U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

02. 07. 2018
Galaxie Černé díry Chandra

Před asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216

Supermasivní černá díra v galaxii Mrk 1216 - Ilustrace supermasivní černé díry v jádru galaxie Mrk 1216. Ve výřezu vpravo dole je rentgenový snímek této oblasti z vesmírného teleskopu Chandra.

Tento druh galaxií je zřejmě velmi starý a vznikly v prvních několika miliardách let po velkém třesku. Většina z tehdejších galaxií se do dnešního dne spojila s dalšími galaxiemi v nové objekty se zcela jinou strukturou, v některých případech však galaxie zůstaly izolovány a jsou tak dodnes svědky doby dávno uplynulé. Vědci pomocí rentgenového teleskopu Chandra prozkoumali bližší exempláře ve vzdálenosti kolem 300 milionů světelných let.

Podle vědců nejen, že černé díry mohou hvězdám brát materiál, ze kterých by následně vznikly, svou aktivitou také mohou bránit jejich vzniku zahříváním tohoto materiálu.

Další zprávy z kategorie Galaxie

22. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

10. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitouKromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.

07. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové změřili kosmické záření v sousedních galaxiích a určili jak často se v nich rodí hvězdyPomocí nedávno upgradovaného radioteleskopu Murchison Widefield Array (MWA) v západní Austrálii vědci prozkoumali kosmické záření v sousedních galaxiích Malý a Velký Magellanův oblak. Megallanovy oblaky jsou menší galaxie, které obíhají kolem Mléčné dráhy ve vzdálenosti zhruba 200 tisíc světelných let. Díky detekci kosmického záření v těchto galaxiích dokázali vědci odhadnout s jakou mírou se v nich rodí nové hvězdy.

17. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci zjistili, že některé z galaxií obíhajících Mléčnou dráhu jsou jedny z nejstarších ve vesmíruPodle studie publikované v Astrophysical Journal existují v těsné blízkosti Mléčné dráhy galaxie, které vznikly ve velmi brzkém vesmíru. Přišli na to studiem jejich zářivosti, která napovídá, že se tyto objekty zrodily v době před ionizací vodíku, kterou prošel vesmír méně než miliardu let po svém vzniku. Objev takto starých objektů v okolí Mléčné dráhy naznačuje, že jejich populace je rozmístěna napříč vesmírem a mohlo by jich být velké množství.

Observatoř ALMA detekovala nejstarší kyslík ve vesmíru

18. 05. 2018

Observatoř ALMA detekovala nejstarší kyslík ve vesmíruAstronomové našli s pomocí observatoře ALMA slabý ale přesto definitivní signál kyslíku, který k nám letěl dlouhých 13,28 miliard let a pochází tak z velmi raného a vzdáleného vesmíru. Galaxie, ve které byl kyslík detekovaný, je zároveň také nejvzdálenější galaxií s přesně změřenou vzdáleností, nebo spíše stářím. První hvězdy v této galaxii začaly podle vědců vznikat už pouhých 250 milionů let po velkém třesku, kyslík vznikl při zániku těchto hvězd první generace. Jde doposud o nejvzdálenější detekci tohoto chemického prvku ve vesmíru.

05. 05. 2018

Mléčnou dráhu obíhá nově objevená drobná galaxie Hydrus 1 s velkým množstvím temné hmotyMezinárodní skupina astronomů vedená Sergeyem E. Koposovem ohlásila detekci nové trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy. Galaxie označená jako Hydrus 1 se nachází v souhvězdí Malého vodního hada ve vzdálenosti asi 90 tisíc světelných let od Slunce. Podle dosavadních pozorování je tato nová galaxie součástí Magellanova proudu, který spojuje galaxie Velký a Malý Magellanův oblak. Objev byl učiněn prostřednictvím teleskopu Blanco v Čile, který je součástí observatoře Cerro-Tololo Inter-American Observatory.

Galaxie s rostoucím věkem bobtnají a stávají se chaotičtější

29. 04. 2018

Galaxie s rostoucím věkem bobtnají a stávají se chaotičtějšíPodle nové studie publikované v magazínu Nature Astronomy existuje souvislost mezi stářím galaxie a jejím tvarem. Podle autorů platí pro mladší galaxie, že jejich hvězdy se pohybují pravidelně, všechny podobným způsobem. Jak ale galaxie stárne, dochází k tomu, že se hvězdy pohybují různými směry a galaxie se nafukuje. Jde o první studii, která ukazuje, že věk a struktura galaxií mají spojitost napříč jejich různými druhy.