Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféry

05. 09. 2018
Saturn Atmosféry planet Cassini

Už v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Potom jej zkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.

Saturn, šestiúhelník na severním pólu

Saturn, šestiúhelník na severním pólu - Snímek severního pólu planety Saturn pořízený vesmírnou sondou Cassini.

Buďto se šestiúhelník objevil spontánně ve dvou různých výškách v atmosféře, nebo jde o jev, který se promítá napříč atmosférou. Horní útvar se nachází stovky kilometrů nad oblaky, kde je původní šestiúhelník. V takových výškách však panují zcela jiné povětrnostní podmínky a navíc, vlnění, které spodní hexagon vytváří by nemělo být schopné se rozšiřovat směrem nahoru. Zdá se tedy, že o dynamice atmosféry Saturnu toho ještě nevíme dost na to, abychom dokázali takový jev vysvětlit.

Sonda Cassini už bohužel kolem planety neobíhá. Její palivo se tenčilo a operátoři mise s ní raději loni v září zamířili střemhlav do atmosféry, než aby riskovali kontaminaci povrchu některého z měsíců planety materiálem ze Země. Nelze tak zblízka pozorovat vývoj šestiúhelníků jak se severní polokoule dostává do letního období a teploty na ní začínají stoupat. Nezbývá než pozorovat ze Země, i když ve znatelně menším detailu.

Další zprávy z kategorie Saturn

29. 06. 2018

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

23. 11. 2017

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

10. 11. 2017

Koloběh vody na Enceladu vyžaduje cirkulaci přes jádro a umožňuje existenci životaVědci už od roku 2005, kdy byly objeveny gejzíry na jižním pólu měsíce Enceladus, uvažují nad tím, co způsobuje zahřívání vody pod jeho ledovou slupkou. Většina vážných úvah pracuje s tím, že při oběhu kolem mateřské planety Saturn vzniká tření, které zahřívá nitro měsíce, které rozpouští vodu a vyvolává tlaky, za jejichž pomoci voda tryská ven. Podle nové studie ale tento mechanismus nestačí, nevydržel by víc než pár desítek milionů let. Aby mohly tyto procesy probíhat po delší dobu, Enceladus by mohl mít pórovité jádro obklopené podpovrchovým oceánem, teprve tehdy je možné tyto procesy udržet po miliardy let a umožnit rozvoj živých organismů.

15. 08. 2017

Nová měření naznačují, že v chemických reakcích na oběžné dráze Saturnu vzniká metanolSaturnův měsíc Enceladus má podpovrchový oceán plný vody a organických sloučenin, vyplývá to z měření sondy Cassini, která kolem Saturnu obíhá už přes deset let. Složení je nám známé díky gejzírům na jižním pólu, jejichž obsah sonda analyzovala. Nová, doplňující měření ze Země teď ukazují, že organické sloučeniny chrlené gejzíry do vesmíru dále chemicky reagují, což vede ke vzniku metanolu. Pozorování byla provedena pomocí teleskopu IRAM ve Španělsku, která ukazují v okolí Enceladu vyšší koncentraci metanolu než jakou naměřila sonda Cassini nad samotnými gejzíry.

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců Saturnu

01. 04. 2015

Ve zbytku roku 2015 se můžeme těšit na nové snímky měsíců SaturnuV polovině března se vesmírná sonda Cassini vrátila na rovníkovou oběžnou dráhu kolem planety Saturn, která ji zavede do blízkosti jejích měsíců. Poslední dva roky přelétávala sonda Cassini nad póly Saturnu, takže se do roviny, kde obíhají měsíce dostávala jen zřídka. Přiblížila se tedy jen několikrát k největšímu měsíci Titan, u kterého vědci pozorují proměny povrchu se změnami ročních období. Po zbytek roku 2015 zůstane Cassini v rovině měsíců a hned několikrát se přiblíží k Titanu, Enceladu a Dione.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 03. 2015

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

15. 12. 2014

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.