Airbus pracuje na konceptu roveru, který bude na Marsu sbírat vzorky hornin pro cestu na Zemi

9. 7. 2018
Mars Mars 2020 ExoMars

Evropská vesmírná agentura ESA zadala společnosti Airbus zakázku za 5,2 milionů dolarů na to, aby přišla s konceptem roveru, který na Marsu posbírá vzorky hornin a následně je doručí zpět na Zemi. Airbus už pro ESA vyvíjí rover ExoMars a má s podobnou problematikou zkušenosti. Mise dopravující horniny z Marsu na Zemi bude výsledkem spolupráce ESA a NASA, která byla dohodnuta v dubnu tohoto roku.

Mars

Mars rudá planeta

První fází bude sběr vzorků a jejich příprava na přepravu, to bude mít na starosti rover Mars 2020, který poletík rudé planetě během několika let. V druhé fázi přistane na Marsu druhý rover, který bude mít za úkol vzorky posbírat a přivézt k návratové raketě - jeho koncept teď vymýšlí společnost Airbus. Následovat bude další fáze, při které se modul se vzorky na oběžné dráze Marsu spojí se sondou, která náklad dopraví na Zemi.

Rover, který nyní navrhuje Airbus bude relativně malý (kolem 170 kg) a kromě sběru připravených vzorků nebude mít žádné jiné vědecké úkoly. Při odletu návratové rakety by ale mohl pořídit video jejího startu.

Mise však zatím není schválena, obě agentury zatím pouze připravují návrhy jak by mohla vypadat. K jejímu schválení by mohlo dojít v roce 2019 a teprve potom by se začalo s vývojem potřebného hardwaru.

Horniny z Marsu byly doposud studovány pouze prostřednictvím roverů přímo na místě nebo v meteoritech, které se dostaly na Zemi. Rovery však mají omezené možnosti a meteority prošly cestou vesmírem a vysokými teplotami při průletu atmosférou. Studium nezměněných vzorků přímo na Zemi je tak dalším krokem ve zkoumání sousední planety.

19. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Protonová aurora se na Marsu vyskytuje častěji než ostatní druhy a souvisí s únikem atmosféryDruh polární záře na Marsu, který byl poprvé identifikován orbitální družicí MAVEN v roce 2016, je podle nové studie nejčastější. Vědci tuto polární záři označují jako protonovou auroru a slibují si od ní pomoc při hledání příčin ztráty atmosféry planety. Kromě protonové aurory se na Marsu objevují ještě diskrétní a rozptýlená polární záře, ty se však nevyskytují tak často.

Čína otestovala přistávací modul pro Mars, mise má proběhnout už příští rok

17. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura úspěšně vyzkoušela přistávací modul pro misi na Mars. Zatím zavěšené zařízení dokázalo v simulovaných podmínkách autonomně přistát a vyhnout se nerovnému povrchu. Součástí mise má být orbitální sonda Mars Global Remote Sensing Orbiter a také malý rover označený Huoxing-1.

15. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu sezónní změny v koncentraci kyslíku podobné jako u metanuTo, že je kyslík je součástí atmosféry Marsu, se ví už dlouho, jeho podíl tvoří asi 0,16 %. Z dlouhodobých měření roveru Curiosity však vyplývá, že během léta jeho podíl narůstá až na 1,4 %. Podobně narůstají také koncentrace metanu, ale zatím není ani u jednoho zřejmé, co takovou fluktuaci způsobuje.

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podpovrchová sonda HP3 se na Marsu částečně dostala ze země, problémy s jejím zavrtáním tak pokračujíBěhem víkendu se sonda HP3, přezdívaná krtek, dostala ven z díry, do které byla zatím částečně zavrtaná. Podle vědců může za tyto potíže složení a struktura horniny, v místě přistání sondy InSight. Zvolená metoda zahloubení sondy tak neumožňuje její pohyb pouze povrch a následné měření teplot a otřesů. Operátoři mise se tak nyní pokouší přijít na jiný způsob, jak sondu pod povrch přece jen dostat.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

20. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Malá sonda HP3 už opět vrtá pod povrch Marsu, snahy o zprovoznění se zřejmě vyplatilyRobotické sondě InSight se na Marsu podařilo alespoň částečně zprovoznit minisondu HP3, jejímž úkolem je zavrtat se pod povrch a zkoumat nitro planety. Sonda HP3 přezdívaná také Krtek byla od března zaseknutá a nedařilo se ji uvést do provozu. To se povedlo až nyní za použití robotického ramene hlavní sondy. Za poslední týden se už pohnula o 2 centimetry.

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na Marsu

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na MarsuSoučástí mise InSight je mimo jiné malá sonda HP3, která se má zavrtat pod povrch a měřit teplo vycházející z nitra planety. Krátce po vypuštění sondy v únoru tohoto roku však došlo k jejímu zaseknutí a od té doby leží nehybně, částečně zavrtaná pod povrch. Vědci z NASA si nyní myslí, že ví, co problémy způsobilo, a pokusí se je v následujících dnech vyřešit.