Ultima Thule na dohled, sonda New Horizons vyfotila nejvzdálenější cíl ve sluneční soustavě

31. 8. 2018
New Horizons 2014 MU69 / Arrokoth Kuiperův pás

Vesmírná sonda New Horizons poprvé zachytila svůj příští cíl: malou planetku Ultima Thule v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy (formálně 2014 MU69). Jde zároveň o fotku pořízenou v největší vzdálenosti od Slunce. Sonda New Horizons je od Ultima Thule vzdálená ještě asi 172 milionů kilometrů (zhruba 1 AU, tedy stejná vzdálenost jako Země-Slunce), kolem planetky proletí 1. ledna 2019.

Ultima Thule, vzdálenost 1 AU

Ultima Thule, vzdálenost 1 AU Snímek planetky Ultima Thule v Kuiperově pásu asteroidů ze vzdálenosti zhruba 1 AU pozorný sondou New Horizons.

Vědci byli překvapeni, že sonda dokázala vzdálený objekt zachytit z takové vzdálenosti. Očekávali, že se to podaří až někdy v polovině září, přesto to s kamerou LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) zkusili a udělali 48 snímků s expozicí kolem půl minuty, které potom složili dohromady. Najít ve snímcích planetku MU69 nebyl jednoduchý úkol, protože na pozadí má za sebou výrazně zářivější hvězdy. Snímek se však podařil a v průběhu nadcházejících měsíců lze očekávat stále lepší a detailnější.

Nalezení přesné pozice tak vzdálené planetky vesmírnou sondou je důležité, aby mohl být dobře naplánován její průlet. Planetka Ultima Thule už byla sice pozorována ze Země i z Hubblova teleskopu, pozorování z blízka však nic nenahradí. Operátoři mise budou chtít v následujících měsících ověřit, že se v blízkosti Ultima Thule nenachází žádný měsíc nebo drobné úlomky hornin, aby byl průlet sondy bezpečný.

Žádný objekt v Kuiperově pásu doposud nebyl zkoumán z blízka. Sonda New Horizons v roce 2015 proletěla jako první kolem Pluta a planetka Ultima Thule byla vybrána jako další cíl na jejím směřování ven ze sluneční soustavy. Vědci očekávají, že jim informace o vzdálené planetce napoví více o vnější části sluneční soustavy i její evoluci, protože objekty v takové vzdálenosti jsou zmrzlé artefakty z dávných časů.

Další zprávy z kategorie New Horizons

7. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Tvar heliosféry je podle nového výzkumu výrazně víc nepravidelný, než se předpokládaloHeliosféra je bublina kolem Slunce, ve které převládají sluneční větry nad těmi galaktickými. Věci doposud uvažovali, že má tvar podobný kometě, který je výsledkem pohybu Slunce galaxií. Podle nového modelu tomu tak ale není, tvar heliosféry je zřejmě dost nepravidelný.

20. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hustota atmosféry Pluta je proměnlivá, ale nesouvisí jen se vzdáleností od SlunceTrpasličí planeta Pluto má velmi řídkou atmosféru. Její existenci potvrdila v roce 2015 vesmírná sonda New Horizons, když kolem Pluta proletěla a zamířila hlouběji do Kuiperova pásu. Pozorování ze Země nyní ukazují, že atmosféra neřídne se vzdalováním od Slunce, jak se doposud předpokládalo.

8. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zařízení na sondě New Horizons potvrzuje zpomalování slunečních větrů za oběžnou drahou PlutaMěření pořízená instrumentem SWAP (Solar Wind Around Pluto) na palubě vesmírné sondy New Horizons potvrzují zpomalování slunečních větrů na okraji sluneční soustavy. Předchozí data ze sond Voyager ukazovaly podobné výsledky, New Horizons má však na palubě výrazně modernější technologie. Nová měření byla publikována v magazínu Astrophysical Journal.

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí Pluta

23. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tenká vrstva vodního ledu s metanem by mohla bránit kompletnímu zamrznutí PlutaTrpasličí planeta Pluto se nachází na okraji mrazivého regionu Kuiperova pásu. Přesto se zdá, že by mohl pod jejím povrchem existovat oceán. Kompletnímu zamrznutí této vody by mohla bránit tenká vrstva zmrzlého ledu s různými přísadami, zejména pak metanem. Tato vrstva by působila jako tepelný izolátor, který umožňuje udržení vyšších teplot pod povrchem. Nový výzkum, který vychází z dat mise New Horizons a počítačových simulací, byl publikován v magazínu Nature Geoscience.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

26. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2019)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro březen 2019.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.