Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 9. 2018
Exoplanety TESS

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

TESS, první snímek

TESS, první snímek První snímek jednoho ze čtyř objektivů vesmírného teleskopu TESS. Na snímku je obloha ve směru k souhvězdí Kentaura a obsahuje na 200 tisíc hvězd.

Nově objevená exoplaneta obíhá hvězdu Pi Mensae (označovanou také jako HD 39091), jde o žlutého trpaslíka o 1,1 hmotnosti Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 59,7 světelných let. Tato hvězda je dokonce viditelná pouhým okem v souhvězdí Tabulové hory na jižní polokouli. Pi Mensae obíhá už dříve objevená exoplaneta Pi Mensae b, která má hmotnost 10 Jupiterů - někteří vědci se domnívají, že dokonce nejde o planetu ale hnědého trpaslíka.

Exoplaneta objevená teleskopem TESS má 2,14x větší poloměr než Země a 4,82x větší hmotnost než naše planeta. Svou hvězdu oběhne za pouhých 6,27 dní, protože ji obíhá velmi blízko. Dá se očekávat, že na jejím povrchu panují extrémně vysoké teploty a nejspíš bude mít jednu stranu permanentně přivrácenou ke hvězdě.

Podle vědců Pi Mensae c obsahuje vodu, metan, vodík a helium, které obklopují skalnaté jádro obsahují železo. Víc toho zatím nevíme, ale další pozorování teleskopem TESS, který bude tuto část hvězdné oblohy zkoumat ještě asi 5 měsíců, nám mohou prozradit více. Další informace zřejmě dodá také observatoř Gaia, která zkoumá blízké hvězdy, jejich hmotnost, pozici a pohyb galaxií.

Další zprávy z kategorie TESS

Teleskop TESS detekoval harmonické rytmy od proměnlivých hvězd Delta Scuti

24. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS detekoval harmonické rytmy od proměnlivých hvězd Delta ScutiPozorování vesmírného teleskopu TESS umožnila vědcům identifikovat 60 hvězd kategorie Delta Scuti s harmonickými pulzy. U této kategorie proměnlivých hvězd mají vědci problém interpretovat jejich chování, jejich pulzy jsou často neuspořádané. Nový výzkum by to mohl změnit a umožnit vědcům zjistit více o těchto hvězdách.

10. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS našel svou první exoplanetu podobnou Zemi v obyvatelné zóněVesmírný teleskop TESS, který se soustředí na hledání blízkých exoplanet, našel svůj první úlovek velikosti Země v obyvatelné zóně hvězdy. Exoplaneta TOI 700 d obíhá malou hvězdu v takové vzdálenosti, která by za vhodných podmínek mohla umožnit existenci kapalné vody na jejím povrchu. Samotná velikost planety a vzdálenost od hvězdy však ještě neznamenají, že je planeta obyvatelná. Podobných planet však zatím nebylo nalezeno mnoho.

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/Wirtanen

15. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS zachytil krátkodobou erupci plynů na kometě 46P/WirtanenZa pomoci dat z teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) mohli astronomové pozorovat zvýšenou produkci prachu, ledu a plynů z komety 46P/Wirtanen, která se koncem roku 2018 přiblížila Slunci. Jde o nejdetailnější pozorování tohoto úkazu, který navíc doposud nebyl pozorován od začátku.

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená exoplaneta TOI-677b rozšířila ne příliš početné řady kategorie teplých JupiterůMezinárodní tým astronomů ohlásil objev nové exoplanety, kterou označili jako teplý Jupiter. Toto označení vychází z kategorie horkých Jupiterů, což jsou masivní exoplanety obíhající velmi blízko svým mateřským hvězdám. Nově objevená planeta TOI-677b obíhá v o něco větší vzdálenosti a teploty na ní nejsou tak vysoké jako u horkých Jupiterů.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírou

27. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci pozorovali zatím nejranější chvíle zničení hvězdy černou dírouVědcům se podařilo získat data z události, kdy černá díra roztrhala svou gravitací hvězdu. Díky flotile teleskopů, které akci pozorovaly, získali vědci zatím nejdetailnější informace ze začátku této události. Výrazně tomu pomohl také vesmírný teleskop TESS, který má sice za úkol hledat exoplanety, ale díky způsobu, jakým je hledá, má mnohem širší využití.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.