Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 07. 2018
Planetky (asteroidy) NEO

Tři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

Planetka 2017 YE5

Planetka 2017 YE5 - Bi-statický snímek binární planetky 2017 YE5 z observatoří Arecibo a Green Bank pořízení 25. června 2018. Při pořizování tohoto snímku vysílala observatoř Arecibo v Portoriku rádiový signál, který se od planetky odrazil zpátky na Zemi, kde jej zachytila observatoř Green Bank v Západní Virginii.

Planetku koncem června pozorovaly teleskopy Goldstone Solar System Radar, Arecibo Observatory a Green Bank Observatory. Společnými silami také zjistily, že každý z objektů má jinou odrazivost povrchu, což naznačuje také jejich rozdílné složení a hustotu.

Planetka 2017 YE5 obíhá Slunce ve vzdálenosti 0,8 - 4,8 AU (zhruba mezi oběžnými drahami planet Venuše a Jupiter). Doba oběhu planetky kolem Slunce je 4,74 let. Obě složky 2017 YE5 kolem sebe vzájemně rotují (přesněji kolem bodu na úsečce, která je spojuje). Otočí se kolem sebe jednou za 20-24 hodin.

Oběžná dráha planetky 20177 YE5
Credits: NASA/JPL-Caltech
Binární planetky nejsou až tak výjimečné, doposud však byly objevovány zejména páry, kde je jeden z objektů výrazně větší než druhý. Takových planetek by podle vědců mohlo být až 15 % ze všech planetek větších než 200 metrů v průměru, které mají oběžnou dráhu v blízkosti Země.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

08. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sonda

04. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Bennu se stala nejmenším tělesem, které kdy obíhala vesmírná sondaVesmírná sonda OSIRIS-REx dorazila k planetce Bennu už začátkem prosince, to však ještě pořád nebylo zřejmé jakou hmotnost, a tedy i gravitační sílu, planetka má. Sonda tedy během prosince z povzdálí planetku zkoumala a sbírala informace potřebné pro vstup na její oběžnou dráhu. Tento manévr dokončila 31. prosince, kdy definitivně na její oběžnou dráhu vstoupila. Planetka Bennu se tak stala nejmenším tělesem, které obíhala vesmírná sonda.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

06. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První snímky planetky Bennu zblízka, co čeká sondu OSIRIS-REx po vstupu na její oběžnou dráhu?Vesmírná sonda OSIRIS-REx v pondělí 3. prosince dorazila do blízkosti planetky Bennu. Nyní ji obíhá ve vzdálenosti zhruba 19 kilometrů od povrchu a získává více informací o planetce. Během následujících týdnů bude sonda svou oběžnou dráhu měnit, aby se mohla k planetce přiblížit ještě víc a získat tak větší detaily jejího povrchu. Kromě průzkumu tohoto tělesa, které obíhá Slunce na podobné oběžné dráze jako Země, bude nyní cílem nalézt vhodné místo, ze kterého budou odebrány vzorky, které v roce 2023 doputují k Zemi.

03. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda OSIRIS-Rex dorazila k planetce Bennu, doveze z ní vzorky ke zkoumáníV 18:15 našeho času NASA oznámila úspěšně dokončený manévr, kterým sonda OSIRIS-REx dorazila k malé planetce Bennu. Cílem mise je sběr vzorků hornin, které budou v roce 2023 dopraveny na Zemi ke studiu. Vesmírná sonda zatím nevstoupila na stabilní oběžnou dráhu malé planetky, protože není zřejmé jakou má hmotnost. Zážehem svých trysek nyní sonda upravila svou trajektorii, aby mohla být zachycena gravitací tělesa, které nyní bude měsíc zkoumat, aby zjistila potřebné informace pro vstup na stabilní oběžnou dráhu.