Ultima Thule na dohled, sonda New Horizons vyfotila nejvzdálenější cíl ve sluneční soustavě

31. 8. 2018
New Horizons MU69 / Ultima Thule Kuiperův pás

Vesmírná sonda New Horizons poprvé zachytila svůj příští cíl: malou planetku Ultima Thule v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy (formálně 2014 MU69). Jde zároveň o fotku pořízenou v největší vzdálenosti od Slunce. Sonda New Horizons je od Ultima Thule vzdálená ještě asi 172 milionů kilometrů (zhruba 1 AU, tedy stejná vzdálenost jako Země-Slunce), kolem planetky proletí 1. ledna 2019.

Ultima Thule, vzdálenost 1 AU

Ultima Thule, vzdálenost 1 AU - Snímek planetky Ultima Thule v Kuiperově pásu asteroidů ze vzdálenosti zhruba 1 AU pozorný sondou New Horizons.

Vědci byli překvapeni, že sonda dokázala vzdálený objekt zachytit z takové vzdálenosti. Očekávali, že se to podaří až někdy v polovině září, přesto to s kamerou LORRI (Long Range Reconnaissance Imager) zkusili a udělali 48 snímků s expozicí kolem půl minuty, které potom složili dohromady. Najít ve snímcích planetku MU69 nebyl jednoduchý úkol, protože na pozadí má za sebou výrazně zářivější hvězdy. Snímek se však podařil a v průběhu nadcházejících měsíců lze očekávat stále lepší a detailnější.

Nalezení přesné pozice tak vzdálené planetky vesmírnou sondou je důležité, aby mohl být dobře naplánován její průlet. Planetka Ultima Thule už byla sice pozorována ze Země i z Hubblova teleskopu, pozorování z blízka však nic nenahradí. Operátoři mise budou chtít v následujících měsících ověřit, že se v blízkosti Ultima Thule nenachází žádný měsíc nebo drobné úlomky hornin, aby byl průlet sondy bezpečný.

Žádný objekt v Kuiperově pásu doposud nebyl zkoumán z blízka. Sonda New Horizons v roce 2015 proletěla jako první kolem Pluta a planetka Ultima Thule byla vybrána jako další cíl na jejím směřování ven ze sluneční soustavy. Vědci očekávají, že jim informace o vzdálené planetce napoví více o vnější části sluneční soustavy i její evoluci, protože objekty v takové vzdálenosti jsou zmrzlé artefakty z dávných časů.

Další zprávy z kategorie New Horizons

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.

26. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pět nejvzdálenějších vesmírných sond mířících ven ze sluneční soustavy, kde se dnes nachází? (update 2019)Nejbližší hvězdou od Slunce je Proxima Centauri, je vzdálená asi 4,22 světelných let. Například Pluto je vzdálené pouhých 0,00079 světelných let, to je asi 7 světelných hodin nebo také 33 AU. Pro tento článek se budeme pohybovat právě v astronomických jednotkách (AU), kde jedna AU je vzdálenost Země-Slunce. Pouze pět sond vyslaných ze Země se dostalo za oběžnou dráhu Pluta. V tomto článku vám představíme tato nejvzdálenější lidmi vyrobená zařízení, která velkou rychlostí míří k hranicím sluneční soustavy. Data jsou aktualizovaná pro březen 2019.

19. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetky

28. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Zatím nejdetailnější snímek Ultima Thule ukazuje útvary na povrchu planetkyData ze sondy New Horizons postupně proudí na Zemi a my tak dostáváme stále přesnější informace o tomto vzdáleném objektu na okraji sluneční soustavy. Krátce po průletu sondy kolem planetky Ultima Thule obdržela NASA několik snímků s nízkým rozlišením, nyní už přichází na řadu snímky detailnější. Zatím poslední přijatá fotografie pochází ze vzdálenosti 6 700 kilometrů, asi 7 minut před maximálním přiblížení. Na snímku už je možné pozorovat detaily různých barevných odstínů tělesa a také geologické útvary jako jsou krátery nebo možná propadliny, které by mohly být způsobené dopadem drobných těles.

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima Thule

16. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila animaci přiblížení sondy New Horizons k planetce Ultima ThulePo několikadenní odmlce zveřejnila NASA nové snímky planetky Ultima Thule, jak je zachytila sonda New Horizons při jejím průletu 1. ledna. Na snímcích poskládaných do krátké animace lze pozorovat, jak se Planetka jevila kameře Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) a ukazuje rotaci tohoto tzv. dvojitého kontaktního tělesa.

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za Sluncem

7. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons se na několik dní odmlčela, ukrývá se za SluncemVesmírná sonda New Horizons se po odeslání několika málo snímků z průletu kolem Ultima Thule odmlčela. Může za to její pozice, nachází se z pohledu ze Země za Sluncem, což brání přímé komunikaci se sondou. Komunikační pauza bude trvat asi 5 dní do 10. ledna, kdy sonda začne opět posílat data z průletu kolem vzdálené planetky v Kuiperově pásu. V podobné situaci byla v posledních týdnech také japonská sonda Hayabusa2.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

2. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.