Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018
Exoplanety

Loni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 - Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Hvězda Ross 128 je červený trpaslík o zhruba 17 % hmotnosti Slunce. Podle nových měření by měla mít podobný podíl železa jako má Slunce. Její odlišný podíl magnesia však naznačuje, že by planeta Ross 128b mohla mít větší jádro než Země. Složení hvězd je často odráženo také ve složeních jejich planet, protože vznikají ze stejného materiálu.

Z naměřených hodnot vědci odhadují, že by planeta Ross 128b přesto mohla být spíše skalnatá a podobná Zemi, než plynná a blížící se složením například Neptunu. Její atmosféra by také měla být schopna zadržet část světla, které přijímá od své mateřské hvězdy, a klima na povrchu by tak moha mít mírné.

Vše jsou však pouhé odhady, které vycházejí z nepřímých měření a hádání podle porovnání mateřských hvězd. Na konkrétní složení planety a její další charakteristiky si tak budeme muset ještě počkat na výkonnější teleskopy, které by v příštích letech měly být uvedeny do provozu.

Exoplaneta Ross 128b

• Objevení: 15. 11. 2017
  • Vzdálenost: 11 světelných let
  • Hmotnost: 1,35x hmotnosti Země
  • Teplota na povrchu: -60 - 28 °C
  • Vzdálenost od hvězdy: 0,05 AU
  • Doba oběhu kolem hvězdy: 10 dní

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.