Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018
Exoplanety TESS Kepler (teleskop)

Astronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Vesmírný teleskop TESS bude každých 30 dní snímat jinou část hvězdné oblohy až postupně pokryje celou hvězdnou oblohu. Naproti tomu teleskop Kepler se soustředil pouze na jediné místo oblohy v souhvězdí labutě. Oba teleskopy však mají stejnou metodu: pozorují hvězdy a hledají jejich drobné pohasnutí, které by indikovalo přechod planety před hvězdou. Takto identifikované kandidáty na exoplanety je potom potřeba nejprve rozpoznat v datech posbíraných teleskopem a následně potvrdit dalšími observatořemi, protože zmíněné pohasnutí hvězdy může být způsobeno více příčinami.

Tranzitní metoda hledání exoplanet

Po 30 dnech zkoumání určitého místa na hvězdné obloze pošle teleskop TESS data na Zemi ke zpracování. Pozorování potenciálních kandidátů ze Země je však možné pouze v určitých měsících roku, jinak jsou zakryty za Sluncem, nebo jsou mu příliš blízko a pozorování nejsou kvůli jeho silnému svitu možná. Vědci proto chtějí stihnout kandidáty na exoplanety prozkoumat z pozemních observatoří ještě předtím, než se skryjí za Sluncem. A právě to by jim nový algoritmus měl umožnit.

Další zprávy z kategorie TESS

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

30. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

19. 04. 2018

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

06. 04. 2018

Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivo

15. 03. 2018

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivoUž 9 let obíhá vesmírný teleskop Kepler Slunce na oběžné dráze Země. Nachází se sice stejně daleko od Slunce jako naše planeta, při oběhu kolem Slunce ale obíhá 150 milionů kilometrů za naší planetou (tedy jednu astronomickou jednotku). Jeho mise se ale blíží ke konci během několika měsíců totiž NASA očekává, že teleskopu dojde palivo, tím bude ukončena jeho mise na dobro. Jeho solární panely budou sice nadále funkční, teleskop ale nebude mít pohon pro své trysky, kterými se orientuje pro zasílání dat na Zemi a přijímání příkazů.

18. 02. 2018

Teleskop TESS dorazil na Floridu, odkud se v dubnu vydá na oběžnou dráhu lovit exoplanetyNový vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) pro hledání blízkých exoplanet dorazil do Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, odkud se na raketě Falcon 9 vydá v dubnu tohoto roku na oběžnou dráhu. Teleskop dorazil 12. února na nákladním autě z Virginie, kde byl v roce 2017 sestaven a testován.

11. 11. 2014

NASA dala zelenou novému teleskopu TESS, který bude pátrat po nových exoplanetáchMise TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podle všeho dočká své realizace. NASA oficiálně potvrdila tuto misi, a ta tak vstupuje do fáze vývoje. TESS je dalším krokem v hledání exoplanet v blízkosti sluneční soustavy podobných Zemi, které zažilo doslova boom díky vesmírnému teleskopu Kepler. Start rakety s novou vesmírnou observatoří je aktuálně plánován na rok 2017, primární část mise by měla trvat dva roky. TESS je součástí programu NASA Astrophysics Explorer missions.