Airbus pracuje na konceptu roveru, který bude na Marsu sbírat vzorky hornin pro cestu na Zemi

09. 07. 2018
Mars Mars 2020 ExoMars

Evropská vesmírná agentura ESA zadala společnosti Airbus zakázku za 5,2 milionů dolarů na to, aby přišla s konceptem roveru, který na Marsu posbírá vzorky hornin a následně je doručí zpět na Zemi. Airbus už pro ESA vyvíjí rover ExoMars a má s podobnou problematikou zkušenosti. Mise dopravující horniny z Marsu na Zemi bude výsledkem spolupráce ESA a NASA, která byla dohodnuta v dubnu tohoto roku.

Mars

Mars - rudá planeta

První fází bude sběr vzorků a jejich příprava na přepravu, to bude mít na starosti rover Mars 2020, který poletík rudé planetě během několika let. V druhé fázi přistane na Marsu druhý rover, který bude mít za úkol vzorky posbírat a přivézt k návratové raketě - jeho koncept teď vymýšlí společnost Airbus. Následovat bude další fáze, při které se modul se vzorky na oběžné dráze Marsu spojí se sondou, která náklad dopraví na Zemi.

Rover, který nyní navrhuje Airbus bude relativně malý (kolem 170 kg) a kromě sběru připravených vzorků nebude mít žádné jiné vědecké úkoly. Při odletu návratové rakety by ale mohl pořídit video jejího startu.

Mise však zatím není schválena, obě agentury zatím pouze připravují návrhy jak by mohla vypadat. K jejímu schválení by mohlo dojít v roce 2019 a teprve potom by se začalo s vývojem potřebného hardwaru.

Horniny z Marsu byly doposud studovány pouze prostřednictvím roverů přímo na místě nebo v meteoritech, které se dostaly na Zemi. Rovery však mají omezené možnosti a meteority prošly cestou vesmírem a vysokými teplotami při průletu atmosférou. Studium nezměněných vzorků přímo na Zemi je tak dalším krokem ve zkoumání sousední planety.

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetu

21. 06. 2018

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetuV posledních týdnech je na Marsu bouřlivé počasí, objevila se masivní písečná bouře, která vynesla do atmosféry planety množství prachu, který se nyní šíří celou planetou. Globální bouře už obepíná celou planetu a kromě malého roveru Opportunity taky zasáhla i větší a novější Curiosity.

Písečná bouře na Marsu už pokrývá čtvrtinu povrchu planety

14. 06. 2018

Písečná bouře na Marsu už pokrývá čtvrtinu povrchu planetyPoslední týden a půl se Marsem šíří jedna z nejhustějších pozorovaných písečných bouří. Aktuálně se rozprostírá nad 35 miliony čtverečních kilometrů, což odpovídá zhruba čtvrtině povrchu planety. Vědecké operace roveru Opportunity musely být pozastaveny, protože jeho solární panely díky zastřenému slunci nemohou generovat dostatečné množství energie. Bouře stále ještě sílí a lze očekávat, že zasáhne také region kde se nachází rover Curiosity.

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover Opportunity

11. 06. 2018

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover OpportunityVelká písečná bouře zuří v oblasti, kde se aktuálně nachází malý rover Opportunity. Jeho operace jsou na rozdíl od novějšího a většího roveru Curiosity závislé na energii ze solárních panelů, a tak nyní vyčkává až se opět vyjasní, vědecké operace jsou pozastaveny. Vědci doufají, že po písečné bouři na panelech nezůstane moc velká vrstva prachu, která by zabránila generování nové elektřiny. Rover Opportunity je na Marsu od roku 2004 a zažil už i větší bouře.

08. 06. 2018

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

Průlet nad stokilometrovým kráterem Neukum na Marsu

19. 05. 2018

Průlet nad stokilometrovým kráterem Neukum na MarsuKráter Neukum se nachází na jižní polokouli Marsu a má v průměru 102 kilometrů. Animace vznikla z dat posbíraných kamerou s vysokým rozlišením na palubě evropské orbitální sondy Mars Express, která obíhá sousední planetu od roku 2003. Kráter je zajímavý svou geologickou rozmanitostí, výrazná je zejména oblast s tmavými dunami tvořené pískem, který je pravděpodobně výsledkem dávné sopečné činnosti a byl do kráteru navátý silnými větry.

Součástí mise Mars 2020 bude podle NASA také autonomní helikoptéra

12. 05. 2018

Součástí mise Mars 2020 bude podle NASA také autonomní helikoptéraNASA zvažovala vyslání robotické helikoptéry na rudou planetu už několik let a novou technologii také v JPL vyvíjela od roku 2013. Doposud však nebylo rozhodnuto, zda bude první demonstrace létajícího robota součástí nadcházející mise na povrch Marsu, roveru Mars 2020. Podle informací zveřejněných přímo na webu JPL (Jet Propulsion Laboratory) bylo rozhodnuto, že helikoptéra s dvěma vrtulemi bude součástí této mise.

NASA a ESA budou společně hledat cestu, jak přivést z Marsu vzorky hornin

08. 05. 2018

NASA a ESA budou společně hledat cestu, jak přivést z Marsu vzorky hornin26. dubna podepsaly Evropská a Americká vesmírná agentura dohodu o tom, že budou společně zkoumat možnosti, jak přivézt z Marsu horniny zpátky na Zemi. Obě agentury plánují v příštích letech poslat na Mars automatické rovery, které budou sbírat vzorky hornin z povrchu i pod ním. Tyto horniny budoucí mise vyzvedne z povrchu Marsu a následně dopraví na Zemi ke studiu. Tento výzkum doplní informace o Marsu posbírané dosavadním výzkumem přímo na Marsu a z jeho oběžné dráhy.