Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdy

08. 07. 2018
Exoplanety VLT Hvězdy

Instrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Exoplaneta PDS 70b

Exoplaneta PDS 70b - Hvězda PDS 70 zachycená teleskopem VLT s protoplanetárním diskem, ve kterém se nachází planeta PDS 70b. V centru disku se nachází hvězda PDS 70, která je zakrytá koronografem.

Hvězda PDS 70 se nachází asi 370 světelných let daleko a má asi 82 % hmotnosti Slunce. V roce 2006 byl kolem této asi 10 milionů let staré hvězdy potvrzen protoplanetární disk o tloušťce zhruba 140 AU. V tomto disku astronomové našli několik mezer, které naznačují, že by v něm mohlo probíhat formování planet.

Planeta PDS 70b se nachází asi 22 AU od hvězdy (podobně jako planeta Uran od Slunce) a oběhne ji jednou za 120 let. Jde o plynného obra, jehož hmotnost dosahuje devítinásobku hmotnosti planety Jupiter a teploty na ní by měly dosahovat až 1000 °C.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině Serpens

05. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině SerpensVesmírný teleskop Hubble zaměřil své zrcadlo směrem do souhvězdí Hada, k mlhovině Serpens (Serpens Nebula). Část mlhoviny ozařuje hvězda HBC 672, která zároveň vrhá obří stín na jiné části mlhoviny. Stín z mladé hvězdy, který se táhne světelné roky daleko je zřejmě tvořen protoplanetárním diskem, který se nachází v těsné blízkosti hvězdy a jinak není pozorovatelný.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

08. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.