Po šesti letech od objevu higgsova bosonu vědci pozorovali jeho teoreticky nejčastější rozpad

29. 8. 2018
Higgsův boson LHC Částicová fyzika

Ve velkém hadronovém urychlovači (LHC) se vědci věnují studiu fundamentálních částic, které tvoří běžnou hmotu kolem nás, tedy atomy, protony, kvarky a další. Jednou z takových částic je také higgsův boson, jehož existenci se v roce 2012 podařilo právě v LHC potvrdit. Jde o částici, která dává hmotě hmotnost a šlo o jednu z posledních důležitých částic hmoty předpovězených standardním modelem fyziky. Nyní se vědcům podařilo pozorovat rozpad higgsova bosonu na spodní kvarky, podle předpovědí standardního modelu by mělo jít o nejčastější výsledek jeho rozpadu. Od objevení higgsova bosonu před šesti lety však tento rozpad zatím nepozorovali.

Higgsův boson

Higgsův boson Simulovaný model výstupu CMS detektoru LHC. Na obrázku je simulovaná kolize protonů, která vyústila ve vznik higgsova bosonu, který se následně rozpadl na dva hadrony a dva elektrony.

Higgsův boson se má podle standardního modelu nejčastěji rozpadat na dva spodní kvarky, má tomu tak být v asi 60 % případů. Ve zbylých situacích se rozpadá na jiné částice, které jsou však mnohdy snáze detekovatelné, například pár fotonů, který vědci pozorovali loni. Detekce rozpadu na kvarky navíc ztěžuje fakt, že kvarky jsou často výsledkem srážek protonů, ve kterých bosony vznikají a není tak lehké určit zda pochází z bosonu nebo protonu.

Aby se dostali ke kýženým výsledkům, spojili své síly vědci z experimentů Atlas a CMS, které s LHC pracují víceméně odděleně. Pracovali s daty posbíranými detektory za několik posledních let a zapojili sofistikované metody jejich zpracování. Z výsledků jim vyplynulo, že higgsův boson se rozpadá nejen na fotony nebo spodní kvarky, ale také na leptony třetí generace.

Další data z budoucího provozu LHC vědcům umožní pozorovat více případů a hlavně rozpady na menší, lehčí částice. Díky většímu množství dat budou také moci pomocí moderních analytických metod získat více informací o chování těchto subatomárních částic.

Další zprávy z kategorie Higgsův boson

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarky

11. 7. 2018

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarkyVědci pracující na velkém hadronovém urychlovači částic LHC detekovali rozpad higgsova bosonu na pár b qarků - akce, která byla předpovězena standardním modelem fyziky. Podle modelu by měl rozpad nastávat zhruba v 60 % reakcí, vědcům se ale doteď nedařilo jej detekovat. Higgsův boson byl objeven v roce 2012 a jde o subatomární částici která dává ostatním částicím hmotnost.

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonu

5. 8. 2014

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonuVědcům pracujícím s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC), se podařilo objevit interakci subatomárních částic, která by mohla potvrdit, že higgsův boson skutečně zprostředkovává hmotnost pro ostatní částice, jak praví Standardní model. Práce fyziků tak ani po potvrzení objevu božské částice, jak je higgsův boson často označován, není hotová a LHC má pořád co na práci.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 3. 2013

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

7. 7. 2012

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 6. 2012

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

29. 4. 2012

Jaký je aktuální stav pátrání po higgsově bosonu? Vědci se blíží kýženému výsledkuNa pátrání po higgsově bosonu se podílí dvě obrovské fyzikální laboratoře CERN v Evropě a Fermilab v USA. Vědci se v nich pokouší rozbít hmotu na tak malé částečky, že mezi nimi budou moci pozorovat ty nejzákladnější stavební prvky hmoty. Zatím všechny objevené částice subatomárního světa zapadají do tzv. standardního modelu, což je teorie, která vysvětluje fungování světa na subatomární rovině. Z tohoto modelu však vědcům chybí jeden z hlavních kusů skládačky, higgsův boson, částice zodpovědná za hmotnost hmoty.

13. 12. 2011

Higgsův boson na dosah! Vědci z LHC oznámili, že mají kandidáta na božskou částiciDnes proběhl v Ženevě seminář, na kterém dva hlavní týmy pátrající po takzvané božské částici představily aktuální výsledky svého dosavadního snažení. Higgsův boson je nezbytnou součástí standardního modelu, který popisuje subatomární svět, má totiž dávat všem ostatním částicím hmotnost. Podle prezentovaných výsledků však stále nejde o definitivní důkaz existence higgsova bosonu, přestože nové výsledky jsou jeho detekci zatím nejblíže.