Vědci odhadli maximální velikost neutronových hvězd - pouhých 27 kilometrů v průměru

27. 6. 2018
Neutronové hvězdy Gravitační vlny

Neutronové hvězdy jsou extrémně husté objekty, které vznikají na konci života středně masivních hvězd, které explodují v supernovách. Mají hmotnost několika sluncí, ale velikost pouhých pár kilometrů v průměru. Vědcům z frankfurtské Goetheho univerzity se nyní podařilo spočítat jejich maximální velikost, která nepřesahuje 13,5 kilometrů v poloměru. Vycházeli přitom z loňské detekce gravitačních vln GW170817, které zřejmě vznikly kolizí dvou neutronových hvězd.

Neutronová hvězda

Neutronová hvězda Neutronová hvězda (nebo také pulzar) často rotuje velmi vysokou rychlostí a ze dvou protilehlých míst z ní vychází intenzivní radiace. Neutronové hvězdy tak zdánlivě blikají v pravidelných intervalech.

U méně hmotných hvězd dochází na konci jejich hlavní posloupnosti existence ke vzniku červených obrů a následně bílých trpaslíků, podobný osud čeká také naše Slunce. U velmi masivních hvězd naopak dochází k explozi supernovy a vzniku černé díry. Existuje ale ještě střední cesta, pokud je hmotnost původní hvězdy tak akorát, dochází sice také k explozi supernovy, ale v jejím středu zůstává kompaktní neutronová hvězda se silným magnetickým polem.

Neutronové hvězdy obklopují extrémy, které se přibližují hranici toho, co fyzikální zákony umožňují. Velmi proto zajímají nejen astronomy, ale také fyziky, kteří studiem neutronových hvězd zkoumají chování hmoty v extrémních podmínkách.

Doposud nejmasivnější známá neutronová hvězda má něco málo přes 2 hmotnosti Slunce, většinou je to však spíš kolem 1,5-1,8 hmotností Slunce. Nejbližší objevená neutronová hvězda se nachází ve vzdálenosti zhruba 400 světelných let a určení velikosti tak malého objektu je na takovou vzdálenost se současnými technologiemi nemožné. Přímé změření velikosti není možné a tak si vědci pomáhají počítačovými simulacemi a fyzikálními modely.

Další zprávy z kategorie Neutronové hvězdy

2. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Po dlouhém hledání byla nalezena neutronová hvězda ve zbytcích nedávné blízké supernovyVědcům se konečně podařilo najít zbytky hvězdy, která způsobila supernovu pozorovanou v roce 1987. Tehdejší supernova nesoucí označení SN 1987A byla nejbližší pozorovaná v moderním období. V místě exploze ve Velkém Magellanově oblaku nyní vědci našli neutronovou hvězdu, která se doposud ukrývala v hustém mračnu prachu. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop na ISS detekoval rekordní rentgenový záblesk, vznikl při interakci pulzaru a hnědého trpaslíkaTeleskop NICER umístěný na Mezinárodní vesmírné stanici ISS detekoval v srpnu náhlý nárůst rentgenového záření. Bylo to způsobeno zábleskem, který přišel od vzdáleného pulzaru - rotující neutronové hvězdy, která s pravidelnou periodou bliká. Záblesk byl zatím nejsilnější, který byl tímto teleskopem zachycen, navíc v sobě kombinuje několik různých úkazů, které dříve nikdy nebyly pozorovány pohromadě.

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili zatím nejlehčí černou díru, je jen třikrát hmotnější než SlunceExistuje několik druhů černých děr, patří mezi ně supermasivní černé díry v jádrech galaxií s miliardami hmotností Slunce, ale také drobné stelární černé díry o hmotnosti několika málo Sluncí. Vědcům se nyní podařilo objevit zatím nejméně masivní černou díru o hmotnosti pouhých 3,3 Sluncí (přesněji 2,6-6,1). Jde tak o další přírůstek do malé skupiny malých objektů, které není snadné spatřit.

V kolizích neutronových hvězd mohou vznikat těžké prvky podobně jako v supernovách

26. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

V roce 2017 byla poprvé detekována kolize dvou neutronových hvězd GW170817. Astronomům k objevu sice pomohly detektory gravitačních vln, ale po nich pozorovali místo kolize i běžnými teleskopy. Analýzou spektra světla, které tyto teleskopy zachytily, nyní vědci zjistili, že v kolizi vzniklo velké množství prvku stroncium. Potvrzuje se tak, že těžké prvky nevznikají pouze v supernovách, ale také v kilonovách, které kolize neutronových hvězd provázejí.

22. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli jeden z nejpomaleji rotujících pulzarů: otočí se jednou za 12 sekundSpecifické blikání neutronových hvězd je dáno jejich rotací: čím rychleji hvězda rotuje, tím rychleji při pohledu ze Země bliká. Většinou se tyto hvězdy otočí kolem svojí osy jednou za několik sekund, v některých případech dokonce milisekund. Astronomům se však nyní podařilo najít druhý nejpomalejší známý pulzar - s dobou rotace 12,12 sekund.

Astronomové našli jednu z nejmasivnějších známých neutronových hvězd

17. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli jednu z nejmasivnějších známých neutronových hvězdAstronomům se podařilo najít neutronovou hvězdu, která se svou hustotou blíží limitu, který mohou tyto hvězdy mít, než se zhroutí do černé díry. Hvězda MSP J0740+6620 je rychle rotující pulzar ve vzdálenosti 4 600 světelných let s hmotností kolem 2,17 Sluncí. Ke svému výzkumu vědci z West Virginia University využili teleskop Green Bank a výsledky publikovali v magazínu Nature Astronomy.

11. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

V místě první detekované kolize neutronových hvězd už došlo k uklidnění jejích následkůTým astronomů vedený Wen-fai Fongovou prozkoumal následky první známé kolize neutronových hvězd. Šlo o první událost, u které byly zachyceny gravitační vlny a zároveň viditelné světlo, což vědcům dalo unikátní příležitost k prozkoumání tohoto jevu. Za pomoci Hubblova teleskopu snímali během roku a půl oblast, kde ke kolizi došlo, aby prozkoumali následky této energetické události. Na posledním snímku už zmizely následky kolize a vědci tak mohli porovnat běžný stav se samotnou kolizí.