zjištění mohla naznačovat, že nově zrozený vesmír po velkém třesku rotoval.

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxie

27. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxieV raném vesmíru před 10,8 miliardami let objevili vědci zvláštní galaxii: nejde o disk, nebo jiný shluk hvězd, ale prstenec s prázdným středem. Podobné galaxie už byly pozorovány v blízkosti, nikdy však ve velké vzdálenosti (a tedy v dávné době).

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

25. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskemGalaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-X

11. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-XMnohé galaxie mají enormní proudy rádiového záření vycházející z jejich středu. Většinou jde o dva proti sobě stojící proudy, které chrlí radiaci do mezigalaktického prostoru. Některé galaxie však mají tyto proudy ve tvaru písmene X a vědci si nebyli jistí, co to způsobuje. Podle nových pozorování teleskopem MeetKAT by tento tvar mohl být způsoben tím, že se vymrštěný materiál vrací zpět k jádru galaxie.

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslík

12. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslíkU nejbližšího známého kvazaru v jádru galaxie Markarian 231 byla nalezena přítomnost molekulárního kyslíku. Tento nález vědcům přibližuje složení prostředí jader galaxií, ve kterých se nachází aktivní supermasivní černá díra. Jde navíc o první detekci molekulárního kyslíky mimo naši galaxii.