Teleskop Gaia zachytil stovky supermasivních černých děr s krátkodobě zvýšenou aktivitou

10. 09. 2018
Galaxie Gaia Černé díry

Kromě miliardy hvězd v Mléčné dráze pozoruje evropský teleskop Gaia také objekty mimo naši Mléčnou dráhu. Každý měsíc teleskop zaznamená polohu a zářivost každého objektu a postupně tak vytváří velmi přesnou mapu našeho okolí. Čas od času dojde u sledovaných objektů ke změně v zářivosti, v takový moment jsou vědci upozorněni automatickým programem, který tyto změny detekuje. Vědcům z Radboud University v Nizozemí a University of Cambridge se nyní podařilo najít stokrát více takových událostí, které automatickému programu unikly.

Mléčná dráha, mapa 2018

Mléčná dráha, mapa 2018 - Mapa Mléčné dráhy, která vznikla na základě dat z evropské družice Gaia.

Dočasné zvýšení zářivosti galaxie je vědci většinou interpretováno jako zvýšení aktivity supermasivní černé díry v jádru takové galaxie. To je většinou způsobeno pohlcováním materiálu černou dírou, při kterém dochází k zahřátí hmoty, která dopadá na povrch černé díry, na extrémní teploty. Může tak jít například o situaci, kdy černá díra pohltí blízkou hvězdu.

Pro vědce je důležité tyto události zachytit co nejrychleji, aby je mohli prozkoumat dalšími teleskopy, dokud trvají. Vědci vedení Zuzannou Kostrzewa-Rutkowskou zkoumali data za poslední rok a hledali dočasné zvýšení zářivosti v galaxiích pozorovaných teleskopem Gaia. Podařilo se jim identifikovat 480 takových událostí, z toho pouze 5 bylo detekováno dosavadním automatickým systémem.

U zhruba stovky událostí šlo o jednorázové navýšení zářivosti, které se měsíc před ani měsíc po této detekci v datech vůbec neprojevovalo. Mohlo se tak stát, že vědci propásli množství podobných událostí, které by jim mohly napovědět o tom, jak se supermasivní černé díry chovají. Podle studie publikované v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society by tak mohli objevit i černé díry střední velikosti, které jinak unikají detekci.

Nový algoritmus bude také implementován do systému teleskopu Gaia, aby dokázal astronomy včas upozornit na detekované události. Do budoucna bychom tak mohli vědět o větším počtu aktivních jader galaxií a o tom, co se v nich právě odehrává - tedy odehrávalo v době, kdy se k nám světlo z takových událostí vydalo na cestu.

Další zprávy z kategorie Galaxie

14. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mléčnou dráhu obíhá doposud neznámá velká, temná galaxie, astronomové takovou ještě neviděliAstronomům se podařilo s pomocí dat z evropské mise Gaia identifikovat doposud neznámou galaxii, která obíhá Mléčnou dráhu. Patří tak k několika desítkám menších galaktických objektů, které jsou gravitačně svázané s naší domovskou galaxií a obíhají ji podobně jako planety hvězdu. Nově objevená galaxie Antlia 2 se nachází z pohledu od Slunce za galaktickým jádrem a má extrémně nízkou hustotu, zároveň je však jedna z největších galaxií, které Mléčnou dráhu obíhají.

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxií

12. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové zachytili kolidující supermasivní černé díry v jádrech galaxiíTým astronomů vedený Michaelem Kossem z University of Maryland pozoroval několik galaxií, které jsou v procesu spojování dvou do jedné. Zaměřili se na jejich jádra, kde se ukrývají supermasivní černé díry, které se podobně jako jejich mateřské galaxie dříve nebo později sloučí v jedinou. Vysledkem pozorování teleskopy W.M. Keck a Hubble je hned několik párů supermasivních černých děr, které jsou velmi blízko splynutí. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature.

07. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

02. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili masivní zárodečnou kupu galaxií v raném vesmíru, napovídá o evoluci vesmíruMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové masivní protokupy galaxií ve vzdáleném vesmíru. Pozorovaná kupa má rudý posuv 5,7 - to naznačuje, že ji astronomové pozorují v době, kdy byl vesmír starý pouhou miliardu let (věk vesmíru se odhaduje na 13,8 miliardy let). Mohou tak zkoumat evoluci galaxií a kup galaxií v počátcích vesmíru. Výsledky výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali jedny z nejméně zářivých galaxií obíhajících kolem Mléčné dráhyS pomocí teleskopu Magellan Clay a instrumentu Megacam prozkoumali vědci několik extrémně slabě zářivých galaxií v bezprostředním okolí Mléčné dráhy. Jde o drobné galaxie objevené teprve v roce 2015, které jsou s Mléčnou dráhou vázané gravitací a obíhají ji podobně jako planety obíhají hvězdy. Vědecký tým vedený Burcin Mutlu-Pakdilem z University of Arizona publikoval nové informace o sousedních galaxiích Sagittarius II, Reticulum II, Phoenix II a Tucana III ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.

22. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybuV datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

07. 09. 2018

Astronomové změřili kosmické záření v sousedních galaxiích a určili jak často se v nich rodí hvězdyPomocí nedávno upgradovaného radioteleskopu Murchison Widefield Array (MWA) v západní Austrálii vědci prozkoumali kosmické záření v sousedních galaxiích Malý a Velký Magellanův oblak. Megallanovy oblaky jsou menší galaxie, které obíhají kolem Mléčné dráhy ve vzdálenosti zhruba 200 tisíc světelných let. Díky detekci kosmického záření v těchto galaxiích dokázali vědci odhadnout s jakou mírou se v nich rodí nové hvězdy.