Podivný objekt na povrchu Marsu: chemická analýza ukázala, že jde o obyčejný kámen

19. 08. 2018
Curiosity Mars Geologie ve vesmíru

V pondělí 13. července vyfotil rover Curiosity na povrchu Marsu podivný objekt. Svým vzhledem, barvou ani dalšími charakteristikami příliš nezapadal do svého okolí, a tak se začaly objevovat spekulace odkud pochází. Nešlo ani tak o to, že by šlo o známky doposud neznámé civilizace, operátoři mise se hlavně obávali, zda nemůže jít o kus materiálu, který by upadl z roveru - to by mohl být velký problém. Následná analýza naštěstí ukázala, že se jedná o obyčejný kámen.

Mars, PPFOD

Mars, PPFOD - Objekt pojmenovaný Pettegrove Point Foreign Object Debris (PPFOD), který byl nalezený roverem Curiosity v kráteru Gale.

Curiosity aktuálně na Marsu přečkává globální prachovou bouři, na rozdíl od vozítka Opportunity však nemá solární panely ale vlastní nukleární zdroj energie, slunce zastíněné prachem tak velkému roveru nedělá příliš starostí. Fouká nicméně vítr a operátoři mise si po nálezu zvláštního objektu nebyli jistí, zda by nemohlo jít o kus, který by se odloupnul z Curiosity. To vyvrátila chemická analýza horniny, podle které jde o velmi tenký kus kamene.

Rover Curiosity pokračuje ve zkoumání dna kráteru Gale, ve kterém přistál v srpnu 2012. Aktuálně zkoumá horu Mount Sharp, která se tyčí uprostřed tohoto kráteru.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

06. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

19. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mars zblízka nezkoumá jen InSight, v kráteru Gale vrtá do hornin rover CuriosityZačátkem prosince se rover Curiosity nacházel v oblasti kráteru Gale označené jako Vera Rubin Ridge a konkrétně u šedé horniny pojmenované Highfield, která obsahuje bílé pruhy. Aby zjistili více o jejím složení zkoumali vědci na dálku tento útvar pomocí vrtáku a analytických přístrojů na palubě sondy. Přesto, že se Highfield podobá už dříve zkoumanému útvaru Inverness, vrtalo se do něj o poznání lépe.

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestu

08. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestuV polovině září se u roveru Curiosity objevil problém s počítačem, kvůli kterému se neukládala vědecká a některá provozní data. Operátoři mise proto začátkem října přepnuli na záložní počítač Side-A, aby mohli ten chybový diagnostikovat. Rover nyní funguje bez problémů a během víkendu ujel asi 60 metrů, což navýšilo jeho celkovou vzdálenost ujetou na Marsu na více než 20 kilometrů.

Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

22. 07. 2018

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetu

21. 06. 2018

Bouře na Marsu už zasáhla i rover Curiosity, obepíná teď celou planetuV posledních týdnech je na Marsu bouřlivé počasí, objevila se masivní písečná bouře, která vynesla do atmosféry planety množství prachu, který se nyní šíří celou planetou. Globální bouře už obepíná celou planetu a kromě malého roveru Opportunity taky zasáhla i větší a novější Curiosity.

08. 06. 2018

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

09. 01. 2018

Rover Curiosity narazil na Marsu na horniny podivného tvaru, vědci zatím neumí vysvětlit jejich původNASA 4. ledna zveřejnila na sociálních sítích přidružených k misi Mars Science Laboratory snímek, který zobrazuje horniny podivného tvaru a zatím neznámého původu. Snímek byl pořízen roverem Curiosity v oblasti známé jako Hřeben Very Rubinové (Vera Rubin Ridge), pojmenovaný podle astronomky, jejíž pozorování vedly k objevu temné hmoty. Kamenné útvary byly nejprve zachyceny při autonomním zkoumání a následně se k nim na příkaz operátorů mise rover vrátil, aby pořídil detailnější fotografie a provedl chemickou analýzu vzorků.