Teleskop Kepler opět hledá vzdálené planety, zřejmě v poslední kampani

07. 09. 2018
Kepler (teleskop) Vesmírné sondy

Vesmírný teleskop Kepler začal 29. srpna znovu sbírat data poté, co byl několik dní v hibernaci. 9. srpna teleskop zatím naposledy poslal vědecká data na Zemi, avšak operátoři mise zjistili neočekávané chování jedné z trysek a tak jej uvedli do klidového stavu. Teleskop z roku 2009 už několikrát přesáhl svou očekávanou životnost a dochází mu palivo, NASA očekává že zařízení brzy doslouží, přesto zkouší kolik dní ještě vydrží.

Vesmírný teleskop Kepler

Vesmírný teleskop Kepler - vesmírná observatoř NASA, jejímž úkolem je hledání exoplanet. Neustálým pozorováním zářivosti vybraných hvězd v souhvězdí Labutě hledá odchylky, které by mohly indikovat pohasnutí hvězdy v důsledku přechodu planety mezi teleskopem a vzdálenou hvězdou.

Kepler hledá exoplanety tím, že sleduje jejich mateřské hvězdy a zkoumá zda před nimi neproletí planeta, která by světlo hvězdy na chvíli zastínila. Je proto důležité nepřetržitě sledovat velké množství hvězd po určitou dobu. Teleskopu však dochází palivo, i když operátoři nemají jak poznat kolik jej ještě zbývá. Teleskop tak může fungovat už jen pár dní, možná týdnů.

Primární mise teleskopu skončila při poruše setrvačníků, které pomáhaly udržovat orientaci teleskopu, který původně pozoroval stále stejnou část hvězdné oblohy v souhvězdí Labutě. Po primární misi přišla v roce 2014 mise K2, která využívala k udržení orientace teleskopu slunečního větru. V této misi teleskop v jednotlivých kampaních pozoroval vždy jinou část hvězdné oblohy. Původně bylo těchto kampaní plánováno 10, Kepler koncem srpna začal kampaň číslo 19.

Další zprávy z kategorie Kepler (teleskop)

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESS

30. 06. 2018

Nový algoritmus urychlí vyhledávání exoplanet v datech z teleskopu TESSAstronomové z MIT se připravují na procesování data posbíraných vesmírným teleskopem TESS, který má za úkol hledat nové exoplanety. Nový algoritmus jim umožní rychlejší identifikaci potenciálních exoplanet a následná pozorování z observatoří na Zemi. Zatím trénují na datech z teleskopu Kepler, který používá stejnou metodu pro detekci nově objevených exoplanet. Nový způsob zpracování posbíraných dat zkrátil potřebný čas z měsíců na pouhé týdny.

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než Země

03. 04. 2018

Nově objevená exoplaneta se podobá Merkuru, je však 2,6x hmotnější než ZeměAstronomům se podařilo pomocí vesmírného teleskopu Kepler objevit novou exoplanetu ve vzdálenosti 339 světelných let. Exoplaneta K2-229b je jen o 20 % větší než Země, má ale asi 2,6x větší hmotnost. Svým metalickým složením a hustotou připomíná planetu Merkur, obíhá svou hvězdu ale o hodně blíže a tak na ní panují velmi vysoké teploty. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

02. 04. 2018

Tabbyina hvězda opět pohasla, tentokrát nejvýrazněji od svého objevu, co za tím vězí?Tabbyina hvězda známá také pod oficiálním označením KIC 8462852 se stala slavnou v roce 2016, když si vědci neuměli jednoznačně vysvětlit její nepravidelné pohasínání a začaly se objevovat teorie o existenci mimozemské struktury, která by hvězdu obklopovala. Nejpravděpodobnějším vysvětlením je dnes ale existence obřího oblaku plynů a prachu, který blokuje záři hvězdy, a to v různých frekvencích různě. Při pozorováních z března 2018 došlo k dalšímu výraznému pohasnutí této hvězdy, nejvýraznějšímu od pozorování teleskopem Kepler v roce 2013.

25. 01. 2018

Vesmírný teleskop Kepler objevil tři masivní skalnaté planety obíhající jedinou chladnou hvězduProstřednictvím vesmírného teleskopu Kepler byly objeveny hned tři exoplanety obíhající hvězdu LP415-17. Jde o chladného oranžového trpaslíka o velikosti 0,6 Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 267 světelných let. Nově objevené exoplanety spadají do kategorie tzv. super-Zemí, jde tedy o skalnaté planety větší než Země, ale zároveň menší než plynní obři v naší sluneční soustavě. Existence těchto exoplanet byla následně potvrzena s pomocí teleskopu WYIN v Arizoně (USA).

15. 01. 2018

Analýza nitra bílého trpaslíka přinesla nečekaný závěr - jeho jádro je příliš velké a plné kyslíkuSeismická analýza bílého trpaslíka KIC 08626021 (J192904.6+444708) vzdáleného 1 375 světelných let ukázala, že jeho složení neodpovídá předpokladům pro tento typ hvězdy. Jádro tohoto trpaslíka je podle údajů naměřených vesmírným teleskopem Kepler až o 40 % větší než předpovídá současná teorie o vývoji hvězd a s větším podílem kyslíku. Na studii publikované v magazínu Nature se podílelo na 300 expertů z celého světa, vedoucím autorem je Noemi Giammichelová a Gilles Fontaine.

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu Kepler

17. 12. 2017

Umělá inteligence od Google našla nové exoplanety v datech z teleskopu KeplerVědcům se podařilo za pomoci umělé inteligence od společnosti Google objevit novou exoplanetu v katalogu dat posbíraných vesmírným teleskopem Kepler. Jde o nový přístup, při kterém byla použita neurální síť, která učí umělou inteligenci provádět určité úkony. Jedna z nově objevených planet doplňuje sedmici už objevených planet kolem hvězdy Kepler-90, což z toho systému dělá rekordmana, co do počtu objevených planet - vyrovná se mu jen naše sluneční soustava.

06. 12. 2017

Exoplaneta K2-18b by se mohla podobat Zemi a má také alespoň jednoho horkého sourozenceExoplaneta K2-18b by mohla být podle vědců skalnatá s atmosférou a více než dvakrát větší než Země, navíc se nachází v obyvatelné zóně své mateřské hvězdy, což by umožňovalo existenci kapalné vody na jejím povrchu. Zjistili to zkoumáním jejího vlivu na mateřskou hvězdu K2-18 pomocí instrumentu HARPS na teleskopu La Silla v Čile, který hledá exoplanety. Při zkoumání narazili také na druhou exoplanetu u stejné hvězdy, ta je jí však příliš blízko a je tak na povrchu příliš horká.