U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

02. 07. 2018
Galaxie Černé díry Chandra

Před asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216 - Ilustrace supermasivní černé díry v jádru galaxie Mrk 1216. Ve výřezu vpravo dole je rentgenový snímek této oblasti z vesmírného teleskopu Chandra.

Tento druh galaxií je zřejmě velmi starý a vznikly v prvních několika miliardách let po velkém třesku. Většina z tehdejších galaxií se do dnešního dne spojila s dalšími galaxiemi v nové objekty se zcela jinou strukturou, v některých případech však galaxie zůstaly izolovány a jsou tak dodnes svědky doby dávno uplynulé. Vědci pomocí rentgenového teleskopu Chandra prozkoumali bližší exempláře ve vzdálenosti kolem 300 milionů světelných let.

Podle vědců nejen, že černé díry mohou hvězdám brát materiál, ze kterých by následně vznikly, svou aktivitou také mohou bránit jejich vzniku zahříváním tohoto materiálu.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznik

16. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Temná hmota byla přítomna už v dávných galaxiích a mohla ovlivnit jejich vznikAstronomům se podařilo objevit galaxii vzdálenou 9 miliard světelných let s velkým množstvím temné hmoty. Potvrzují tak teorii, že temná hmota v galaxiích existovala už před zhruba 10 miliardami let v obdobném množství jako dnes. To popíraly některé dosavadní teorie, které uváděly, že v tomto období galaxie nemusely obsahovat takové množství temné hmoty jako ty dnešní. Nový objev tak vstupuje do diskuze o tom, jak se galaxie před miliardami let formovaly a zda při jejich vzniku hrála temná hmota významnou roli.

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxií

12. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxiíTým astronomů vedený Michaelem Kossem z University of Maryland pozoroval několik galaxií, které jsou v procesu spojování dvou do jedné. Zaměřili se na jejich jádra, kde se ukrývají supermasivní černé díry, které se podobně jako jejich mateřské galaxie dříve nebo později sloučí v jedinou. Vysledkem pozorování teleskopy W.M. Keck a Hubble je hned několik párů supermasivních černých děr, které jsou velmi blízko splynutí. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

07. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

02. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili masivní zárodečnou kupu galaxií v raném vesmíru, napovídá o evoluci vesmíruMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové masivní protokupy galaxií ve vzdáleném vesmíru. Pozorovaná kupa má rudý posuv 5,7 - to naznačuje, že ji astronomové pozorují v době, kdy byl vesmír starý pouhou miliardu let (věk vesmíru se odhaduje na 13,8 miliardy let). Mohou tak zkoumat evoluci galaxií a kup galaxií v počátcích vesmíru. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali jedny z nejméně zářivých galaxií obíhajících kolem Mléčné dráhyS pomocí teleskopu Magellan Clay a instrumentu Megacam prozkoumali vědci několik extrémně slabě zářivých galaxií v bezprostředním okolí Mléčné dráhy. Jde o drobné galaxie objevené teprve v roce 2015, které jsou s Mléčnou dráhou vázané gravitací a obíhají ji podobně jako planety obíhají hvězdy. Vědecký tým vedený Burcin Mutlu-Pakdilem z University of Arizona publikoval nové informace o sousedních galaxiích Sagittarius II, Reticulum II, Phoenix II a Tucana III ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.

22. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.