Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféry

5. 9. 2018
Saturn Atmosféry planet Cassini

Už v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Až v novém století jej prozkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.

Saturn, šestiúhelník na severním pólu

Saturn, šestiúhelník na severním pólu Snímek severního pólu planety Saturn pořízený vesmírnou sondou Cassini.

Podle Leigha Fletchera z University of Leicester, jehož tým publikoval nové poznatky ve studii zvěřejněné v magazínu Nature Communications, se buďto šestiúhelník objevil spontánně ve dvou různých výškách v atmosféře Saturnu, nebo jde o jev, který se promítá napříč atmosférou. Horní útvar se totiž nachází stovky kilometrů nad oblaky, kde je původní šestiúhelník pozorovaný sondami Voyager.

V takových výškách však panují zcela jiné povětrnostní podmínky a navíc, vlnění, které spodní hexagon vytváří by nemělo být schopné se rozšiřovat směrem nahoru. Zdá se tedy, že o dynamice atmosféry Saturnu toho ještě nevíme dost na to, abychom dokázali takový jev vysvětlit.

Vědci předpokládali vznik nějakého druhu vortexu nad šestiúhelníkem, jak se severní polokoule postupně ohřívala s přechodem do letního období, jeho tvar je pro ně ale velkým překvapením.

Sonda Cassini už bohužel kolem planety neobíhá. Její palivo se tenčilo a operátoři mise s ní raději loni v září zamířili střemhlav do atmosféry, než aby riskovali kontaminaci povrchu některého z měsíců planety materiálem ze Země. Nelze tak zblízka pozorovat vývoj šestiúhelníků jak se severní polokoule dostává dál do letního období a teploty na ní začínají stoupat. Nezbývá než pozorovat ze Země, i když ve znatelně menším detailu.

Saturn, šestiúhelník

Další zprávy z kategorie Saturn

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsíců

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsícůJeště donedávna měla nejvíce známých měsíců ve sluneční soustavě planeta Jupiter, a to 79. Nově však bylo objeveno hned 20 nových těles na oběžné dráze planety Saturn, která tak má nyní 82 měsíců. Objev se podařil týmu vědců vedených Scottem S. Sheppardem, který pracoval s teleskopem Subaru na Havaji. Stejný tým vědců objevil loni 12 nových měsíců u planety Jupiter.

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

22. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci konečně rozluštili záhadu jak dlouho trvá den na Saturnu, pomocí jeho prstencůVědcům se po dlouhé době podařilo s vysokou přesností určit dobu rotace planety Saturn kolem její vlastní osy. Doposud tento údaj vědcům unikal, a to i přes to, že kolem planety kroužila přes deset let vesmírná sonda Cassini. Její data nakonec přispěla k výsledku, který vědcům unikal dlouhá desetiletí. Den na Saturnu trvá 10 hodin, 33 minut a 38 sekund.

5. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Saturnu Phoebe zřejmě pochází z okraje sluneční soustavy, má příliš mnoho izotopů deuteriaS pomocí nové metody, která určuje podíl izotopů jednotlivých chemických prvků na povrchu vzdálených těles, se vědcům podařilo potvrdit výjimečnost měsíce Phoebe v systému měsíců planety Saturn. Voda nacházející se na povrchu tohoto malého měsíce se liší od té, kterou lze nalézt jinde v okolí planety Saturn. Podle nálezu vědců jde o potvrzení teorie, že měsíc Phoebe nevznikl u planety ale daleko od Slunce v chladných oblastech Kuiperova pásu a možná ještě dál.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

29. 6. 2018

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

23. 11. 2017

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.