Kanadský radioteleskop zachytil rádiový signál z hloubi vesmíru s doposud nejnižší frekvencí

05. 08. 2018
Supernovy Černé díry FRBs

Kanadský teleskop CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) zachytil 25. července rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB) s doposud nejnižší frekvencí. Signál s označením FRB 180725A měl frekvenci 580 MHz, což je o téměř 200 MHz méně než kterýkoliv jiný dosud zachycený a srovnatelný signál z vesmíru. Zdroj tohoto signálu zatím není známý, mohlo by jít o výsledek velmi energetických událostí spojených s extrémními objekty jako jsou supermasivní černé díry nebo neutronové hvězdy.

Rychlé rádiové pulzy jsou neviditelná forma elektromagnetického záření s vlnovou délkou větší než má lidským okem pozorovatelné světlo. Trvají pouhé milisekundy a vědci doposud neví, co přesně je způsobuje. Je však zjevné, že pocházejí z velmi energetických událostí, které k nám musejí přicházet ze vzdáleného vesmíru, velmi pravděpodobně z vnějšku naší galaxie.

První FRB byl detekován teprve v roce 2007 a od té doby jich bylo zaznamenáno pouhých pár desítek. Odhaduje se ale, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně.

U nově objeveného signálu bylo, jako u všech podobných incidentů, ověřeno, že nepochází ze Země nebo její oběžné dráhy. Vzhledem k tomu, že se některé FRB signály opakují, lze předpokládat, že zdrojem není událost typu exploze jako je kolize černých děr nebo supernova, ale jde spíše o chování nějakého extrémního objektu. Zatím však neexistuje žádná obecně přijímaná teorie vysvětlující původ FRB signálů.

Jednou z možností je i to, že pochází od vzdálené civilizace, je však mnohem pravděpodobnější, že jeho zdrojem je nějaký přírodní úkaz jako jsou supermasivní černé díry v jádrech vzdálených galaxií, nebo neutronové hvězdy se silným magnetickým polem. Podle jedné z teorií by mohlo jít o jeden z projevíů erupce magnetaru.

Další zprávy z kategorie Supernovy

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhu

26. 05. 2018

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhuZa použití rentgenového vesmírného teleskopu Chandra a velkého pozemního teleskopu VLT v Čile se vědcům podařilo objevit osamocenou neutronovou hvězdu se slabým magnetickým polem, první mimo Mléčnou dráhu. Nachází se v Malém Magellanově oblaku, což je sousední galaxie, která obíhá Mléčnou dráhu ve vzdálenosti asi 200 tisíc světelných let.

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovy

27. 02. 2018

Astronomům se podařilo potvrdit existenci nejvzdálenější detekované supernovyZ nejvzdálenější hvězdné exploze, zářivé supernovy DES16C2nm, k nám letělo světlo dlouhých 10,5 miliard let. Potvrzuje to studie publikovaná v magazínu Astrophysical Journal, která prezentuje výsledky spektroskopické analýzy tohoto vzdáleného objektu. Jedná se o nejstarší detekované světlo ze supernovy, exploze při které pravděpodobně vznikl objekt označovaný jako magnetar.

18. 12. 2017

Rentgenový teleskop Chandra analyzoval chemické prvky, které vznikly v supernově Cassiopeia AVětšina chemických prvků, které se nacházejí okolo nás, pochází z hvězd, ve kterých vznikají při termonukleární fúzi. Do volného vesmíru jsou potom tyto elementy chrleny supernovami, explozemi masivních hvězd na konci svého života. Astronomové proto zkoumají pozůstatky těchto explozí a snaží se zjistit, jak celý tento proces probíhá. Cassiopeia A je mlhovina, která vznikla odhozením materiálu při supernově před 300-350 lety (+ oněch 11 tisíc let), pomocí rentgenového teleskopu Chandra v ní teď astronomové nacházejí konkrétní chemické prvky.

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernov

19. 02. 2013

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernovNová studie pracující s daty z vesmírného teleskopu Fermi přináší první důkaz o původu kosmického záření. Mají jím být supernovy, gigantické exploze hvězd na konci jejich života, které produkují nesmírné množství energie, jejich světlo dokonce na krátkou dobu přesvítí všechny ostatní hvězdy galaxie.

29. 01. 2013

Nové snímky od Betelgeuse - nejbližší hvězdy, která se nachází na pokraji supernovyEvropskému vesmírnému teleskopu Herschel se podařilo pořídit detailní snímky hvězdy Betelgeuse a jejího bezprostředního okolí. V tom astronomové pozorují obří oblouky hmoty, kterou hvězda zřejmě vymrštila při jedné z posledních fází existence masivní hvězdy před gigantickou explozí supernovy. Snímky ukazují také další prachové objekty v blízkosti hvězdy, ty však zřejmě nepochází přímo z Betelgeuse.

Nová jasná supernova se objevila v galaxii vzdálené 56 milionů světelných let

21. 11. 2012

Velmi jasná supernova se koncem října objevila v galaxii NGC 1365 (Great Barred Spiral Galaxy), která je pozorovatelná z jižní polokoule. První pozoroval supernovu 2012fr Alain Klotz pracující na observatoři La Silla v Chille 27. října. Vrcholu záření dosáhla supernova 10. listopadu a podle astronomů jde o typ Ia, u kterého vypadají všechny exploze stejně a astronomové podle nich měří vzdálenosti ve vesmíru.

Teleskop Keck na Havaji pozoruje doposud nejvzdálenější objevené supernovy

08. 11. 2012

Astronomům se podařilo s pomocí W.M. Keck Observatory najít dvě nejvzdálenější supernovy v hlubokém vesmíru. Jde o velmi vzácný druh této hvězdné exploze, při kterém explodující hvězda září více než je běžné u ostatních supernov. Zároveň jde o typ, který se v blízkosti naší galaxie nevyskytuje, jejich studiem chtějí vědci získat více informací o brzkých stádiích vývoje vesmíru.