Objevili vědci Vulkán? V okolí hvězdy 40 Eridani A se nachází exoplaneta

19. 09. 2018
Exoplanety

Ve Star Treku se planeta Vulkán, domov jednoho z hlavních hrdinů Spocka, nachází u hvězdy 40 Eridani A, která je od Slunce vzdálená pouhých 16 světelných let. U této hvězdy se nyní astronomům podařilo objevit exoplanetu dvakrát větší než Země. Hvězda je viditelná pouhým okem v souhvězdí Eridanu na jižní polokouli. Planeta byla objevena pomocí Dharma Planet Survey, programem, který si dává za úkol hledat relativně malé, skalnaté planety u blízkých hvězd.

Hvězda 40 Eridani A (označovanná také jako Keid nebo HD 26965) je nejjasnější složkou trojhvězdy 40 Eridani, její zbylé dvě hvězdy (složky B a C) ji obíhají hvězdu A ve vzdálenosti asi 400 AU. Hvězda 40 Eridani B je bílý trpaslík a původně byla zřejmě nejmasivnější z trojice, složka C je potom malý červený trpaslík. Hvězda 40 Eridani A je o něco menší než Slunce a zhruba stejně stará.

Nově objevená planeta 40 Eridani A b obíhá nyní nejjasnější hvězdu A ve vzdálenosti 0,22 AU a má 8,5 hmotnosti Země. Planeta obíhá příliš blízko svojí hvězdě, takže na ní panují vysoké teploty, což by mohlo evokovat pouštní planetu Vulkán, nelze však očekávat, že by na ní panovaly podmínky vhodné pro život.

Kromě toho, že kolem hvězdy 40 Eridani A obíhá planeta Vulkán ze Star Treku, je tato hvězda zmiňována také v sáze Dune od Franka Herberta, ve které kolem ní obíhá planeta Richese.

Začíná konstrukce evropského teleskopu Plato, který bude hledat exoplanety

14. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konstrukci teleskopu Plato bude mít na starosti německá společnost OHB System AG společně s Thales Alenia Space a RUAG Space Switzerland. Oznámila to Evropská vesmírná agentura ESA, která misi evropským společnostem zadala. Vesmírný teleskop Plato (PLAnetary Transits and Oscillations of stars) bude mít za úkol hledat blízké exoplanety, které by mohly mít vhodné podmínky pro život. Sekundárním cílem mise bude studovat hvězdy a jejich vnitřní strukturu.

08. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných letPozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

21. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízkoVesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskem

06. 09. 2018

Astronomové našli pouze 10 tisíc let starou hvězdu s protoplanetárním diskemMezinárodní tým astronomů vedený Chin-Fei Leem objevil malý relativně disk zformovaný kolem velmi mladé protohvězdy HH 211. Ke svému objevu použili submilimetrovou radiovou observatoř ALMA v Čile složenou z více než šedesátky radioteleskopů. Jde o doposud nejmladší hvězdu, kolem které lze pozorovat disk plynů a prachu, ze kterého by postupně měly vzniknout nové planety. Objev vědcům pomůže v určení doby, kdy se kolem hvězd začínají rodit planety.

Mladá exoplaneta byla zvážena s pomocí více než 15 let starých dat z mise Hipparcos

27. 08. 2018

V systému hvězdy Beta Pictoris byla v roce 2008 objevena nová exoplaneta Beta Pictoris b, jde o plynného obra, který obíhá kolem mladé hvězdy Beta Pictoris, která se nachází ve vzdálenosti asi 63 světelných let. Vědecký tým vedený astronomy Ignasem Snellenem a Anthony Brownem nyní zvážil tuto planetu za pomoci dat z probíhající mise Gaia a vysloužilé mise Hipparcos z 90. let. Planeta i hvězda, kolem které obíhá, mají podle odhadů pouhých 20 milionů let (Slunce má 4,5 miliardy let), mohou nám tak poodhalit, jak se podobné planety formují.

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanu

16. 08. 2018

Nejteplejší známá exoplaneta má v atmosféře atomy železa a titanuExoplaneta KELT-9b se nachází asi 620 světelných let daleko v souhvězdí Labutě, byla objevena loni a má povrch s nejvyšší známou teplotou, který je dokonce teplejší než některé hvězdy. V nové studii vědci zjistili, že v atmosféře této planety se nachází volné atomy železa a titanu - prvky, které jsou za nižších teplot na ostatních planetách vázány v molekulách a jinde zatím samostatně detekovány nebyly.

07. 08. 2018

Ve vzdálenosti 20 světelných let se zřejmě nachází masivní sirotčí planeta, neobíhá žádnou hvězduAstronomům se podařilo pozorovat pomocí radioteleskopu VLA (Very Large Array) objekt ve vzdálenosti asi 20 světelných let, podle těchto nových pozorování jde o těleso na hranici planety a hnědého trpaslíka. Objekt s označením SIMP J01365663+0933473 je 12,7x hmotnější než Jupiter, má ale výrazně silnější magnetické pole. Pozorování prostřednictvím VLA je první případ detekce potencionálního planetárního objektu mimo sluneční soustavu radioteleskopem.