Umělá inteligence objevila desítky vzácných rádiových pulzů v datech z loňského roku

19. 9. 2018
FRBs

Rychlé rádiové pulzy (Fast Radio Bursts, FRBs) jsou silné a velmi krátké rádiové signály ze vzdáleného vesmíru. První svého druhu byl detekován teprve v roce 2007 a vědci doposud neví, co je způsobuje, snaží se však najít jich co nejvíce, aby měli dostatek dat pro jejich zkoumání. Nově se do jejich hledání zapojil také algoritmus na University of California, Berkeley, který ve starých datech objevil desítky doposud ukrytých pulzů.

Vědci z programu Breakthrough Listen na University of California, Berkeley nejprve algoritmus naučili rozpoznat již dříve rozpoznané pulzy u jednoho z častých zdrojů těchto signálů. Potom jej spustili nad daty posbíranými během pěti nepřetržitých hodin v loňském roce teleskopem Green Bank Telescope v Západní Virginii. V těchto datech bylo už dříve jinou metodou objeveno 21 FRBs, nový algoritmus však objevil dalších 72, celkem tak už je známo 300 rychlých rádiových pulzů z tohoto jediného zdroje.

Tajemný zdroj těchto signálů s označením FRB 121102 se podle vědců nachází asi 3 miliardy světelných let daleko. Z tohoto místa k nám přicházejí opakované krátké rádiové signály a zatím není zřejmé, co je způsobuje. Vědci se domnívají, že by mohlo jít o projev chování černých děr nebo rychle rotujících neutronových hvězd. Někteří se také domnívají, že pokud by s námi chtěla komunikovat vzdálená mimozemská civilizace, mohlo by to být právě prostřednictvím podobných signálů. Zatím žádný z FRBs však nevykazuje žádnou periodicitu nebo nic dalšího, co by mohlo naznačovat, že pochází z umělého zdroje.

Tento objev je důležitý jak pro zkoumání tohoto konkrétního zdroje rádiových signálů, tak také pro slibný postup detekce FRBs. Pomocí tzv. Machine learning metody lze efektivně procházet data z teleskopů a hledat mezi nimi vzácné zdroje různých signálů. Proto se také tato metoda v astronomii objevuje stále častěji a lze očekávat že různé algoritmy budou brzy procházet většinu dat z teleskopů a dalších detektorů.

Další zprávy z kategorie FRBs

3. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

První detekce tajemného radiového signálu FRB v Mléčné dráze napovídá o jeho původuMagnetar SGR 1935+2154 ve vzdálenosti 30 tisíc světelných let se stal prvním objektem v Mléčné dráze, od kterého byl zachycen rychlý rádiový signál (Fast Radio Burst, FRB). Doposud bylo detekováno několik desítek FRB signálů, a všechny pocházely z jiných galaxií. Vědci zatím neví, co tyto krátké a intenzivní signály způsobuje, objev blízkého zdroje FRB signálu jim tedy může hodně napovědět.

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenomény

28. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Jednorázové a opakované FRB signály by mohly být způsobeny odlišnými fenoményStudiem devíti opakujících se FRB signálů zjistil tým vědců vedený Emmanuelem Fonsecou, že opakované signály by mohly být způsobeny odlišným mechanismem než ty jednorázové. Rozdíly mezi oběma druhy signálů jsou podle nové studie v délce trvání pulzů.

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

8. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli galaxii původu u pátého FRB signálu, vychází z jiného prostředí než ostatníMezinárodnímu týmu astronomů se podařilo určit místo, odkud vychází rychlý rádiový pulz FRB 180916. Jde o teprve pátý případ tohoto druhu signálu, u kterého nyní známe místo původu. Jedná se o běžnou spirální galaxii ve vzdálenosti 500 milionů světelných let. Výzkum nicméně ukazuje, že tyto signály k nám přichází z různých prostředí, a vědci stále neví, co je způsobuje.

1. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxiíAstronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

Obří čínský teleskop zachytil desítky FRB signálů z už dříve známého zdroje

8. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který má největší vyplněnou anténu na světě, poprvé detekoval rádiový signál FRB. Astronomové zaměřili teleskop na už známý zdroj rychlých rádiových pulzů FRB121102, který byl poprvé objeven v roce 2012 a na rozdíl od většiny ostatních FRB signálů se opakuje. Čínský teleskop, jehož anténa je vystavěná přímo do skal na jihu země, má v průměru půl kilometru a byl spuštěn v roce 2016.

23. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiové emise z blízkého magnetaru se svou strukturou podobají tajemným rychlým rádiovým pulzům FRBNeutronová hvězda s velmi silným magnetickým polem XTE J1810−197 je jeden z pouze čtyř známých magnetarů, které vysílají do vesmíru rádiové signály. Vědci je nyní analyzovali pomocí teleskopu GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope) a zjistili, že jejich struktura se podobá rychlým rádiovým pulzům FRB. Zatím se neví, co je zdrojem FRB signálů, magnetary jsou však jedním z vážných kandidátů.