Teleskop Kepler opět hledá vzdálené planety, zřejmě v poslední kampani

7. 9. 2018
Kepler (teleskop) Vesmírné sondy

Vesmírný teleskop Kepler začal 29. srpna znovu sbírat data poté, co byl několik dní v hibernaci. 9. srpna teleskop zatím naposledy poslal vědecká data na Zemi, avšak operátoři mise zjistili neočekávané chování jedné z trysek a tak jej uvedli do klidového stavu. Teleskop z roku 2009 už několikrát přesáhl svou očekávanou životnost a dochází mu palivo, NASA očekává že zařízení brzy doslouží, přesto zkouší kolik dní ještě vydrží.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA fungující mezi roky 2009 a 2018, jejímž úkolem bylo hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledal teleskop odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Kepler hledá exoplanety tím, že sleduje jejich mateřské hvězdy a zkoumá zda před nimi neproletí planeta, která by světlo hvězdy na chvíli zastínila. Je proto důležité nepřetržitě sledovat velké množství hvězd po určitou dobu. Teleskopu však dochází palivo, i když operátoři nemají jak poznat kolik jej ještě zbývá. Teleskop tak může fungovat už jen pár dní, možná týdnů.

Primární mise teleskopu skončila při poruše setrvačníků, které pomáhaly udržovat orientaci teleskopu, který původně pozoroval stále stejnou část hvězdné oblohy v souhvězdí Labutě. Po primární misi přišla v roce 2014 mise K2, která využívala k udržení orientace teleskopu slunečního větru. V této misi teleskop v jednotlivých kampaních pozoroval vždy jinou část hvězdné oblohy. Původně bylo těchto kampaní plánováno 10, Kepler koncem srpna začal kampaň číslo 19.

Další zprávy z kategorie Kepler (teleskop)

5. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli hvězdu s nepravidelným pohasínáním, které si zatím neumí vysvětlitZpravidla, když hvězda změní svou zářivost, znamená to, že se s ní něco děje, může jít o skvrny na jejím povrchu, nebo například erupce. Pokud její zářivost klesá, může to také znamenat, že ji obíhá exoplaneta, která právě zablokovala část světla hvězdy. Vědci však nyní identifikovali hvězdu HD 139139, která pohasíná vždy stejně, ale ve velmi nepravidelných intervalech. A nedokáží zatím vysvětlit, co toto chování může znamenat.

7. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivo

31. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop Kepler dosloužil, došlo mu palivoPrvní vesmírný teleskop dedikovaný pro hledání exoplanet byl odstaven. Kepler vyletěl do vesmíru v březnu 2009 a plánovalo se, že jeho mise bude trvat tři a půl roku a nové exoplanety měl hledat v souhvězdí Labutě. Nakonec hledal potenciální planety po celé hvězdné obloze 9 let a našel tisíce kandidátů. Dosloužil 30. října, když mu došlo palivo, bude nyní dále obíhat Slunce na stejné oběžné dráze jako Země.

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólů

19. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólůVědci z New Yorkské Univerzity v Abú Dhabi publikovali výzkum, který charakterizuje rotaci hvězd podobných Slunci svou hmotností a věkem. Podle jejich závěrů rotují tyto hvězdy až dvaapůlkrát rychleji na rovníku, než blíže jejich pólům. Ke svému výzkumu použili astroseizmologická data a data z mise Kepler. Výsledky studie jsou nicméně odlišné od chování samotného Slunce, které na rovníku rotuje pouze o 10 procent rychleji.

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 6. 2018

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než Země

3. 4. 2018

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než ZeměAstronomům se podařilo pomocí vesmírného teleskopu Kepler objevit novou exoplanetu ve vzdálenosti 339 světelných let. Exoplaneta K2-229b je jen o 20 % větší než Země, má ale asi 2,6x větší hmotnost. Svým metalickým složením a hustotou připomíná planetu Merkur, obíhá svou hvězdu ale o hodně blíže a tak na ní panují velmi vysoké teploty. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.