Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018
Exoplanety TESS Kepler (teleskop)

Astronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Vesmírný teleskop TESS bude každých 30 dní snímat jinou část hvězdné oblohy až postupně pokryje celou hvězdnou oblohu. Naproti tomu teleskop Kepler se soustředil pouze na jediné místo oblohy v souhvězdí labutě. Oba teleskopy však mají stejnou metodu: pozorují hvězdy a hledají jejich drobné pohasnutí, které by indikovalo přechod planety před hvězdou. Takto identifikované kandidáty na exoplanety je potom potřeba nejprve rozpoznat v datech posbíraných teleskopem a následně potvrdit dalšími observatořemi, protože zmíněné pohasnutí hvězdy může být způsobeno více příčinami.

Tranzitní metoda hledání exoplanet

Po 30 dnech zkoumání určitého místa na hvězdné obloze pošle teleskop TESS data na Zemi ke zpracování. Pozorování potenciálních kandidátů ze Země je však možné pouze v určitých měsících roku, jinak jsou zakryty za Sluncem, nebo jsou mu příliš blízko a pozorování nejsou kvůli jeho silnému svitu možná. Vědci proto chtějí stihnout kandidáty na exoplanety prozkoumat z pozemních observatoří ještě předtím, než se skryjí za Sluncem. A právě to by jim nový algoritmus měl umožnit.

Další zprávy z kategorie TESS

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

23. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové objevená supernova typu Ia se liší od ostatních stejného typu, zatím není zřejmé, jak k explozi došloAstronomům se podařilo s pomocí tří teleskopů získat informace o unikátní supernově ASASSN-18tb. Tato supernova je typu Ia, které vznikají z bílých trpaslíků konzumujících hmotu ze sousední hvězdy. Nové údaje naznačují, že tentokrát je druhou hvězdou také bílý trpaslík. Vědci tak zatím neví, odkud se vzala dodatečná hmota, která supernovu způsobila.

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetu

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou zatím nejmenší exoplanetuVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) našel trojici exoplanet z nichž jedna má velikost mezi Zemí a Marsem. Hvězda, kterou planety obíhají, je blízký červený trpaslík L 98-59 ve vzdálenosti 34,6 světelných let. Žádná z těchto objevených planet se nicméně nenachází v obyvatelné zóně hvězdy. Planeta L 98-59b je nicméně zatím nejmenší objevená teleskopem TESS, který hledá exoplanety od loňského roku.

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako Země

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako ZeměVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanets Survey Satellite) našel svou první exoplanetu, která se svou velikostí blíží Zemi. Nachází se v hvězdném systému HD21749 ve vzdálenosti 53 světelných let spolu s další exoplanetou, která se velikostí blíží Neptunu. Nový objev byl publikován ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

9. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

30. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.