Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitou

10. 9. 2018
Galaxie Gaia Černé díry

Kromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.

Mléčná dráha, mapa 2018

Mléčná dráha, mapa 2018 Mapa Mléčné dráhy, která vznikla na základě dat z evropské družice Gaia.

Dočasné zvýšení zářivosti galaxie je vědci většinou interpretováno jako zvýšení aktivity supermasivní černé díry v jádru takové galaxie. To je většinou způsobeno pohlcováním materiálu černou dírou, při kterém dochází k zahřátí hmoty, která dopadá na povrch černé díry, na extrémní teploty. Může tak jít například o situaci, kdy černá díra pohltí blízkou hvězdu.

Pro vědce je důležité tyto události zachytit co nejrychleji, aby je mohli prozkoumat dalšími teleskopy, dokud trvají. Vědci vedení Zuzannou Kostrzewa-Rutkowskou zkoumali data za poslední rok a hledali dočasné zvýšení zářivosti v galaxiích pozorovaných teleskopem Gaia. Podařilo se jim identifikovat 480 takových událostí, z toho pouze 5 bylo detekováno dosavadním automatickým systémem.

U zhruba stovky událostí šlo o jednorázové navýšení zářivosti, které se měsíc před ani měsíc po této detekci v datech vůbec neprojevovalo. Mohlo se tak stát, že vědci propásli množství podobných událostí, které by jim mohly napovědět o tom, jak se supermasivní černé díry chovají. Podle studie publikované v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society by tak mohli objevit i černé díry střední velikosti, které jinak unikají detekci.

Nový algoritmus bude také implementován do systému teleskopu Gaia, aby dokázal astronomy včas upozornit na detekované události. Do budoucna bychom tak mohli vědět o větším počtu aktivních jader galaxií a o tom, co se v nich právě odehrává - tedy odehrávalo v době, kdy se k nám světlo z takových událostí vydalo na cestu.

Další zprávy z kategorie Galaxie

7. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silné galaktické větry opouštějící vzdálenou galaxii obsahují až 10 % její hmotnostiPomocí observatoře W. M. Keck se vědcům podařilo zachytit masivní oblaka plynů a prachu, které jsou na cestě ven z galaxie Makani vzdálené několik milionů světelných let. Materiál je zřejmě poháněný větry generovanými hvězdami a směřuje do vnějších oblastí galaxie. Podle studie publikované v magazínu Nature je v tomto oblaku až 10 % hmoty celé galaxie.

Nový instrument DESI pomůže vědcům zmapovat galaxie a posvítí si i na temnou energii

2. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) instalovaný na teleskopu Mayall v Arizoně zaznamenal 22. října první světlo. Jeho úkolem bude pomocí rudého posuvu přesně změřit vzdálenost galaxií a rychlost, se kterou se od nás vzdalují. Vědci si od výsledků této práce slibují nové poznatky o temné energii, která zapříčiňuje zrychlující se rozpínání vesmíru.

1. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxiíAstronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektru

4. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektruAstronomové z Itálie a Španělska objevili nový blazar, který je silný v rádiových vlnách ale velmi slabý v rentgenových. Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivní supermasivní dírou v jádru, ze které vychází proudy radiace přímo naším směrem. Objev blazarů se silnými emisemi v rádiovém spektru je poměrně vzácný, každý nový objekt v této kategorii je tedy pro vědce důležitý.

4. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová mapa Mléčné dráhy ukazuje její deformovaný tvar, zatím není zřejmé, co jej způsobujeVědci publikovali zatím nejdetailnější prostorovou mapu naší mateřské galaxie a potvrdili dřívější zjištění, že její tvar je ve vnějších částech zdeformovaný. Mléčná dráha tedy není placatá spirála, jak se doposud často uvažovalo, ale je zvlněná na svých okrajích. Mohlo by jít o výsledek vlivu okolních galaxií, který je dál od středu silnější než v centru, možných vysvětlení však může být více.

24. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

V sousedství naší galaxie se nachází rozsáhlá prázdnota, která se neustále zvětšujeAstronomům se podařilo sledováním pohybu sousedních galaxií zmapovat tzv. Lokální prázdnotu, která přímo sousedí s Mléčnou dráhou. Jde o rozsáhlou oblast, s výrazně menším obsahem hmoty než okolní vesmír. Nachází se však za intenzivně zářícím středem naší vlastní galaxie a není tak snadné ji zkoumat přímo.

8. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop vybavený novým přístrojem detekoval silné větry způsobené supermasivní černou dírouSupermasivní černé díry v jádrech galaxií zřejmě mají výrazný vliv na jejich vývoj. Mělo by k tomu docházet během fáze, kdy černá díra konzumuje materiál z jejího okolí a kdy rychle nabírá na hmotnosti. Silná radiace vycházející z okolí černé díry přitom vytlačuje mezihvězdné plyny ze středu galaxie a následně dochází k jejich koncentraci na jiném místě a následně ke zrodu nových hvězd. Vědci pozorovali silné větry u kvazaru J1509+0434 prostřednictvím teleskopu Gran Telescopio Canarias (GTC) na Kanárských ostrovech.