Astronomové určili díky novým datům z mise Gaia velikost a stáří Polárky

02. 08. 2018
Hvězdy Gaia Česká republika

Polárka je hvězda, která se nachází nad severním pólem, zdánlivě tedy stojí na hvězdné obloze a mohla tak být odedávna používána k určení severu. Doposud však neměla přesně určenou vzdálenost, což komplikovalo určení jejích dalších charakteristik. Vědci z Villanova University společně s astronomem Petrem Harmancem z Karlovy univerzity nyní využili data z mise Gaia, aby vlastnosti Polárky upřesnili.

Oficiální označení Polárky je Alfa Ursae Minoris (u nás je také známá jako Severka), jde o trojhvězdu v souhvězdí Malého medvěda. Doposud byla její vzdálenost ne úplně přesně odhadována na 322-520 světelných let, podle nových dat z mise Gaia je to 446-449 světelných let. Jde konkrétně o vzdálenost hvězdy B (Polaris B), protože hlavní složka je příliš zářivá pro určení vzdálenosti pomocí paralaxy.

Polárka je cefeida, pulzující proměnná hvězda. tento typ hvězd je pro provázanost pulzující periody a zářivosti používán pro odhadnutí vzdáleností galaxií. Přesto doposud nebylo možné přesně určit vzdálenost této nám nejbližší cefeidě.

Díky tomuto údaji nyní mohou vědci upřesnit další charakteristiky hlavní hvězdy (Polaris A):
  • Vzdálenost: 447 ly
  • Stáří: 55-65 milionů let
  • Hmotnost: 6,4-6,7 slunečních mas
  • Poloměr: 47-50 poloměrů Slunce

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólů

19. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólůVědci z New Yorkské Univerzity v Abú Dhabi publikovali výzkum, který charakterizuje rotaci hvězd podobných Slunci svou hmotností a věkem. Podle jejich závěrů rotují tyto hvězdy až dvaapůlkrát rychleji na rovníku, než blíže jejich pólům. Ke svému výzkumu použili astroseizmologická data a data z mise Kepler. Výsledky studie jsou nicméně odlišné od chování samotného Slunce, které na rovníku rotuje pouze o 10 procent rychleji.

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

05. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxiíPři hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

Simulace odhalily původ masivních erupcí u vzácné třídy proměnných hvězd

27. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Simulace odhalily původ masivních erupcí u vzácné třídy proměnných hvězdAstrofyzikům se podařilo najít vysvětlení původů obřích erupcí objevujících se u třídy masivních proměnlivých hvězd. Během těchto událostí dochází k vychrlení hmoty o hmotnosti celé planety z hvězdy během několika dní, díky tomu je zářivost těchto hvězd velmi proměnlivá. Příčiny tohoto chování však byly doposud neznámé. Nové 3D simulace však nyní ukazují, že za tímto chováním stojí bublání materiálu podporované silným slunečním svitem.

07. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové změřili kosmické záření v sousedních galaxiích a určili jak často se v nich rodí hvězdyPomocí nedávno upgradovaného radioteleskopu Murchison Widefield Array (MWA) v západní Austrálii vědci prozkoumali kosmické záření v sousedních galaxiích Malý a Velký Magellanův oblak. Megallanovy oblaky jsou menší galaxie, které obíhají kolem Mléčné dráhy ve vzdálenosti zhruba 200 tisíc světelných let. Díky detekci kosmického záření v těchto galaxiích dokázali vědci odhadnout s jakou mírou se v nich rodí nové hvězdy.

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskem

06. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskemMezinárodní tým astronomů vedený Chin-Fei Leem objevil malý relativně disk zformovaný kolem velmi mladé protohvězdy HH 211. Ke svému objevu použili submilimetrovou radiovou observatoř ALMA v Čile složenou z více než šedesátky radioteleskopů. Jde o doposud nejmladší hvězdu, kolem které lze pozorovat disk plynů a prachu, ze kterého by postupně měly vzniknout nové planety. Objev vědcům pomůže v určení doby, kdy se kolem hvězd začínají rodit planety.

13. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci našli ve starých měřeních evidenci pro první pozorovaný extrasolární výron koronální hmotyTým vědců vedený Costanzou Argiroffim našel první evidenci o výronu koronální hmoty (coronal mass ejection, CME) u jiné hvězdy než u Slunce. Našli jej v deset let starých datech rentgenového teleskopu Chandra u hvězdy HR 9024, která je asi 3x větší než Slunce a nachází se 450 světelných let daleko. Jedná se o událost, při které hvězda vychrlí ze své korony oblak plazmy a nabitých částic do svého okolí.