Vědci vytvořili nejodolnější kovovou slitinu na světě. Je ze zlata a platiny

21. 8. 2018
Technologie

Nový materiál a jeho vlastnosti publikovali vědci ze Sandie National Laboratories ve Spojených státech ve vědeckém magazínu Advanced Materials. Jejich slitina se skládá ze zlata a platiny a má vlastnosti podobné diamantu a safíru - jde však o kov. Tenká vrstva této nové slitiny na jiných kovech tak může zabránit jejich opotřebení, výrazně prodloužit jejich životnost a zároveň snížit náklady na údržbu.

I když jsou kovy považovány obecně za pevné, pokud se o sebe třou, dochází k jejich postupnému opotřebení, navíc korodují, pokud o ně není dostatečně pečováno. Tyto problémy by mohla vyřešit tenká vrstva nové zlato-platinové slitiny, která by běžné kovy pokrývala. Uchránila by běžné materiály před korozí i opotřebením kvůli tření.

Kombinace 90 % platiny a 10 % zlata není v metalurgii nic nového, už dříve se s takovou kombinací pokoušelo přijít s řešením, které by vedlo ke zvýšení odolnosti výsledného materiálu. Vědci nyní nově přišli s odlišným postupem, kdy se počítačových výpočtů soustředili na odolávání slitiny teplu. Zatímco doposud se k tomu přistupovalo spíše se snahou vytvořit co nejtvrdší materiál.

Nová slitina vypadá jako platina, je stříbrno-bílá a o něco těžší než čisté zlato. Není o moc pevnější než ostatní platinové slitiny, zato velmi dobře odolává teplu a je stokrát odolnější proti opotřebení.

Další zprávy z kategorie Technologie

21. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Radikálně odlišný design rentgenových teleskopů umožní vidět hlouběji do vesmíruNový přístup ke stavbě vesmírných rentgenových teleskopů vyvinuli vědci na KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Na rozdíl od dnešních observatoří nevyužívá nový design k soustředění světla zrcadel, ale plastických hranolů. Tento přístup umožňuje vyvinout zařízení, které bude moci pozorovat slabší a vzdálenější rentgenové signály a nebude přitom nutné zvětšovat samotný teleskop. Výsledky práce švédských vědců byly prezentovány ve studii v magazínu Nature Astronomy.

Grafen by mohl být za určitých podmínek supravodivý

16. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo najít cestu jak konfigurovat dvojité vrstvy grafenu, aby vedly elektrický proud téměř jako supravodivý materiál. Atomy uhlíku tvoří různé materiály: od tuhy, přes diamant až po dvoudimenzionální materiál známý jako grafen. Ten vede velmi dobře elektrický proud a začátkem roku se vědcům z MIT podařilo prokázat, že může být supravodivý za určitých podmínek. Nový výzkum však naznačuje, že supravodivost by mohla být v grafenu vyvolána i dalším způsobem.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 6. 2018

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehřívání

2. 6. 2018

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehříváníTým vědců na University of Southampton vyvinul speciální nátěr, který umožní výrazně jednodušší kontrolu nad zahříváním vesmírných lodí a sond. Využili k tomu tzv. metamateriální optické solární reflektory (Metamaterial optical solar reflectors, meta-OSRs), které se natřou na vnější plášť vesmírného plavidla. Tento materiál by mohl nahradit dosavadní kvartzové kachlíky, které jsou příliš těžké a křehké.

Maskovací zařízení se neustále vyvíjejí, nově chtějí vědci skrýt objekt před zvukovými vlnami pod vodou

14. 5. 2018

Konečným cílem maskovacích zařízení je skrýt různé objekty nebo osoby před zraky ostatních. Co bylo dříve doménou sci-fi je dnes považováno za možné už v blízké budoucnosti, vědci k tomu chtějí využít metamateriálů, které díky své unikátní struktuře získávají neobvyklé vlastnosti. Vývoj v této oblasti pomalu postupuje a Amanda D. Hanfordová z Pennsylvania State University chce předvést jak ukrýt objekt před zvukovými vlnami pod vodní hladinou.

Elon Musk oznámil že tunel pod Los Angeles pro osobní dopravu je téměř hotový

13. 5. 2018

Podle oznámení Elona Muska jeho společnost Boring Company dokončuje asi 3 kilometry dlouhý testovací tunel pod částí města Los Angeles. Už během několika měsíců by mohli tunely cestovat první pasažéři, podle Muska budou jezdit v testovacím režimu zdarma. Po spuštění do běžného provozu budou moci chodci i cyklisté jezdit mezi továrnou na rakety SpaceX a mezinárodním letištěm v LA levněji než autobusem.