Vědci změřili sílu gravitace s doposud největší přesností

30. 08. 2018
Gravitace

Hned dva experimenty v laboratoři přispěly k novému odhadu přesné gravitační přitažlivosti dvou objektů. Dosavadní nejlepší měření obsahovalo míru nejistoty 0,00137 %, nové výsledky však mají nejistotu pouhých 0,00116 %. Výzkum provedl tým vědců z Huazhong University of Science and Technology in Wuhan v Číně vedený fyzikem Shan-Qing Yangem.

Gravitační konstanta byla za posledních 40 let měření odhadnuta na 6,67408 x 10 -11 Nkg-2s2. Toto číslo má dnes nejistotu 0,0047 % nicméně i přes tuto míru nejistoty jde o zatím nejpřesněji určenou hodnotu ze všech ostatních základních konstant ve vesmíru jako je například rychlost světla nebo náboj jednoho elektronu. Přesto je pro vědce důležité znát její co nejpřesnější hodnotu aby mohli správně určit hmotnosti vzdálených objektů nebo správně pochopili evoluci a chování vesmíru.

Další zprávy z kategorie Gravitace

Gravitační vlny z kolize neutronových hvězd naznačují, že gravitace neuniká do jiné dimenze

17. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Detekce gravitačních vln způsobených kolizí neutronových hvězd v roce 2017 umožnila vědcům zkoumání vesmíru dvěma rozdílnými pohledy: gravitačními vlnami a elektromagnetickým zářením. To umožňuje ověření různých teorií založených na dosavadním pozorování vesmíru prostřednictvím elektromagnetických vln. Podle nové studie takto vědci dokázali vyvrátit jednu z teorií, která se snažila vysvětlit existenci temné energie pomocí gravitace unikající do jiné dimenze.

Vesmírná sonda Juno přináší zcela nový pohled na nitro planety Jupiter

26. 10. 2017

Vesmírná sonda Juno přináší zcela nový pohled na nitro planety JupiterZa více než rok zkoumání planety Jupiter odhalila vesmírná sonda Juno nitro tohoto plynného obra jako doposud žádná jiná. Posledním poznatkem je fakt, že atmosférické pásy bouří sahají hluboko do nitra planety a nejsou jen povrchovým úkazem. Díky zkoumání magnetického a gravitačního pole planety získávají vědci také další cenné informace o tom, co se pod hustými mraky odehrává a jak vlastně nitro tohoto plynného obra vypadá.

17. 08. 2014

Rychle rotující planetka ukazuje na novou sílu, která ji kromě gravitace drží pohromaděPři pozorování planetky 1950 DA zjistili vědci z Unversity of Tennessee v Knoxville, že pouhá gravitace by ji nemohla udržet pohromadě, rotuje totiž příliš rychle a odstředivé síly by tak měly její jednotlivé části odtrhnout od sebe. Planetka rotuje tak rychle, že astronaut stojící na jejím povrchu by odletěl do vesmíru. Podle studie publikované v magazínu Nature jde o první důkaz, že v jádru planetek působí Van der Wallsovy síly, které je pomáhají držet v celku.

Hubblův teleskop našel zatím nejvzdálenější gravitační čočku

04. 08. 2014

Hubblův teleskop našel zatím nejvzdálenější gravitační čočkuGravitace galaxií má na světlo zvláštní efekt, zakřivuje jej podobně jako lupa a deformuje tak světlo ze vzdálenějších zdrojů ve vesmíru. Astronomové toho využívají při pozorování vzdálených objektů a říkají tomu efekt gravitační čočky. Hubblův teleskop teď našel nejvzdálenější takovou čočku, nachází se ve vzdálenosti 9,6 miliard světelných let a pomáhá vědcům zkoumat ještě vzdálenější galaxii.

Do Měsíce v pondělí narazí při vysoké rychlosti dvě americké sondy

16. 12. 2012

Do Měsíce v pondělí narazí při vysoké rychlosti dvě americké sondy Lunární mise GRAIL (Gravity Recovery and Interior Laboratory), která začala na začátku letošního roku, je u konce. Oběma orbitálním sondám, které dostaly jména Ebb a Flow, totiž dochází palivo a do Měsíce stejně narazí. NASA rozhodla o tom, že sondy v plné rychlosti narazí do měsíčního povrchu a zakončí tak úspěšnou misi, jejímž cílem bylo získat data o gravitačním poli jediného přirozeného satelitu naší planety. I v této poslední však chtějí vědci získat nová data, tentokrát o efektivnosti využití paliva vesmírných sond.

04. 12. 2012

Evropská gravitační sonda GOCE se přiblížila Zemi pro detailnější snímání jejího povrchuDružice GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Explorer) krouží kolem Země už od roku 2009 a sbírá data o gravitačním poli naší planety. Svou primární misi už satelit dokončil a aktuálně probíhá prodloužená mise, během níž chtějí vědci zpřesnit data získaná v první fázi. GOCE se tak přiblíží z 255 kilometrové výšky na 235 kilometrů, což přístrojům sondy umožní detailnější pozorování odchylek v gravitačním poli Země.

24. 10. 2012

NASA vyvíjí technologie pro zachycení gravitačních vln, čeká nás nová éra astronomie?Astronomie se neustále vyvíjí, od prvních očí našich předků upřených k noční obloze, přes dalekohled Galilea, až po moderní infračervené nebo rentgenové teleskopy. Astronomie jde mílovými kroky kupředu a nejen díky novým technologiím, ale také za významného přispění nových pohledů na svět kolem nás. Dnes mohou astronomové pozorovat vzdálené objekty v různých částech elektromagnetického spektra, NASA ale chce jít ještě dál, chce zachytit gravitační vlny a pozorovat samotný velký třesk.