Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 07. 2018
Ceres Dawn Pás asteroidů

Do konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

Ceres, Vinalia Faculae

Ceres, Vinalia Faculae - Snímek pořízení orbitální sondou Dawn z výšky 34 kilometrů nad povrchem Ceres. Je na něm zachycena oblast Vinalia Faculae v kráteru Occator.

Bílé oblasti na trpasličí planetě Ceres obsahují zejména uhličitan sodný a chlorid amonný, které se zatím neznámými procesy dostávají na povrch. V posledních měsících vědci získávají ze sondy Dawn evidenci o procesech způsobených dopadem meteoritů, sesuvy hornin a také kryovulkanismu. To vše ukazuje na Ceres jako geologicky aktivní těleso, jehož nitro i povrch prochází postupnými změnami a určitým cyklem.

Další nová data však mají ještě následovat, sonda nyní měří gama záření, neutronovou aktivitu a také gravitační pole Ceres.

Po skončení mise, zůstane Dawn na oběžné dráze Ceres, nebude však již aktivní. V průběhu mise bylo zvažováno několik různých zakončení mise, mezi nimi odlet od Ceres a průlet kolem planetek Pallas, nebo Adeona. Nakonec ale bylo rozhodnuto, že sonda zůstane s trpasličí planetou Ceres při jejím přiblížení Slunci. Dawn zůstane na stabilní oběžné dráze, aby nehrozilo že se s Ceres srazí a způsobí kontaminaci.

Další zprávy z kategorie Ceres

20. 06. 2018

Trpasličí planeta Ceres by mohla obsahovat ještě více organických sloučenin než se doposud uvažovaloV loňském roce vědci informovali o nálezu organických sloučenin na povrchu Ceres vesmírnou sondou Dawn. Podle nové studie publikované v magazínu Geophysical Research Letters by jich však mohlo být až 5x více než se původně uvažovalo. Vědci nově vztahovali naměřená data k meteritům místo k horninám ze Země.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

04. 06. 2018

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 03. 2018

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodloužena

28. 10. 2017

Mise Dawn u trpasličí planety Ceres byla podruhé prodlouženaNASA autorizovala už druhé prodloužení mise Dawn u největšího objektu pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. U Ceres už družice krouží od roku 2015, kdy přiletěla od jiného velkého objektu v pásu asteroidů - planetky Vesta. Ceres je nicméně poslední zastávkou sondy, po vyčerpání paliva pro své trysky zůstane navždy na oběžné dráze této nám nejbližší trpasličí planety. Během nadcházející prodloužené mise se družice posune na doposud nejnižší oběžnou dráhu kolem Ceres.

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitě

04. 07. 2017

Atmosféra trpasličí planety Ceres je pravděpodobně závislá na sluneční aktivitěVědci na trpasličí planetě Ceres v pásu asteroidů někdy atmosféru detekují a jindy zase ne, a to jak za pomoci teleskopů na Zemi tak při pozorováních vesmírné sondy Dawn, která kolem Ceres krouží. Existence dočasné atmosféry by nebyla až tak zvláštní, například i Pluto mívá dočasnou atmosféru, když se na své oběžné dráze přiblíží Slunci a dostává od něj více energie, u Ceres by ale mělo jít o jiný proces. Atmosféra se totiž objevuje v obdobích zvýšené sluneční aktivity, kdy na povrch Slunci nejbližší trpasličí planety sluneční soustavy dopadá větší množství energeticky nabitých částic. Ty pak napomáhají sublimaci ledu obsaženého v povrchu Ceres a následně vytvářejí velmi řídkou atmosféru, kterou lze detekovat pomocí teleskopů.

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spát

07. 07. 2015

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spátTrpasličí planeta Ceres ukrývá ve svém nitru tajemství. Je bílé, doslova zářivé a nikdo zatím neví, o co jde. Brzy se to dozvíme, Vesmírná sonda Dawn nikam nespěchá a postupně mapuje povrch se stále většími detaily. Kromě bílých skvrn, které odráží světlo výrazně více než jejich okolí, se ale začínají objevovat i další geologické zajímavosti, jejichž původ zatím čeká na jednoznačné vysvětlení. Jedním z takových útvarů je hora tyčící se vysoko nad povrch Ceres.

13. 06. 2015

Co to září z povrchu Ceres? Vesmírná sonda Dawn přináší detailní snímky tajemných skvrnUž několik měsíců má trpasličí planeta Ceres novou umělou družici. Je jí vesmírná sonda Dawn, která zkoumá největší objekty v pásu asteroidů. A Ceres je daleko největší objekt v tomto regionu, přesto byl až do letošního roku zahalen tajemnem neznáma. Dnes se vědci probírají novými a stále ostřejšími snímky povrchu, které ukazují geologické útvary na povrchu vypovídající o životě nepovedené planety v pásu asteroidů. A mají co zkoumat, Ceres totiž není pouhou skálou posypanou krátery.