Pod jižním pólem Marsu bylo objeveno jezero s kapalnou vodou

25. 07. 2018
Mars Voda ve vesmíru Mars Express

Radarová data posbíraná evropskou orbitální sondou Mars Express ukazují na existenci středně velkého tělesa kapalné vody pod povrchem v blízkosti jižního pólu planety. Jde o první detekci stabilního rezervoáru kapalné vody na sousední planetě. Dosavadní poznatky dokládaly pouze existenci vodního ledu, dávnou přítomnost vody, proudy vlhkého písku ve svazích a případně další nepřímé indicie.

Mars, podpovrchové jezero

Mars, podpovrchové jezero - Na levém snímku je zobrazená jižní polární čepička Marsu a umístění studované oblasti o šířce asi 200 kilometrů. Prostřední snímek ukazuje posbíraná radarová data, kde modrá signalizuje nejsilnější odrazivost. Na pravém snímku jsou potom ukázány detekované vrstvy ledu prachu a oblast s detekovanou vodou.

Jezero se nachází v blízkosti jižní polární čepičky pod několika vrstvami ledu a prachu v hloubce až 1,5 kilometru. V těchto místech se už dříve existence podpovrchového rezervoáru předpokládala, existují zde polární ledovce a bod mrznutí vody s tlakem pod povrchem s hloubkou klesá a dále jej snižuje míchání vody se solí, dalo se tedy předpokládat, že voda zde může nabývat kapalného stavu i při teplotách pod nulou.

Samotná oblast zájmu - Planum Australe, kde byla voda detekována, zatím nebyla prošetřena do velkého detailu. Sonda Mars Express nad ní přelétá v periodických intervalech a bylo tedy zapotřebí celkem 29 přeletů během tří a půl let. Radarový instrument MARSIS vybranou oblast zkoumal křížem krážem v úzkých pásech, které společně ukazují na detekci odrazivého povrchu pod vrstvami ledu prokládanými vrstvami prachu.

Podle posbíraných dat se v těchto místech nachází jezero, které má asi 20 kilometrů v průměru. Není však bez pochyby jisté, že musí jít o vodu - i jiné materiály mohou vykazovat podobnou odrazivost, vědci ale poukazují na fakt, že právě voda by se při radarovém snímání z oběžné dráhy chovala tímto způsobem. Je zde však ještě jedna neznámá, vědci zatím neví jak tlustá vrstva vody se na Marsu pod povrchem nachází, mohlo by tak jít o stovky metrů až kilometrů tlusté jezero, ale také o tenkou vrstvu velmi slané vody smíchané se sedimenty.

Objev však připomíná podobná jezera, která se nachází pod ledovcem na Antarktidě, a ukazují také podobná radarová data. Jsou plně izolovaná od okolního světa a vědci předpokládají, že v sobě uchovávají pozůstatky původního ekosystému, který na Zemi existoval před stovky milionů let. Pokud by tomu takto bylo i na Marsu, jezero pod jižním pólem by mohlo obsahovat evidenci dávného života z doby, kdy byl Mars ještě obyvatelnou planetou.

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu Marsu

20. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu MarsuVesmírná sonda MRO vyfotografovala loni s září z oběžné dráhy Marsu zvláštní terén v regionu jižního pólu planety. Oblast se nazývá Araneiform terrain (pavoučí terén) a je tvořena drobnými koryty, která se během léta na jižní polokouli světlejší. Mezi světlými liniemi se objevují také tmavé oblasti tvořené pravděpodobně prachem. Geologická rozmanitost Marsu je dobře pozorovatelná z povrchu i z oběžné dráhy.

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter Korolev

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter KorolevEvropská orbitální sonda Mars Express vyfotila z oběžné dráhy kráter Korolev v blízkosti severního pólu Marsu. V kráteru se nachází velké množství sněhu, které se v něm udržuje díky specifickým podmínkám, které v něm panují. Kráter je až dva kilometry hluboký a na jeho dně jsou chladnější teploty než v jeho okolí. Díky tomu v něm sněhová vrstva tlustá kolem 1,8 kilometru zůstává permanentně.

20. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight položila pomocí robotického ramene na povrch Marsu první vědecký přístroj - seismometrRobotický modul InSight, který sedí od listopadu na Marsu poblíž rovníku, umístil ve středu 19. prosince na povrch planety seizmometr SEIS, který bude měřit otřesy půdy. Jde o první seizmometr aplikovaný na jiné planetě. Podle operátorů jdou počáteční operace mise InSight lépe než předpokládali, původně odhadovali, že jim umístění prvních přístrojů na povrch zabere o několik týdnů déle.

19. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mars zblízka nezkoumá jen InSight, v kráteru Gale vrtá do hornin rover CuriosityZačátkem prosince se rover Curiosity nacházel v oblasti kráteru Gale označené jako Vera Rubin Ridge a konkrétně u šedé horniny pojmenované Highfield, která obsahuje bílé pruhy. Aby zjistili více o jejím složení zkoumali vědci na dálku tento útvar pomocí vrtáku a analytických přístrojů na palubě sondy. Přesto, že se Highfield podobá už dříve zkoumanému útvaru Inverness, vrtalo se do něj o poznání lépe.

Sonda InSight byla poprvé vyfotografována z oběžné dráhy

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight byla poprvé vyfotografována z oběžné dráhy6. a 11. prosince se podařilo orbitální sondě MRO vyfotit přistávací modul InSight na povrchu Marsu. Jde o první snímek sondy InSight z oběžné dráhy a finální potvrzení její pozice na Marsu. Doposud operátoři mise pouze odhadovali, kde přesně se v cílové oblasti na Marsu sonda nachází. Kromě samotného přistávacího modulu s vědeckým zařízením se podařilo ve snímcích z oběžné dráhy nalézt také tepelný štít a padák, které byly při přistání sondy odhozeny.

09. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První záznam zvuku z Marsu: sonda InSight kromě focení a vrtání také nahrává vítrSonda InSight poslala na Zemi audiozáznam z povrchu Marsu, který obsahuje vibrace způsobené větrem vanoucím v místě přistání. Toto není přímo plánovaná funkcionalita, se kterou sonda k rudé planetě letěla, vědci však dokázali interpretovat posbíraná data a vznikla tak první nahrávka větru z Marsu. Vibrace způsobené větrem zachytily hned dva přístroje: seismometr a barometr. Jde o jedny z prvních dat o počasí, které bude sonda InSight v následujících měsících sbírat.

Chyba na sondě MRO způsobila chybnou detekci chemické sloučeniny na Marsu

09. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Chyba na sondě MRO způsobila chybnou detekci chemické sloučeniny na MarsuVědci zjistili, že jeden z přístrojů sondy MRO měřil chybně detekci určitých molekul na povrchu planety Mars. Konkrétně jde o detekci perchlorátu, který se podle naměřených výsledků zobrazoval v nějakém množství téměř všude. Při bližším pohledu však byl i na místech, která nedávala smysl, vědci tedy prověřili procesy zpracování dat a zjistili, že dochází k chybné interpretaci některých pixelů.