Druhá nejbližší exoplaneta Ross 128b má zřejmě větší jádro než Země

12. 07. 2018
Exoplanety

Loni v listopadu byla objevena nová planeta u hvězdy Ross 128 ve vzdálenosti pouhých 11 světelných let a podle prvních poznatků mělo jít o skalnatou planetu podobnou Zemi. Vědci nyní využili spektroskopického instrumentu APOGEE, který analyzuje blízké infračervené spektrum světla pro rozpoznání chemického složení mateřské hvězdy. Z nových poznatků usuzují, že druhá nejbližší známá exoplaneta má větší jádro než Země a mírné klima na povrchu.

Exoplaneta KOI-961.03

Exoplaneta KOI-961.03 - Ilustrace planetárního systému hvězdy KOI-961, která se nachází ve vzdálenosti 130 světelných let v souhvězdí Labutě. Kolem hvězdy obíhají tři malé exoplanety, z nichž KOI-961.03 je nejmenší a dosahuje velikost Marsu.

Hvězda Ross 128 je červený trpaslík o zhruba 17 % hmotnosti Slunce. Podle nových měření by měla mít podobný podíl železa jako má Slunce. Její odlišný podíl magnesia však naznačuje, že by planeta Ross 128b mohla mít větší jádro než Země. Složení hvězd je často odráženo také ve složeních jejich planet, protože vznikají ze stejného materiálu.

Z naměřených hodnot vědci odhadují, že by planeta Ross 128b přesto mohla být spíše skalnatá a podobná Zemi, než plynná a blížící se složením například Neptunu. Její atmosféra by také měla být schopna zadržet část světla, které přijímá od své mateřské hvězdy, a klima na povrchu by tak moha mít mírné.

Vše jsou však pouhé odhady, které vycházejí z nepřímých měření a hádání podle porovnání mateřských hvězd. Na konkrétní složení planety a její další charakteristiky si tak budeme muset ještě počkat na výkonnější teleskopy, které by v příštích letech měly být uvedeny do provozu.

Exoplaneta Ross 128b

• Objevení: 15. 11. 2017
  • Vzdálenost: 11 světelných let
  • Hmotnost: 1,35x hmotnosti Země
  • Teplota na povrchu: -60 - 28 °C
  • Vzdálenost od hvězdy: 0,05 AU
  • Doba oběhu kolem hvězdy: 10 dní

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

08. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

Objevili vědci Vulkán? V okolí hvězdy 40 Eridani A se nachází exoplaneta

19. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Ve Star Treku se planeta Vulkán, domov jednoho z hlavních hrdinů Spocka, nachází u hvězdy 40 Eridani A, která je od Slunce vzdálená pouhých 16 světelných let. U této hvězdy se nyní astronomům podařilo objevit exoplanetu dvakrát větší než Země. Hvězda je viditelná pouhým okem v souhvězdí Eridanu na jižní polokouli. Planeta byla objevena pomocí Dharma Planet Survey, programem, který si dává za úkol hledat relativně malé, skalnaté planety u blízkých hvězd.

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskem

06. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskemMezinárodní tým astronomů vedený Chin-Fei Leem objevil malý relativně disk zformovaný kolem velmi mladé protohvězdy HH 211. Ke svému objevu použili submilimetrovou radiovou observatoř ALMA v Čile složenou z více než šedesátky radioteleskopů. Jde o doposud nejmladší hvězdu, kolem které lze pozorovat disk plynů a prachu, ze kterého by postupně měly vzniknout nové planety. Objev vědcům pomůže v určení doby, kdy se kolem hvězd začínají rodit planety.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

16. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanuExoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.