Kolem planety Jupiter obíhá dvanáct doposud neznámých měsíců

19. 7. 2018
Jupiter

Astronomům z Carnegie Institution for Science se podařilo objevit dvanáct nových měsíců obíhajících planetu Jupiter. Počet satelitů obří planety tak narostl na 79, což je nejvíce z celé sluneční soustavy. Nicméně jde o veskrze malé měsíce s velikostí do tří kilometrů v průměru a většina z nich má retrográdní oběžné dráhy, tedy obíhá v opačném směru než Jupiter rotuje.

Jupiter, nově objevené měsíce

Hledání nových měsíců u plynného obra nicméně nebylo hlavním cílem, týmu vedenému Scottem S. Sheppardem. Astronomové objevili tyto nové objekty poté, co se rozhodli prozkoumat okolí planety Jupiter, která se na obloze zrovna nacházela v blízkosti oblasti Kuiperova pásu, kterou zkoumali. Mohli tak zároveň hledat vzdálené objekty na okraji sluneční soustavy a také tělesa výrazně blíže, která by se nacházela ve stejném směru od Země.

Nové měsíce astronomové poprvé pozorovali už na jaře loňského roku, teprve pomocí následných pozorování se jim však podařilo potvrdit, že jde o měsíce planety Jupiter. Je totiž nutné objekty pozorovat několikrát, v dostatečných časových odstupech, aby bylo možné potvrdit, že se skutečně nachází na oběžné dráze kolem planety a nikoli dál ve sluneční soustavě.

Nové měsíce

Devět z nových měsíců obíhá ve třech skupinách relativně daleko od planety a zřejmě v minulosti tvořily tři větší objekty. Tato tělesa mají retrográdní oběžnou dráhu a zabere jim celé dva roky, než Jupiter oběhnou. Mezi těmito měsíci obíhá další nově objevený, tentokrát ale stejným směrem jako rotuje planeta. Tím, že křižuje oběžné dráhy ostatních měsíců je docela možné, že v budoucnosti dojde ke srážce mezi těmito objekty, což by vytvořilo další, menší měsíce, nebo dokonce nový prstenec planety. Další dva měsíce obíhají výrazně blíž, planetu oběhnou za jeden rok a mají stejný směr jako je její rotace. I tyto měsíce se zdají být pozůstatkem většího tělesa, které se zřejmě nějakou kolizí rozpadlo na více kusů.

Další zprávy z kategorie Jupiter

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskopy na Zemi i ve vesmíru spojily síly se vzdálenou sondou Juno, aby prozkoumaly atmosféru JupiteraAstronomové propojili síly Teleskopu Gemini na Havaji, Hubblova vesmírného teleskopu a orbitální sondy Juno, aby mohli nakouknout hlouběji do atmosféry planety Jupiter. Vesmírná sonda Juno na oběžné dráze Jupiteru pozoruje jeho atmosféru v rádiovém spektru, teleskopy od Země potom pomáhají odhalit, jak tlusté a hluboké jednotlivé vrstvy atmosféry planety Jupiter jsou díky pozorování v infračerveném, viditelném a ultrafialovém spektru.

19. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Velká rudá skvrna na Jupiteru má konzistentní hloubku, i když se její povrch zmenšujeTým vědců z Aix-Marseille Université přišel na to, že velká červená bouře v atmosféře planety Jupiter má relativně stabilní tloušťku (hloubku), navzdory proměnlivému tvaru i velikosti jejího povrchu. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Physics.

28. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Velká červená skvrna na Jupiteru jen tak nezmizí - její smršťování je dočasné a neznamená její konecVědci dlouhodobě sledují velkou červenou bouři v atmosféře planety Jupiter a zkoumají její změny a postupné zmenšování. Podle Philipa Marcuse z University of California, který atmosféru planety dobře zná, však bouře přetrvá, protože žádný z pozorovaných jevů nesouvisí s jejím zánikem.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

20. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objekt, který se v srpnu srazil s planetou Jupiter, byl zřejmě z kamene a železaAnalýza záblesku, který byl detekován v srpnu v atmosféře planety Jupiter, ukazuje na srážku se skalnatou planetkou obsahující také železo. Při události byla uvolněna zhruba polovina energie jako při rozpadu meteoru v atmosféře nad ruským městem Čejlabinsk v roce 2013. Závěry analýzy byly prezentovány na EPSC-DPS setkání v Ženevě.

19. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka Orus, která je jedním z cílů mise Lucy, byla poprvé pozorována při zákrytuMise Lucy, která má za cíl zkoumat trojany planety Jupiter, odletí na svou cestu už za dva roky. O šesti planetkách, které navštíví, toho však není příliš známo, NASA proto vyzvala vědeckou komunitu i běžné nadšence, aby se o nich pokusili dozvědět co nejvíce. A přesně to se povedlo při přechodu planetky Orus před vzdálenou hvězdou.