Umělá inteligence objevila desítky vzácných rádiových pulzů v datech z loňského roku

19. 9. 2018
FRBs

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou silné a velmi krátké rádiové signály ze vzdáleného vesmíru. První svého druhu byl detekován teprve v roce 2007 a vědci doposud neví, co je způsobuje, snaží se však najít jich co nejvíce, aby měli dostatek dat pro jejich zkoumání. Nově se do jejich hledání zapojil také algoritmus na University of California, Berkeley, který ve starých datech objevil desítky doposud ukrytých pulzů.

Vědci z programu Breakthrough Listen na University of California, Berkeley nejprve algoritmus naučili rozpoznat již dříve rozpoznané pulzy u jednoho z častých zdrojů těchto signálů. Potom jej spustili nad daty posbíranými během pěti nepřetržitých hodin v loňském roce teleskopem Green Bank Telescope v Západní Virginii. V těchto datech bylo už dříve jinou metodou objeveno 21 FRBs, nový algoritmus však objevil dalších 72, celkem tak už je známo 300 rychlých rádiových pulzů z tohoto jediného zdroje.

Tajemný zdroj těchto signálů s označením FRB 121102 se podle vědců nachází asi 3 miliardy světelných let daleko. Z tohoto místa k nám přicházejí opakované krátké rádiové signály a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Vědci se domnívají, že by mohlo jít o projev chování černých děr nebo rychle rotujících neutronových hvězd. Někteří se také domnívají, že pokud by s námi chtěla komunikovat vzdálená mimozemská civilizace, mohlo by to být právě prostřednictvím podobných signálů. Zatím žádný z FRBs však nevykazuje žádnou periodicitu nebo nic dalšího, co by mohlo naznačovat, že pochází z umělého zdroje.

Tento objev je důležitý jak pro zkoumání tohoto konkrétního zdroje rádiových signálů, tak také pro slibný postup detekce FRBs. Pomocí tzv. Machine learning metody lze efektivně procházet data z teleskopů a hledat mezi nimi vzácné zdroje různých signálů. Proto se také tato metoda v astronomii objevuje stále častěji a lze očekávat že různé algoritmy budou brzy procházet většinu dat z teleskopů a dalších detektorů.

Další zprávy z kategorie FRBs

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

23. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.

Astronomové našli osm opakujících se rychlých rádiových pulzů FRB, dodnes byly známy pouze dva

20. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Kanadský radioteleskop CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) detekoval 8 nových FRB pulzů, které se opakují. Doposud byly známy pouze dva takové signály, ostatní FRB signály byly zachyceny pouze jednou. Analýza zachycených rádiových vln ukazuje, že opakované signály pochází z různých prostředí a přibližují vědce blíže k rozluštění původu těchto energetických záblesků objevených teprve v roce 2007.

Nově vyvinutá umělá inteligence pomáhá s detekcí tajemných rádiových signálů ve vysokém detailu

9. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci v Austrálii vyvinuli nový program, který využívá machine learning pro detekci rychlých rádiových pulzů (FRBs). Díky němu se jim podařilo zachytit ve velkém detailu už 5 nových signálů z vesmíru, u kterých zatím není jasné, co je způsobuje. Svůj výzkum australští vědci publikovali v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

30. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomům se podařilo teprve podruhé najít zdroj tajemného rychlého radiového pulzu FRBRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRB) byly objeveny teprve v roce 2007 a doposud není jisté, co je způsobuje. Až v posledních měsících se jako pravděpodobné začaly jevit supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s extrémně silným magnetickým polem. Klíčem k rozpoznání zdroje signálu je poznání jeho zdroje, to se všák zatím podařilo u jediného z několika desítek signálů. Nyní vědci přišli s druhým případem, kdy poznali odkud k nám FRB signál přišel.

13. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Tajemné rádiové pulzy z hlubokého vesmíru by mohly pocházet z magnetarů vzniklých v zářivých supernováchRychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou intenzivní záblesky elektromagnetické radiace v rádiovém spektru, které k nám přicházejí ze vzdáleného vesmíru. Poprvé byly detekovány teprve v roce 2007 a doposud není zřejmé, co je způsobuje. Podle nové studie publikované v magazínu The Astrophysical Journal Letters, by to mohly být extrémně zářivé supernovy, ve kterých vznikají magnetary - neutronové hvězdy s velmi silným magnetickým polem.

Astronomové detekovali druhý opakující se rychlý rádiový signál z hlubokého vesmíru

10. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rychlé rádiové pulzy (FRB) jsou tajemné energetické signály z hlubokého vesmíru. První byl objeven teprve před pár lety a vědci doposud neví, co je způsobuje. Zatím všechny detekované události až na jednu byly jednorázové signály, které se neopakovaly. Kanadští vědci nyní našli s teleskopem CHIME druhý takový signál. Díky opakovaným detekcím mohou vědci zjistit více o zdroji signálu.