Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

16. 8. 2018
Exoplanety Atmosféry planet

Exoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.

Exoplaneta, horký Jupiter

Exoplaneta, horký Jupiter Ilustrace planety obíhající vzdálenou hvězdu. Na snímku je zobrazen tzv. horký jupiter, plynný obr podobný planetě Jupiter v naší sluneční soustavě. Na rozdíl od Jupiteru ale obíhá velmi blízko své mateřské hvězdě.

Planeta KELT-9b byla objevena teprve v roce 2017 a patří do třídy tzv. ultrahorkých jupiterů - plynných obrů, kteří obíhají své mateřské hvězdy tak blízko, že teploty v jejich atmosférách dosahují extrémních hodnot. Planeta má trojnásobek hmotnosti planety Jupiter a je dvakrát větší, svou hvězdu oběhne jednou za 36 hodin. Planeta má vázanou rotaci a ukazuje tak svojí hvězdě stále stejnou stranu svého povrchu, teploty na denní straně dosahují 3 800 - 4 300 °C.

Díky těmto teplotám mohli vědci spektrální analýzou snadněji detekovat železo a titan, o kterých už dříve spekulovali, že se na exoplanetách nachází. Titan už byl dokonce nalezen na planetě Kepler-13a, šlo však o molekuly oxidu titaničitého, nikoli atomární titan. Využili k tomu data z instrumentu HARPS, který zkoumal planetu při transitu před její mateřskou hvězdou.

Podle další studie, publikované ve vědeckém magazínu Nature Astronomy dochází na exoplanetě k úniku vodíku z atmosféry do okolního vesmíru a následně do hvězdy KELT-9. Je možné, že i železo s titanem se dostávají z planety na hvězdu.

Vědci chtějí postupně zmapovat všechny prvky v atmosféře planety KELT-9b. Rádi by k tomu využili Hubblova teleskopu a už požádali o jeho nasměřování k tomuto cíli.

25. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

U mladé hvězdy ve vzdálenosti 30 světelných let byla objevena exoplaneta velikosti NeptunuU mladé hvězdy AU Microscopii (AU Mic) se nachází exoplaneta AU Mic b o velikosti planety Neptun. V blízkosti Slunce je známo jen pár exoplanet obíhajících velmi mladou hvězdu. Tento nový objev umožní astronomům studii evoluce mladých hvězdných systémů, což jim na oplátku napoví, jak mohly vzniknout planety ve sluneční soustavě.

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdy

2. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci exoplanety u sousední hvězdyPomocí přístroje ESPRESSO na teleskopu VLT se vědcům podařilo potvrdit existenci exoplanety Proxima Centauri b. Jde o nejbližší potvrzenou exoplanetu sluneční soustavě, která má navíc velikost podobnou Zemi, a vědce tedy velmi zajímá. Zároveň také změřili její parametry s vysokou přesností.

21. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové potvrdili existenci dvou velkých nově zrozených exoplanet u hvězdy PDS 70Mladá hvězda PDS 70 je obklopena protoplanetárním diskem, ve kterém astronomové pozorují jak se rodí nové planety. Už v roce 2018 se s pomocí teleskopu VLT podařilo zachytit objekty v disku, které připomínají rodící se exoplanety. Jejich existenci se nyní podařilo potvrdit pomocí teleskopu W. M. Keck.

14. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sklon oběžných drah exoplanet v systému TRAPPIST-1 není příliš odchýlený od rotace hvězdyAstronomům z Tokyo Institute of Technology se podařilo změřit rotaci hvězdy TRAPPIST-1, kolem které obíhá hned několik planet podobných Zemi. Vědci zjistili, že osa, kolem které rotuje hvězda, je podobná jako osy rovin, ve kterých obíhají hvězdu její planety, podobně jako je tomu u sluneční soustavy. Planetární systém TRAPPIST-1 astronomy velmi zajímá, obsahuje totiž zatím nejvíce objevených exoplanet, z nichž jsou všechny podobně velké jako Země.

13. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

U hvězdy Kepler-88 s unikátní rezonancí exoplanet byla objevena nová masivní planetaS pomocí teleskopu W.M. Keck Observatory na Havaji se astronomům podařilo objevit třetí exoplanetu u hvězdy Kepler-88. Jde nyní o největší planetu u této hvězdy ve vzdálenosti 1 200 světelných let, která je přírůstkem do planetárního systému s výjimečnou rezonancí planet, kde masivnější planeta ovlivňuje délku roku u menší z planet.

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železo

12. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Obloha exoplanety WASP-79b má zřejmě žlutou barvu a obsahuje železoNový výzkum ukazuje, že horký jupiter WASP-79b s železem ve svojí atmosféře má nažloutlou atmosféru. Astronomové prozkoumali tuto planetu ve vzdálenosti 780 světelných let pomocí teleskopů Hubble a Magellan II. Výzkum ukázal, že v její atmosféře nedochází k Rayleighovu rozptylu, který způsobuje modrou oblohu na Zemi. Tuto situaci vědci zatím ještě u žádné planety nepozorovali.

6. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jedna z prvních přímo pozorovaných exoplanet byla zničena v kolizi s jiným tělesemObjev exoplanety Fomalhaut b byl ohlášen už v roce 2008, šlo o jednu z prvních planet identifikovaných mimo sluneční soustavu. Z nových pozorování se však tato exoplaneta vytratila a podle nové studie ani nikdy pozorována nebyla. Šlo totiž zřejmě o oblak prachu, který je následkem nedávné kolize.