Observatoř na Antarktidě potvrzuje, že černé díry jsou zdrojem vysokoenergetických neutrin

13. 07. 2018
Neutrina Černé díry Antarktida

S pomocí detektoru neutrin na jižním pólu IceCube se vědcům podařilo poprvé detekovat zdroj vysokoenergetických neutrin, je jím vzdálená supermasivní černá díra TXS 0506+056. Neutrina jsou subatomární částice, které jen zřídka interagují se hmotou a není tak jednoduché je zachytit. Neutrina vznikají například ve hvězdách, supernovách nebo při jaderných reakcích. Zdroj vysokoenergetických neutrin však byl doposud neznámý, nebo alespoň nebyl potvrzený. Podle nové studie mohou vznikat právě v černých dírách v jádru masivních galaxií.

Observatoř IceCube

Observatoř IceCube - Pozorovací stanice umístěná na jižním půlu v Antarktidě, jejím cílem je detekce neutrin.

Pozorování observatoře IceCube byla potvrzena teleskopy po celé Zemi i ve vesmíru: detekovaná neutrina pochází z už dříve objeveného blazaru TXS 0506+056. Blazary jsou supermasivní černé díry v jádrech galaxií, které intenzivně září v ultrafialové, rentgenové nebo gama části elektromagnetického spektra.

Blazar TXS 0506+056 se nachází 4 miliardy světelných let od Země a zřejmě má dva proudy neutrin, které vycházejí z jeho pólů. Jeden z těchto pólů je namířen přímo k Zemi. Černá díra chrlí velké množství neutrin, vědci však z tohoto zdroje zachytili pouze jediné.

Podle autorů dvou studií publikovaných na toto téma generuje blazar kromě vysokoenergetických neutrin také intenzivní kosmické záření. To je však tvořeno elektricky nabitými částicemi, které jsou ovlivňovány magnetickými poli při jejich cestě napříč vesmírem. Neutrina žádný náboj nemají a s hmotou ani magnetickými poli nereagují, jejich cesta je tedy přímá, čímž ukazují na svůj zdroj.

Neutrina jsou tak třetím kanálem v tzv. multikanálové astrofyzice (multimessenger astronomy), doplňují elektromagnetické záření a gravitační vlny. Astronomové díky tomu dnes mohou zkoumat vzdálené objekty ve vesmíru pomocí tří různých cest, které jsou na sobě nezávislé.

První detekce neutrin ze zdroje TXS 0506+056 proběhla už loni v září, což spustilo pozorování jinými teleskopy. Gama záření z tohoto zdroje byla postupně potvrzena vesmírným teleskopem Fermi a teleskopem MAGIC na Kanárských ostrovech. Zachycené gama záření indikuje, že TXS 0506+056 je jedním z nejzářivějších zdrojů ve známém vesmíru.

Další zprávy z kategorie Neutrina

Vědci ve Fermilabu mohli poprvé zkoumat jádra atomů pomocí neutrin se známou energií

15. 04. 2018

Neutrina jsou subatomární částice bez elektrického náboje, které reagují s okolní hmotou pouze skrze slabou nukleární sílu. Díky této jejich podstatě jsou zajímavým nástrojem na zkoumání jader atomů, je však velmi obtížné změřit jejich energii, což je při zkoumání kolizí s atomy poměrně důležitá informace. Tento kousek se nyní poprvé podařil vědcům v americké laboratoři Fermilab. V rámci experimentu MiniBooNE použili neutrina, která měla energii přesně 236 MeV.

Vědci stále čekají na detekci vzácné reakce, která produkuje antihmotovou verzi neutrina

28. 03. 2018

Mezinárodní tým vědců spustil v Itálii experiment, který má za cíl rozhodnout, zda mají neutrina svůj ekvivalent v antihmotě. Hledají tak odpověď na otázku, proč je vesmír tvořený převážně hmotou a ne antihmotou, když teoreticky měly vzniknout oba druhy hmoty při velkém třesku ve stejném množství. Mohly by za tím totiž stát právě neutrina, u kterých existuje podezření, že jsou si sama sobě antičásticí. Dosavadní výsledky za první rok chodu experimentu ještě rozhodnou odpověď nepřinesly, pokračuje tedy dál.

11. 06. 2012

Neutrina jsou skutečně pomalejší než světlo, vědci potvrdili chybné měření jejich rychlostiLoni na podzim oznámili vědci z CERNu, že změřili rychlost neutrin, která měla být rychlejší než světlo, což podle aktuálně přijímaných teorií není možné. V pátek ale CERN potvrdil, že experiment byl ovlivněn chybou a neutrina při něm ve skutečnosti rychlost světla nepřekročila. Einsteinovy teorie tedy nadále platí a rychlost světla je nadále nepřekonatelný limit pro vše ve vesmíru.

19. 04. 2012

Pozorování observatoře IceCube vylučuje záblesky gamma záření jako zdroj kosmického zářeníVědci z antarktické neutrinové observatoře IceCube přišli s novými poznatky o zdroji kosmického záření, jejich studie dnes vyšla v magazínu Nature. Podle studie nemohou být záblesky gamma záření původcem kosmického záření, a jako nejpravděpodobnější zdroj se teď jeví černé díry.

07. 04. 2012

Desetimetrový teleskop na jižním pólu pomáhá upřesnit masu neutrin a vliv temné energie na galaxieAstronomové pracující se South Polar Telescope (SPT) určili horní limit pro masu neutrin, která byla ještě donedávna považována za zcela nehmotná. Vědci považovali neutrina za nehmotná, protože téměř vůbec nereagují s běžnou hmotou, nespočet jich proletí každou sekundu skrz naši planetu, aniž bychom je vůbec zaznamenali. Podle nových pozorování by se ale jejich hmotnost měla pohybovat někde mezi 0,05 - 0,28 eV. Výsledky svého výzkumu prezentovali astronomové na setkání American Physical Society prvního dubna.

18. 03. 2012

Další důkaz proti nadsvětelné rychlosti neutrin, v CERNu se mezitím připravuje opakované měřeníKdyž loni vědci účastnící se experimentu OPERA oznámili, že naměřili neutrina, která jsou rychlejší než světlo, udělalo to ve světě fyziky pozdvižení. Od té doby se objevují stále nové vědecké studie, které fyzikálně naměřené výsledky popírají a dávají tak za pravdu einsteinově teorii relativity. Poslední takovou studií je publikace experimentu ICARUS, který sídlí v italském Gran Sassu stejně jako OPERA.

24. 02. 2012