Hvězdy Mléčné dráhy vytváří doposud neznámou strukturu, projevila se při zkoumání jejich pohybu

22. 09. 2018
Mléčná dráha Gaia Galaxie

V datech z teleskopu Gaia se vědcům podařilo nalézt doposud neznámou strukturu tvořenou nezvykle se pohybujícími hvězdami, která se podobá ulitě šneka. Mohlo by jít o pozůstatky kolize s menší galaxií, která nastala před několika stovkami milionů let a ovlivnila pohyb některých hvězd. Objev byl umožněn unikátní misí evropské vesmírné agentury Gaia, která mapuje hvězdy v naší galaxii, přesně měří jejich polohu a rychlost a postupně vytváří nejpodrobnější mapu našeho nejbližšího vesmírného okolí.

Mléčná dráha, detekovaná struktura mezi hvězdami

Mléčná dráha, detekovaná struktura mezi hvězdami - Animace vln, které byly detekovány mezi hvězdami naší galaxie v datech z mise Gaia.

Gaia kontinuálně pozoruje více než miliardu hvězd a přesně měří, kde se nachází a jak se pohybují. Observatoř se nachází v lagrangeově bodu L2 systému Slunce-Země, to znamená, že se nachází z pohledu od Slunce za Zemí s výhledem do hlubokého vesmíru. Jak teleskop putuje se Zemí kolem Slunce, může pozorovat hvězdy v různých částech roku z různých úhlů a využívat tak efektu paralaxy, kdy pozoruje hvězdy s mírně odlišným pozadím.

Díky tomuto postupu vzniká nejpřesnější mapa Mléčné dráhy, která v sobě má nejen pozice, ale také pohyby hvězd a jejich další charakteristiky. Právě mezi těmito daty se vědcům podařilo objevit něco, co zatím nikdo neviděl: některé hvězdy se chovají jinak než ostatní a společně vytváří strukturu, která poukazuje na dynamický vývoj naší galaxie.

Pozorované hvězdy se nachází nad, nebo pod hlavní rovinou disku galaxie, ve kterém se nachází většina jejích hvězd a vytváří tak zdánlivé vlny podobné těm, které se objeví na vodní hladině, když ji něco naruší. Podle Teresy Antojové z Universitat de Barcelona, která je vedoucím autorem studie v odborném časopise Nature, je struktura velmi zřetelná a připomíná ulitu šneka.

Podle vědců by mohlo jít o pozůstatek interakce Mléčné dráhy a menší galaxie Sagittarius před 200-1 000 miliony let. Galaxie Sagittarius se skládá z několika desítek milionů hvězd (Mléčná dráha má odhadem kolem miliardy hvězd) a je momentálně pohlcována Mléčnou dráhou, její hvězdy jsou začleňovány do masivních spirálních ramen naší mateřské galaxie.

Dosavadní závěry o původu této struktury v Mléčná dráze však vycházejí pouze ze simulací a nelze je považovat za finální vyřešení otázky původu změněného pohybu některých hvězd. Další informace budou vědci moci získat z příštího datového releasu z mise Gaia, který je plánovaný na rok 2021.

Observatoř Gaia vážící něco přes dvě tuny vyletěla do vesmíru v roce 2013 a letos v dubnu vydala druhý, zpřesněný katalog hvězd v Mléčné dráze (data release 2). Původně měla mise trvat 5 let, ale očekává se její prodloužení o několik dalších let. S rostoucí dobou pozorování budou sbíraná data stále více upřesňovaná a podobných objevů by mohlo přibývat.

Další zprávy z kategorie Mléčná dráha

05. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxiíPři hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

03. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali jedny z nejméně zářivých galaxií obíhajících kolem Mléčné dráhyS pomocí teleskopu Magellan Clay a instrumentu Megacam prozkoumali vědci několik extrémně slabě zářivých galaxií v bezprostředním okolí Mléčné dráhy. Jde o drobné galaxie objevené teprve v roce 2015, které jsou s Mléčnou dráhou vázané gravitací a obíhají ji podobně jako planety obíhají hvězdy. Vědecký tým vedený Burcin Mutlu-Pakdilem z University of Arizona publikoval nové informace o sousedních galaxiích Sagittarius II, Reticulum II, Phoenix II a Tucana III ve vědeckém magazínu The Astrophysical Journal.

20. 07. 2018

Malá družice HaloSat bude zkoumat halo Mléčné dráhy a hledat chybějící hmotu ve vesmíru13. července byla z paluby ISS vypuštěna malá sonda HaloSat, jejímž úkolem bude zkoumat bezprostřední okolí Mléčné dráhy a hledat hmotu, která byla přítomna krátce po velkém třesku, ale dnes ji astronomové nemohou najít. Jde o malý cubesat, který bude snímat rentgenové záření a pokusí se potvrdit, nebo vyvrátit jednu z teorií o umístění této chybějící hmoty.

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhy

16. 07. 2018

Nový teleskop MeerKAT zachytil v dosud největším detailu jádro Mléčné dráhyV Jihoafrické republice byl oficiálně uveden do provozu radiový teleskop MeerKAT, který se skládá z celkem 64 samostatných antén. Jde o největší a nejcitlivější zařízení svého druhu na Zemi, dokud jej nepředčí další jihoafrický teleskop SKA (Square Kilometre Array) v roce 2024. Při slavnostním uvedení do provozu byl zveřejněn snímek středu naší galaxie odhalující doposud nevídaný detail okolí supermasivní černé díry Sagittaruis A*.

V jádru Mléčné dráhy se nacházejí podivné objekty, vypadají jako plyny, chovají se ale jako hvězdy

12. 06. 2018

Astronomové objevili několik podivných objektů v galaktickém centru naší galaxie a není zřejmé, o co se jedná. Jde o objekty, které se vypadají jako oblaka plynů, chovají se však jako hvězdy, nic podobného zatím astronomové doposud nepozorovali. Výsledky výzkumu byly prezentovány na setkání amerických astronomů American Astronomical Society Meeting v Denveru. Objev se podařil prostřednictvím teleskopu W. M. Keck na Havaji.

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhu

26. 05. 2018

První neutronová hvězda bez magnetického pole mimo Mléčnou dráhuZa použití rentgenového vesmírného teleskopu Chandra a velkého pozemního teleskopu VLT v Čile se vědcům podařilo objevit osamocenou neutronovou hvězdu se slabým magnetickým polem, první mimo Mléčnou dráhu. Nachází se v Malém Magellanově oblaku, což je sousední galaxie, která obíhá Mléčnou dráhu ve vzdálenosti asi 200 tisíc světelných let.

05. 05. 2018

Mléčnou dráhu obíhá nově objevená drobná galaxie Hydrus 1 s velkým množstvím temné hmotyMezinárodní skupina astronomů vedená Sergeyem E. Koposovem ohlásila detekci nové trpasličí galaxie v blízkosti Mléčné dráhy. Galaxie označená jako Hydrus 1 se nachází v souhvězdí Malého vodního hada ve vzdálenosti asi 90 tisíc světelných let od Slunce. Podle dosavadních pozorování je tato nová galaxie součástí Magellanova proudu, který spojuje galaxie Velký a Malý Magellanův oblak. Objev byl učiněn prostřednictvím teleskopu Blanco v Čile, který je součástí observatoře Cerro-Tololo Inter-American Observatory.