Z místa kolize neutronových hvězd vychází radiace vysokou rychlostí a míří kousek od Země

09. 09. 2018
Gravitační vlny Neutronové hvězdy Černé díry

Astronomové nepřestávají pozorovat místo, kde v loňském roce detekovali prostřednictvím gravitačních vln první kolizi neutronových hvězd. Doposud nasbíraná data naznačují, že kolize dala vzniknout proudu elektromagnetického záření, který je velmi úzký a míří téměř k Zemi. Astronomové také postupně upřesňují, co se vlastně krátce po kolizi dělo a jak se oblast této události dál vyvíjela.

GW170817, následky kolize

GW170817, následky kolize - Obrázek naznačuje jak by mohl vypadat slupka obklopující následky kolize neutronových hvězd a proudy, které z místa vychází.

Událost označovaná jako GW170817 (Gravitational Wave 17. 8. 2017) je zatím jedinou detekcí kolize neutronových hvězd. Pro vědce jde o nenahraditelnou možnost zkoumání jednoho místa ve vesmíru prostřednictvím gravitačních vln a elektromagnetické radiace (například světlo, rádiové vlny, gama záření). Ostatní detekce gravitačních vln byly zřejmě kolize černých děr a žádné světlo ani jiná radiace z nich neunikly. Jde o jeden z prvních případů tzv multikanálové astronomie (kromě elektromagnetické radiace a gravitačních vln lze vesmír pozorovat také neutriny).

Co se tedy stalo?

Dvě neutronové hvězdy se k sobě přiblížily natolik, že se silnou gravitací vzájemně uzamkly v tanci, kdy kolem sebe vzájemně rotovaly a zároveň s k sobě přibližovaly. Tento tanec vyústil ve splynutí těchto objektů, což vyvolalo poruchy v časoprostoru detekovatelné jako gravitační vlny. Ze dvou neutronových hvězd vznikla kolizí buďto malá černá díra, nebo masivní neutronová hvězda (z toho první možnost se jeví jako pravděpodobnější) a do okolí bylo vymrštěno množství materiálu. Ten v první fázi vytvořil kolem výsledného objektu slupku, která částečně zakryla epicentrum kolize. Výsledný objekt zároveň začal svou gravitací vymrštěný materiál z okolí přitahovat zpátky do středu a z jeho pólů začaly vycházet proudy radiace. Podle naměřených dat tyto proudy nejprve nafoukly slupku materiálu nad póly a následně jí prošly a namířily si to do volného vesmíru. Jeden z proudů radiace míří do blízkosti Země - má odchylku jen asi 30 °. Pozorování astronomů nejprve naznačovala, že se tyto proudy pohybují 4x rychleji než světlo. Nakonec zjistili, že jde o optický klam, který nastává, když je proud namířené téměř k pozorovateli a pohybuje se rychlostí přibližující se rychlosti světla.

Další zprávy z kategorie Gravitační vlny

18. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu neutronových hvězd by mohly existovat hory vysoké až několik desítek centimetrůNeutronové hvězdy jsou extrémní objekty, které vznikají v supernovách, jde v podstatě o jádra hvězd, která tyto obří exploze přežijí. Když vědci v počítačových simulacích zkoumali charakteristiky hmoty, ze které se neutronové hvězdy skládají, zjistili, že je pravděpodobně ještě pevnější než se doposud uvažovalo. To by mohlo vést k výraznějším nerovnostem na povrchu neutronových hvězd a potenciálně také možnosti je detekovat prostřednictvím gravitačních vln.

Gravitační vlny z kolize neutronových hvězd naznačují, že gravitace neuniká do jiné dimenze

17. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Detekce gravitačních vln způsobených kolizí neutronových hvězd v roce 2017 umožnila vědcům zkoumání vesmíru dvěma rozdílnými pohledy: gravitačními vlnami a elektromagnetickým zářením. To umožňuje ověření různých teorií založených na dosavadním pozorování vesmíru prostřednictvím elektromagnetických vln. Podle nové studie takto vědci dokázali vyvrátit jednu z teorií, která se snažila vysvětlit existenci temné energie pomocí gravitace unikající do jiné dimenze.

27. 06. 2018

Vědci odhadli maximální velikost neutronových hvězd - pouhých 27 kilometrů v průměruNeutronové hvězdy jsou extrémně husté objekty, které vznikají na konci života středně masivních hvězd, které explodují v supernovách. Mají hmotnost několika sluncí, ale velikost pouhých pár kilometrů v průměru. Vědcům z frankfurtské Goetheho univerzity se nyní podařilo spočítat jejich maximální velikost, která nepřesahuje 13,5 kilometrů v poloměru. Vycházeli přitom z loňské detekce gravitačních vln GW170817, které zřejmě vznikly kolizí dvou neutronových hvězd.

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díru

05. 06. 2018

Kolize dvou neutronových hvězd zrodila doposud nejmenší známou černou díruPři jedné ze 4 detekcí gravitačních vln (GW170817) v loňském roce se podařilo zachytit také elektromagnetické záření. Vědci se proto domnívají, že nešlo o kolizi černých děr jako v ostatních případech, protože by záření bylo pohlceno jejich silnou gravitací. Místo toho by mělo jít o kolizi dvou neutronových hvězd, které zřejmě daly vzniknout černé díře - doposud nejmenší známé - o hmotnosti kolem 2,7 slunečních mas. Takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

16. 04. 2018

Gravitační vlnové pozadí by mohlo skrývat informace o vzniku vesmíru. A mnohem vícPrvní detekcí gravitačních vln v roce 2015 se vědcům otevřela zcela nová metoda pozorování vesmíru, která doplňuje pozorování prostřednictvím elektromagnetického záření. Pomocí gravitačních vln se astronomům už povedlo identifikovat kolize velkých těles ve vesmíru jako jsou černé díry nebo neutronové hvězdy. Se zpřesňujícími se měřeními by mohli také pozorovat tzv. gravitační vlnové pozadí (gravitational wave background), které prostupuje vesmírem a obsahuje drobné deformace časoprostoru způsobené dávnými a vzdálenými událostmi z počátků vesmíru.

08. 02. 2018

ESA zveřejnila výsledky mise LISA Pathfinder, konceptu pro detektor gravitačních vln ve vesmíruEvropská vesmírná agentura zveřejnila konečné výsledky mise LISA Pathfinder (LPF), která měla ověřit koncept detekce gravitačních vln ve vesmíru. Poslední výsledky výrazně vylepšují předběžné výstupy z roku 2016 a potvrzují proveditelnost primární mise LISA (Laser Interferometer Space Antenna). Mise LISA by měla začít v roce 2034 a jejím úkolem bude měřit fluktuace v časoprostoru způsobené kolizemi masivních objektů jako jsou černé díry nebo velké hvězdy.

21. 01. 2018

V místě loňské detekce gravitačních vln něco stále silněji září, astrofyzikové zatím neví, co by to mohlo býtV místě, kde byla loni pomocí gravitačních vln historicky poprvé detekována kolize neutronových hvězd, zesiluje intenzita záření v rentgenových i radiových vlnových délkách. Takové chování astrofyzikové neočekávali - předpoklad byl, že emise budou postupně klesat. I když podobné události po určitou dobu svou záři zesilují, po krátké době začnou pohasínat. Nová pozorování pochází z vesmírného rentgenového teleskopu Chandra, který se po několika měsících k místu zaměřil znovu v prosinci.