Kolem planety Jupiter obíhá dvanáct doposud neznámých měsíců

19. 07. 2018
Jupiter

Astronomům z Carnegie Institution for Science se podařilo objevit dvanáct nových měsíců obíhajících planetu Jupiter. Počet satelitů obří planety tak narostl na 79, což je nejvíce z celé sluneční soustavy. Nicméně jde o veskrze malé měsíce s velikostí do tří kilometrů v průměru a většina z nich má retrográdní oběžné dráhy, tedy obíhá v opačném směru než Jupiter rotuje.

Jupiter, nově objevené měsíce

Jupiter, nově objevené měsíce -

Hledání nových měsíců u plynného obra nicméně nebylo hlavním cílem, týmu vedenému Scottem S. Sheppardem. Astronomové objevili tyto nové objekty poté, co se rozhodli prozkoumat okolí planety Jupiter, která se na obloze zrovna nacházela v blízkosti oblasti Kuiperova pásu, kterou zkoumali. Mohli tak zároveň hledat vzdálené objekty na okraji sluneční soustavy a také tělesa výrazně blíže, která by se nacházela ve stejném směru od Země.

Nové měsíce astronomové poprvé pozorovali už na jaře loňského roku, teprve pomocí následných pozorování se jim však podařilo potvrdit, že jde o měsíce planety Jupiter. Je totiž nutné objekty pozorovat několikrát, v dostatečných časových odstupech, aby bylo možné potvrdit, že se skutečně nachází na oběžné dráze kolem planety a nikoli dál ve sluneční soustavě.

Nové měsíce

Devět z nových měsíců obíhá ve třech skupinách relativně daleko od planety a zřejmě v minulosti tvořily tři větší objekty. Tato tělesa mají retrográdní oběžnou dráhu a zabere jim celé dva roky, než Jupiter oběhnou. Mezi těmito měsíci obíhá další nově objevený, tentokrát ale stejným směrem jako rotuje planeta. Tím, že křižuje oběžné dráhy ostatních měsíců je docela možné, že v budoucnosti dojde ke srážce mezi těmito objekty, což by vytvořilo další, menší měsíce, nebo dokonce nový prstenec planety. Další dva měsíce obíhají výrazně blíž, planetu oběhnou za jeden rok a mají stejný směr jako je její rotace. I tyto měsíce se zdají být pozůstatkem většího tělesa, které se zřejmě nějakou kolizí rozpadlo na více kusů.

Další zprávy z kategorie Jupiter

11. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planetV květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

04. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sondu Lucy, která bude zkoumat trojanské planetky Jupiteru, vynese do vesmíru raketa Atlas VNASA vybrala raketu Atlas V pro vynesení vesmírné sondy Lucy do vesmíru v říjnu 2021. Cílem mise je historicky první průzkum trojanů planety Jupiter - jedná se o planetky, které obíhají Slunce na stejné oběžné dráze jako planeta, nacházejí se však před ní a za ní. Sonda proletí kolem celkem 7 těles, které jako první z blízka prozkoumá. Vědci si od nich slibují více informací o formování sluneční soustavy a třeba i role, kterou v ní hrála planeta Jupiter.

03. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Ne všechny sopečné erupce generují teplo, na měsíci Io je astronomové zachytili pomocí sodíkuVýznamná sopečná aktivita byla na měsíci Io detekována prostřednictvím měření zářivosti sodíkových oblaků v magnetosféře planety Jupiter. Tyto erupce se nicméně neobjevily při pozorování infračerveného záření v okolí planety, což naznačuje, že šlo o jiný druh sopečné činnosti, než takový, který produkuje lávu. Podobné erupce se objevují také na Zemi, většinou je při nich vypuštěno do atmosféry velké množství plynů a prachu.

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci Io

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Juno zachytila masivní erupci na měsíci IoVesmírná sonda Juno zachytila z oběžné dráhy planety Jupiter erupci na měsíci Io. Zaznamenaná erupce byla tak velká, že oblak hmoty, který byl vymrštěn nad povrch měsíce, byl osvětlený, i když povrch pod ním už byl ve stínu. Mise sondy Juno má za úkol zkoumat samotnou planetu, při přiblížení k některému z měsíců však její přístroje studují i je. Už při předchozích pozorováních měsíce Io kamerami sondy Juno byla objevena nová sopka, která se na předchozích snímcích měsíce neobjevovala.

Mise Juno u planety Jupiter je na konci první poloviny své plánované mise

15. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mise Juno u planety Jupiter je na konci první poloviny své plánované mise21. prosince proletí sonda Juno po 16. v těsné blízkosti horní vrstvy oblaků planety Jupiter na své výrazně eliptické polární dráze. Projde tak polovinou ze svých plánovaných oběhů planety, při kterých pokryla celou planetu Jupiter. Ve druhé polovině mise bude sonda prolétat nad oblastmi přesně uprostřed předchozích průletů a bude dále zpřesňovat získané informace.

06. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mise k trojanům Jupiteru dostala zelenou, jediná sonda prozkoumá hned 7 planetekMise Lucy s cílem prozkoumat planetky na oběžné dráze planety Jupiter prošla v NASA zásadním milníkem a dostala zelenou k realizaci. Panel odborníků NASA v říjnu prošel design vesmírné sondy a plán mise a dal svolení k posunutí mise z papíru k výrobě sondy. Mise Lucy bude zkoumat hned několik planetek, jednu v pásu asteroidů a šestici mezi trojany planety Jupiter. Se začátkem mise se počítá na rok 2021.

11. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.