Indie podruhé odsouvá svou lunární misi, odstartuje v prosinci

6. 8. 2018
Měsíc Indie

Indická mise na Měsíc Chandrayaan-2 byla z října posunuta na prosinec, jde o už druhý posun z původního dubnového termínu. Na prosinec chystá start na Měsíc také Izrael a bude zajímavé sledovat, která ze zemí se stane po USA, Rusku a Číně čtvrtou zemi, která na Měsíci přistane. Během mise Chandrayaan-2 přistane na Měsíci rover, který má 14 dní sbírat informace o jeho povrchu.

Měsíc

Měsíc - snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru. Vlevo nahoře leží Mare Imbrium tvořené hlavně ztuhlou lávou z období geologické aktivity Měsíce. Obrázek je výsledkem kompozice 18 snímků pořízených systémem několika instrumentů sondy Galileo.

Konkrétní důvody zpoždění indické mise nejsou zřejmé. Pro asijskou zemi jde o prestižní misi, která má dokázat kvalitu jejího vesmírného programu, a podle zdroje uvnitř indické vesmírné agentury posunutí termínu dává možnost odstranit všechny potenciální problémy, které by mohly nastat.

Mise Chandrayaan-2 se skládá z orbitální družice s 5 vědeckými instrumenty, přistávápřistávacího modulu se 4 přístroji a roveru se dvěma.

Izraelská společnost SpaceIL se po nezdaru lunární sondy Beresheet nevzdává - postaví novou

16. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

V uplynulém týdnu se první soukromá lunární sonda Beresheet pokusila o přistání na Měsíci - bohužel neúspěšně. To však neziskovou organizaci SpaceIL neodradilo, hodlá totiž postavit sondu znovu a poučit se z předchozích. Zprávu o výrobě druhého přistávacího modulu zveřejnil Morris Kahn, miliardář a filantropista, který je prezidentem SpaceIL a financoval zhruba 40 % nákladů na výrobu a vývoj první sondy.

16. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dostávají do jeho řídké atmosféry vodní výparyVědci zjistili, že s nárazy meteoritů do povrchu Měsíce dochází k uvolnění vodních par do jeho velmi tenké atmosféry. Podobné výsledky měly také už dřívější počítačové simulace, chyběla však empirická data. Ta vědci našli u už neaktivní sondy LADEE, která v roce 2014 plánovaně narazila do odvrácené strany Měsíce, předtím však zkoumala měsíční atmosféru a prach. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geosciences.

První soukromá sonda k Měsíci byla zničena při pokusu o přistání

11. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

První soukromá sonda k Měsíci byla zničena při pokusu o přistáníBěhem přistání se nejprve objevily problémy s telemetrií a později také s hlavním motorem, který měl zajistit hladké dosednutí sondy na povrch Měsíce. Později byla na krátkou dobu komunikace se sondou obnovena, už se však řítila příliš vysokou rychlostí k Měsíci. Sonda Beresheet nakonec zřejmě narazila do měsíčního povrchu velkou rychlostí a byla zničena.

Izraelská sonda Beresheet vstoupila na oběžnou dráhu Měsíce

5. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Izraelská sonda Beresheet vstoupila na oběžnou dráhu MěsíceŠestiminutový zážeh hlavního motoru umožnil sondě Beresheet vstoupit na eliptickou oběžnou dráhu Měsíce a přiblížil ji k přistání plánovanému na 11 dubna. Na aktuální oběžné dráze se sonda přiblíží Měsíci na 500 kilometrů a vzdálí na 10 tisíc kilometrů. První izraelskou a také první soukromou sondu k Měsíci vynesla 21. února do vesmíru raketa Falcon 9.

NASA chce mít na Měsíci rover do roku 2023, astronauty 5 let poté

22. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce mít na Měsíci rover do roku 2023, astronauty 5 let potéAmerická vesmírná agentura se chce vrátit na Měsíc, a to brzy a ve velkém stylu. Ještě letos by se mohly uskutečnit první pokusy dostat na povrch Měsíce vědecké přístroje na palubě soukromých sond. Do čtyř let by pak měl být na Měsíci rover. A do roku 2028 by na něm měla přistát první lidská posádka od misí Apollo. Nový americký lunární rover by mohl mít kolem půl tuny a jeho úkolem by bylo zkoumání povrchu a hledání vody. Jeho cílem má být některý z pólů Měsíce, kde vědci předpokládají největší množství vody.

16. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rakety Delta nebo Falcon by mohly vynést Orion na oběžnou dráhu, ale pouze jednouNASA zvažuje zapojení některé z komerčních raket do mise EM-1, během které má vesmírná loď Orion příští rok poprvé obletět Měsíc. Původní plány počítaly s tím, že už bude k dispozici raketa SLS, kterou pro NASA vyvíjí Boeing, její vývoj se ale neustále zpožďuje. Rozhodnutí zjistit, zda je vůbec možné vynést Orion na oběžnou dráhu a následně jej vyslat k Měsíci pomocí komerčních raket, přichází v době, kdy NASA nemá v rozpočtu dostatek prostředků pro vývoj pokročilé verze rakety SLS a naopak má za úkol, co nejrychleji dopravit astronauty na povrch Měsíce.

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho Toyota

12. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho ToyotaJaponská vesmírná agentura JAXA dnes oznámila, že se domluvila se společností Toyota na vývoji nového lunárního roveru pro astronauty. Nepůjde tedy o malé automatické rovery, které známe z Marsu ale řiditelné vozidlo s prostorem pro posádku. Rover má na Měsíci přistát za deset let a umožnit cestování dvojici astronautů až do vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Posádka běžce mít k dispozici až 13 metrů krychlových prostoru a bude se ve vozidle moci pohybovat bez skafandru.