Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdy

08. 07. 2018
Exoplanety VLT Hvězdy

Instrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Exoplaneta PDS 70b

Exoplaneta PDS 70b - Hvězda PDS 70 zachycená teleskopem VLT s protoplanetárním diskem, ve kterém se nachází planeta PDS 70b. V centru disku se nachází hvězda PDS 70, která je zakrytá koronografem.

Hvězda PDS 70 se nachází asi 370 světelných let daleko a má asi 82 % hmotnosti Slunce. V roce 2006 byl kolem této asi 10 milionů let staré hvězdy potvrzen protoplanetární disk o tloušťce zhruba 140 AU. V tomto disku astronomové našli několik mezer, které naznačují, že by v něm mohlo probíhat formování planet.

Planeta PDS 70b se nachází asi 22 AU od hvězdy (podobně jako planeta Uran od Slunce) a oběhne ji jednou za 120 let. Jde o plynného obra, jehož hmotnost dosahuje devítinásobku hmotnosti planety Jupiter a teploty na ní by měly dosahovat až 1000 °C.

07. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.