Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planety

09. 11. 2018
Trpasličí planety Kuiperův pás Sedna 2007 OR10

Trpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

Sedna

Sedna - Ilustrace znázorňující planetku Sedna.

Dnes existuje pětice objektů, které jsou oficiálně považovány za trpasličí planety: Ceres, Pluto, Haumea, Makemake a Eris. Ve sluneční soustavě však existuje množství dalších objektů, které by mohly seznam trpasličích planet rozšířit, nicméně doposud o nich nemáme dostatek informací. Nacházejí se totiž většinou tak daleko, že není zřejmé, zda mají dostatečně velkou hmotnost, aby se pod vlivem vlastní gravitace dostaly do sférického tvaru, což je jednou z podmínek klasifikace trpasličí planety.

Zvažovaní kandidáti na zařazení mezi trpasličí planety

V tomto seznamu jsou uvedeny objekty s relativně velkou hmotností, které jsou považovány za pravděpodobné trpasličí planety. Seznam vytvořil astronom Mike Brown, který objevil trpasličí planetu Eris a množství dalších objektů za oběžnou drahou planety Neptun.

2007 OR10

1 250 44 % 33-101
Planetka (225088) 2007 OR10 je páté největší známé těleso za oběžnou drahou Neptunu. Jak už její název napovídá, byla objevena v roce 2007. Spektrální analýza 2007 OR10 ukazuje, že se na povrchu vyskytuje vodní led a zmrzlý metan, který by při přiblížení ke Slunci mohl vytvářet velmi tenkou atmosféru. Teoreticky by planetka 2007 OR10 mohla mít dostatečně velkou gravitaci, aby na svém povrchu udržela také dusík, který se u menších transneptunických objektů postupně vytrácí do vesmíru. Planetku 2007 OR10 obíhá ve vzdálenosti 15 tisíc kilometrů malý měsíc, který zpomaluje její rotaci. Byl objeven teprve v roce 2016 ve snímcích z Hublova teleskopu, na základě dalších pozorování z roku 2017 je jeho velikost maximálně 100 km v průměru.

Quaoar

1 110 32 % 42-45
Planetka Quaoar (označovaná také 50000 Quaoar, nebo 2002 LM60) byla objevena už v roce 2002. V době objevení astronomové odhadovali její velikost na více než 1 290 kilometrů v průměru, což z ni dělalo největší objekt objevený ve sluneční soustavě od objevu Pluta. Postupně však byla velikost Quaoar upřesňována směrem dolů a také byly nalezeny větší objekty. V roce 2007 byl u planetky objeven malý měsíc Weywot s průměrem asi 80 kilometrů. Podobně jako u 2007 OR10, je i na povrchu Quaoar přítomen vodní led a metan.

Sedna

995 30 % 76-936
Sedna je planetka s výrazně červeným povrchem, která se díky své silně eliptické dráze dostává velmi daleko od Slunce. Jde o jeden z nejvzdáleněji se dostávajících známých objektů ve sluneční soustavě, Slunce oběhne jednou za více než 11 tisíc let. Vědci si zatím nejsou jisti, co způsobilo nezvyklou oběžnou dráhu Sedny - mohlo by jít o gravitaci Neptunu, nebo ještě vzdálenější, doposud neznámé planety, nebo by to mohl být důsledek dávného přiblížení jiné hvězdy ke sluneční soustavě. Na rozdíl od ostatních objektů v tomto článku, u Sedny nebyl detekován žádný měsíc.

2002 MS4

934 27 % 36-48
Planetka (307261) 2002 MS4 byla objevena v roce 2002, objevuje se však už na snímcích z roku 1954. Její velikost je Mikem Brownem odhadována na více než 900 kilometrů v průměru, Pozorování Spitzerovým teleskopem však naznačují, že by mohla být o zhruba 100 km menší.

Orcus

917 26 % 30-48
Planetka Orcus se objevuje dokonce na snímcích už z roku 1951, oficiálně však byla objevena až v roce 2004. Orcus má také obří měsíc Vanth, který dosahuje až 400 kilometrů v průměru. Planetka obíhá, podobně jako Pluto, v rezonanci 3:1 k Neptunu nachází se však vždy v opozici - když je Pluto nejblíže Slunci na své oběžné dráze, Orcus je v nejvzdálenějším bodu při svém oběhu kolem Slunce.

Salacia

854 25 % 37-47
Planetka Salacia (s označením 2004 SB60, nebo také 120347 Salacia) nemá žádnou známou resonanci. Se svým měsícem Actaea oběhne Slunce jednou za 271 let po dráze, která ji zavádí výrazně mimo rovinu ekliptiky.