Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 7. 2018
Planetky (asteroidy) NEO

Tři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

Planetka 2017 YE5

Planetka 2017 YE5 - Bi-statický snímek binární planetky 2017 YE5 z observatoří Arecibo a Green Bank pořízení 25. června 2018. Při pořizování tohoto snímku vysílala observatoř Arecibo v Portoriku rádiový signál, který se od planetky odrazil zpátky na Zemi, kde jej zachytila observatoř Green Bank v Západní Virginii.

Planetku koncem června pozorovaly teleskopy Goldstone Solar System Radar, Arecibo Observatory a Green Bank Observatory. Společnými silami také zjistily, že každý z objektů má jinou odrazivost povrchu, což naznačuje také jejich rozdílné složení a hustotu.

Planetka 2017 YE5 obíhá Slunce ve vzdálenosti 0,8 - 4,8 AU (zhruba mezi oběžnými drahami planet Venuše a Jupiter). Doba oběhu planetky kolem Slunce je 4,74 let. Obě složky 2017 YE5 kolem sebe vzájemně rotují (přesněji kolem bodu na úsečce, která je spojuje). Otočí se kolem sebe jednou za 20-24 hodin.

Oběžná dráha planetky 20177 YE5
Credits: NASA/JPL-Caltech
Binární planetky nejsou až tak výjimečné, doposud však byly objevovány zejména páry, kde je jeden z objektů výrazně větší než druhý. Takových planetek by podle vědců mohlo být až 15 % ze všech planetek větších než 200 metrů v průměru, které mají oběžnou dráhu v blízkosti Země.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

10. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená vzácná planetka v blízkosti Slunce má nejkratší známou oběžnou dráhuAstronomové objevili novou planetku 2019 LF6, která obíhá Slunce zcela uvnitř oběžné dráhy Země. Jde o jeden z pouze asi dvacítky známých objektů s takovou oběžnou dráhou (označují se jako planetky skupiny Atira). Planetka byla objevena v rámci programu Twilight, který hledá objekty v blízkosti Slunce s pomocí přístroje ZTF. 2019 LF6 je už druhý úlovek touto programu po planetce 2019 AQ3 objevené letos v únoru.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

8. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia mapuje hvězdy v Mléčné dráze, objevil však už také několik nových blízkých planetekTři nové planetky se podařilo detekovat orbitálnímu teleskopu Gaia, jehož hlavním úkolem je pozorování hvězd, jejich pozice a rychlosti. Gaia pozoruje planetky ve sluneční soustavě relativně pravidelně, většinou jde o už známé objekty z pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Nově objevené objekty patří také do skupiny hlavního pásu asteroidů, přesto mají odlišnou oběžnou dráhu od ostatních - obíhají Slunce nad a pod rovinou ekliptiky.

7. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

S misí Hera poletí k planetce Didymos také dvě malé družice, jedna z nich vznikne v České republiceDva malé cubesaty budou součástí evropské mise Hera k planetce Didymos v roce 2023. Jeden z nich bude pomocí radaru zkoumat vnitřní strukturu planetky a jejího měsíce a druhý, s významnou českou účastí, bude zjišťovat jejich složení. Primární mise však není vědecká, ale defenzivní: evropská sonda Hera má totiž pozorovat následky kolize americké sondy DART s malým měsícem planetky. Vědci očekávají změnu jeho oběžné dráhy a vyzkoušení principu odklonu potenciálně nebezpečných planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

4. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vzorky z planetky Itokawa dovezené sondou Hayabusa v roce 2010 překvapivě obsahují voduJaponská vesmírná sonda Hayabusa přivezla jako první v roce 2010 na Zemi vzorky hornin z blízké planetky Itokawa. V kapsli, která na Zemi přistála, bylo identifikováno na 1500 malých zrnek, která měla podle analýzy složení podobné meteoritům. Obsahovala minerály olivín, pyroxen, nebo sírany. Nicméně nikoho nenapadlo se dívat po vodě, dokud se část vzorků nedostala do rukou vědců na Arizona State University.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hayabusa2 vypustila impaktor i speciální kameru, která zachytila vytvoření kráteru na planetce RyuguJaponská sonda Hayabusa2 provedla v pátek operaci u planetky Ryugu, během které vytvořila umělý kráter na jejím povrchu. Během operace byl vypuštěn impaktor Small Carry-on Impactor (SCI), jehož počínání sledovala malá kamera DCAM3, která se oddělila od hlavní sondy, aby mohla zůstat nad místem dopadu impaktoru, zatímco se Hayabusa2 odebrala do bezpečí.

31. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil planetku Gault v procesu rozpadu, vychází z ní dva proudy materiáluSnímky z teleskopu Hubble ukazují dva proudy jemného materiálu, které se podobají ocasu komety, vycházející z planetky (6478) Gault. Podle vědců jde o důsledky událostí na povrchu planetky, které předznamenávají její rozpad. Jde o vzácný úkaz, který může vědcům na dálku napovědět více o složení této planetky a také o fyzikálních silách, které k tomuto procesu vedou.