Kolem planety Jupiter obíhá dvanáct doposud neznámých měsíců

19. 7. 2018
Jupiter

Astronomům z Carnegie Institution for Science se podařilo objevit dvanáct nových měsíců obíhajících planetu Jupiter. Počet satelitů obří planety tak narostl na 79, což je nejvíce z celé sluneční soustavy. Nicméně jde o veskrze malé měsíce s velikostí do tří kilometrů v průměru a většina z nich má retrográdní oběžné dráhy, tedy obíhá v opačném směru než Jupiter rotuje.

Jupiter, nově objevené měsíce

Hledání nových měsíců u plynného obra nicméně nebylo hlavním cílem, týmu vedenému Scottem S. Sheppardem. Astronomové objevili tyto nové objekty poté, co se rozhodli prozkoumat okolí planety Jupiter, která se na obloze zrovna nacházela v blízkosti oblasti Kuiperova pásu, kterou zkoumali. Mohli tak zároveň hledat vzdálené objekty na okraji sluneční soustavy a také tělesa výrazně blíže, která by se nacházela ve stejném směru od Země.

Nové měsíce astronomové poprvé pozorovali už na jaře loňského roku, teprve pomocí následných pozorování se jim však podařilo potvrdit, že jde o měsíce planety Jupiter. Je totiž nutné objekty pozorovat několikrát, v dostatečných časových odstupech, aby bylo možné potvrdit, že se skutečně nachází na oběžné dráze kolem planety a nikoli dál ve sluneční soustavě.

Nové měsíce

Devět z nových měsíců obíhá ve třech skupinách relativně daleko od planety a zřejmě v minulosti tvořily tři větší objekty. Tato tělesa mají retrográdní oběžnou dráhu a zabere jim celé dva roky, než Jupiter oběhnou. Mezi těmito měsíci obíhá další nově objevený, tentokrát ale stejným směrem jako rotuje planeta. Tím, že křižuje oběžné dráhy ostatních měsíců je docela možné, že v budoucnosti dojde ke srážce mezi těmito objekty, což by vytvořilo další, menší měsíce, nebo dokonce nový prstenec planety. Další dva měsíce obíhají výrazně blíž, planetu oběhnou za jeden rok a mají stejný směr jako je její rotace. I tyto měsíce se zdají být pozůstatkem většího tělesa, které se zřejmě nějakou kolizí rozpadlo na více kusů.

Další zprávy z kategorie Jupiter

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

20. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

19. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.

Evropská sonda k Jupiteru a jeho měsícům se už staví, letět by měla v roce 2022

5. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objekt

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

S planetou Jupiter se ve středu srazil neznámý objektAmatérský astronom Ethan Chappel zachytil svým teleskopem ve středu 7. srpna záblesk v atmosféře planety Jupiter. Pravděpodobně šlo o malou planetku, která byla zachycena gravitací plynného obra a shořela v jeho atmosféře. Vědci nyní doufají, že střet zachytil i jiný astronom, aby mohli zjistit více informací o objektu, který se s planetou srazil.

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.