Teleskop TESS začal s hledáním exoplanet, první data pošle ke zpracování v srpnu

30. 7. 2018
TESS Exoplanety

25. července začaly oficiálně vědecké práce s teleskopem TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) uvedla NASA, která teleskop vypustila do vesmíru už v polovině dubna. První data z hledání exoplanet se očekávají v srpnu a následně každé dva týdny, vždy po dokončení jedné orbity.

TESS, teleskop

TESS, teleskop - Ilustrace vesmírného teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Od srpna do července byl teleskop naváděn na speciální oběžnou dráhu, která mu umožní postupně prozkoumat celou oblohu. Následovalo zapínání všech zařízení, kterými je teleskop vybaven a nyní začne skutečně hledání vzdálených planet. TESS bude hledat planety podobné jako teleskop Kepler, tedy bude pozorovat hvězdy a zkoumat zda světlo od nich mírně nepohasíná, což by mohlo indikovat přechod planety před hvězdou.

Další zprávy z kategorie TESS

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako Země

15. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobně velkou jako ZeměVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanets Survey Satellite) našel svou první exoplanetu, která se svou velikostí blíží Zemi. Nachází se v hvězdném systému HD21749 ve vzdálenosti 53 světelných let spolu s další exoplanetou, která se velikostí blíží Neptunu. Nový objev byl publikován ve vědeckém magazínu Astrophysical Journal Letters.

9. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

19. 4. 2018

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

6. 4. 2018

Příští úterý vyletí do vesmíru nový teleskop TESS, bude hledat blízké exoplanety ze zvláštní oběžné dráhy16. dubna má podle plánů NASA vyletět na raketě Falcon 9 do vesmíru nový teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Jeho úkolem bude hledání nových planet u 200 000 blízkých hvězd. K tomu je vybaven čtveřicí širokoúhlých kamer, které budou během dvouleté mise zkoumat kompletní hvězdnou oblohu. První rok mise se bude soustředit na jižní hvězdnou oblohu a druhý rok na severní.

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivo

15. 3. 2018

Vesmírný teleskop Kepler se blíží ke konci svého života, dochází mu palivoUž 9 let obíhá vesmírný teleskop Kepler Slunce na oběžné dráze Země. Nachází se sice stejně daleko od Slunce jako naše planeta, při oběhu kolem Slunce ale obíhá 150 milionů kilometrů za naší planetou (tedy jednu astronomickou jednotku). Jeho mise se ale blíží ke konci během několika měsíců totiž NASA očekává, že teleskopu dojde palivo, tím bude ukončena jeho mise na dobro. Jeho solární panely budou sice nadále funkční, teleskop ale nebude mít pohon pro své trysky, kterými se orientuje pro zasílání dat na Zemi a přijímání příkazů.