Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdy

8. 7. 2018
Exoplanety VLT Hvězdy

Instrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Exoplaneta PDS 70b

Exoplaneta PDS 70b Hvězda PDS 70 zachycená teleskopem VLT s protoplanetárním diskem, ve kterém se nachází planeta PDS 70b. V centru disku se nachází hvězda PDS 70, která je zakrytá koronografem.

Hvězda PDS 70 se nachází asi 370 světelných let daleko a má asi 82 % hmotnosti Slunce. V roce 2006 byl kolem této asi 10 milionů let staré hvězdy potvrzen protoplanetární disk o tloušťce zhruba 140 AU. V tomto disku astronomové našli několik mezer, které naznačují, že by v něm mohlo probíhat formování planet.

Planeta PDS 70b se nachází asi 22 AU od hvězdy (podobně jako planeta Uran od Slunce) a oběhne ji jednou za 120 let. Jde o plynného obra, jehož hmotnost dosahuje devítinásobku hmotnosti planety Jupiter a teploty na ní by měly dosahovat až 1000 °C.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.

21. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové se pokusili vyfotit exoplanetu u nejbližší hvězdy, mohla by mít velké prstenceKolem hvězdy Proxima Centauri, která se nachází Slunci nejblíže, pravděpodobně obíhají alespoň dvě exoplanety. K planetě Proxima Centauri b, která byla objevena v roce 2016, přibyla na začátku letošního roku ještě zatím nepotvrzená exoplaneta c, obě byly objeveny prostřednictvím pozorování pohybu hvězdy. Exoplanetu Proxima c se nyní astronomové pokusili pozorovat přímo, výsledky však nebyly zcela jednoznačné.

20. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

V datech z teleskopu Kepler se ukrývala exoplaneta svou velikostí a teplotou podobná ZemiVědeckém týmu vedenému Andrewem Vandeburgem se podařilo objevit v datech z mise Kepler novou exoplanetu Kepler-1649c. Tato planeta je o pouhých 6 % větší než Země a nachází se v obyvatelné zóně svojí hvězdy. Hvězda Kepler je malý červený trpaslík ve vzdálenosti zhruba 300 světelných let.