Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na Ceres

04. 07. 2018
Ceres Dawn Geologie ve vesmíru

Vesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

Ceres, Kráter Occator, detail

Ceres, Kráter Occator, detail - Obrázek poskládaný z více snímků pořízených orbitální sondou Dawn z výšky 34 kilometrů 22. června 2018.

Detailní snímky posílané z Dawn zpátky na Zemi nyní ukazují geologické útvary na povrchu v nevídaném detailu a umožňují tak hlubší studium procesů, které je formují. Kromě optického snímání se Dawn věnuje také infračervenému mapování, které pomáhá odhalit složení jednotlivých úkazů na povrchu.

Jedním z nejzajímavějších míst je kráter Occator, který má ve svém středu výraznou bílou skvrnu, kterých je na povrchu Ceres hned několik. Skvrna uprostřed osmdesátikilometrového kráteru Occator je největší a nejzářivější a byla pojmenována Cerealia Facula.

Podle vědců jsou skvrny na Ceres složeny z depozitů uhličitanu sodného, chloridu amonného a hydrogenuhličitanu amonného, materiálů, které vznikají za přítomnosti vody. Jednou z teorií je, že tyto sloučeniny vznikají ve slané vodě pod povrchem, odkud se dostávají na povrch, kde krystalizují do pozorovaných skvrn.

V následujících týdnech bude Dawn dál zkoumat povrch trpasličí planety Ceres ve velkém detailu a posílat snímky na Zemi. Ke kompletně zmapovanému povrchu tak dostaneme hlubší pohled na konkrétní geologické útvary, které nám napoví více o geologických procesech, které probíhaly a možná doposud probíhají na tomto tajemném objektu mezi Marsem a Jupiterem.

Další zprávy z kategorie Ceres

20. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy, Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

20. 06. 2018

Trpasličí planeta Ceres by mohla obsahovat ještě více organických sloučenin než se doposud uvažovaloV loňském roce vědci informovali o nálezu organických sloučenin na povrchu Ceres vesmírnou sondou Dawn. Podle nové studie publikované v magazínu Geophysical Research Letters by jich však mohlo být až 5x více než se původně uvažovalo. Vědci nově vztahovali naměřená data k meteritům místo k horninám ze Země.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

04. 06. 2018

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 03. 2018

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodloužena

28. 10. 2017

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodlouženaNASA autorizovala už druhé prodloužení mise Dawn u největšího objektu pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. U Ceres už družice krouží od roku 2015, kdy přiletěla od jiného velkého objektu v pásu asteroidů - planetky Vesta. Ceres je nicméně poslední zastávkou sondy, po vyčerpání paliva pro své trysky zůstane navždy na oběžné dráze této nám nejbližší trpasličí planety. Během nadcházející prodloužené mise se družice posune na doposud nejnižší oběžnou dráhu kolem Ceres.

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitě

04. 07. 2017

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitěVědci na trpasličí planetě Ceres v pásu asteroidů někdy atmosféru detekují a jindy zase ne, a to jak za pomoci teleskopů na Zemi tak při pozorováních vesmírné sondy Dawn, která kolem Ceres krouží. Existence dočasné atmosféry by nebyla až tak zvláštní, například i Pluto mívá dočasnou atmosféru, když se na své oběžné dráze přiblíží Slunci a dostává od něj více energie, u Ceres by ale mělo jít o jiný proces. Atmosféra se totiž objevuje v obdobích zvýšené sluneční aktivity, kdy na povrch Slunci nejbližší trpasličí planety sluneční soustavy dopadá větší množství energeticky nabitých částic. Ty pak napomáhají sublimaci ledu obsaženého v povrchu Ceres a následně vytvářejí velmi řídkou atmosféru, kterou lze detekovat pomocí teleskopů.