Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018
Exoplanety

Loni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 - Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Hvězda Ross 128 je červený trpaslík o zhruba 17 % hmotnosti Slunce. Podle nových měření by měla mít podobný podíl železa jako má Slunce. Její odlišný podíl magnesia však naznačuje, že by planeta Ross 128b mohla mít větší jádro než Země. Složení hvězd je často odráženo také ve složeních jejich planet, protože vznikají ze stejného materiálu.

Z naměřených hodnot vědci odhadují, že by planeta Ross 128b přesto mohla být spíše skalnatá a podobná Zemi, než plynná a blížící se složením například Neptunu. Její atmosféra by také měla být schopna zadržet část světla, které přijímá od své mateřské hvězdy, a klima na povrchu by tak moha mít mírné.

Vše jsou však pouhé odhady, které vycházejí z nepřímých měření a hádání podle porovnání mateřských hvězd. Na konkrétní složení planety a její další charakteristiky si tak budeme muset ještě počkat na výkonnější teleskopy, které by v příštích letech měly být uvedeny do provozu.

Exoplaneta Ross 128b

• Objevení: 15. 11. 2017
  • Vzdálenost: 11 světelných let
  • Hmotnost: 1,35x hmotnosti Země
  • Teplota na povrchu: -60 - 28 °C
  • Vzdálenost od hvězdy: 0,05 AU
  • Doba oběhu kolem hvězdy: 10 dní

07. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.

30. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

08. 07. 2018

Astronomové zachytili formaci planety v protoplanetárním disku kolem vzdálené hvězdyInstrument SPHERE instalovaný na teleskopu VLT vyfotil vzdálenou exoplanetu ve stádiu jejího formování v disku plynů a prachu, který obklopuje mlhavou hvězdu PDS 70. Jde o první potvrzený planetární objekt zachycený při svém zrodu v protoplanetárním disku obklopujícím mladou hvězdu. Doposud teleskopy pozorovaly pouze mezery v protoplanetárních discích, nebo už hotové planety.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

23. 06. 2018

Teleskopy budoucí generace: HabEx, přímé pozorování exoplanet ve vysokém rozlišeníHabitable Exoplanet Imaging Mission (HabEx) je koncept teleskopu, který by mohl letět do vesmíru ve třicátých letech. Úkolem teleskopu HabEx by bylo hledání obyvatelných planet u vzdálených hvězd za použití analýzy infračerveného, optického i ultrafialového spektra. Na rozdíl od dosavadních přístupů by teleskop hledal planety přímo, nikoli pouze ty, které blokují světlo svých mateřských hvězd. NASA posuzuje HabEx společně s dalšími třemi koncepty v rámci programu 2020 Decadal Survey for Astrophysics.

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci života

17. 06. 2018

U nejbližší hvězdy by mohla být dostatečně nízká radiace pro existenci životaPři hledání potenciálně obyvatelných planet mimo sluneční soustavu se astronomové často dívají směrem k nejbližší hvězdě - Alfa Centauri. Jde ve skutečnosti o tři hvězdy vázané k sobě gravitační silou a každá je tak trochu jiná. U dvou z nich však panují podmínky, které by mohly existenci života umožňovat. Vyplývá to z pozorování rentgenového teleskopu Chandra, který zkoumal intenzitu radiace vycházející z těchto hvězd.

Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdy

14. 06. 2018

Tři nově vzniklé planety byly objeveny u čerstvě zrozené hvězdyDva nezávislé týmy astronomů našly evidenci, která by mohla napovídat o existenci tří mladých planet na oběžné dráze mladé hvězdy HD 163296. Za pomoci nového postupu identifikovali jasné anomálie v akrečním disku kolem hvězdy. Výzkum byl proveden prostřednictvím observatoře ALMA v Čile a jeho výsledky byly publikovány v magazínu Astrophysical Journal Letters. Hvězda HD 163296 se nachází ve vzdálenosti asi 30 světelných let od Země a je stará asi 4 miliony let (Slunce má stáří kolem 4,5 miliard let).