NASA prodloužila operace rentgenového teleskopu Chandra do roku 2024, možná až 2030

1. 10. 2018
Chandra Teleskopy

Rentgenový teleskop Chandra je ve vesmíru už od roku 1999, kdy jej na oběžnou dráhu vynesl raketoplán Columbia. NASA nyní prodloužila financování jeho operací do roku 2024 s možností je dále prodloužit až do roku 2030. Celkem by mohla NASA zaplatit za provoz teleskopu do roku 2030 563 milionů dolarů. Teleskop provozuje Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na Universitě v Harvardu.

Chandra X-ray Observatory

Chandra X-ray Observatory - vesmírná observatoř NASA Chandra snímá hvězdnou oblohu v rentgenových vlnových délkách. Vesmírný teleskop Chandra nese jméno amerického astrofyzika indického původu Subrahmanyan Chandrasekhar.

Vesmírný teleskop Chandra pozoruje vesmír v rentgenovém záření, které je z velké většiny pohlcováno zemskou atmosférou a tato pozorování tak nelze provádět přímo z povrchu. Chandra se soustředí na rentgenové záření mezi 68 a 78 keV. Kromě Teleskopu Chandra se rentgenovému záření věnují také mise XMM-Newton a NuSTAR.

Chandra má na svědomí několik vědeckých objevů a jde také o nejtěžší náklad, který kdy raketoplán vynesl do vesmíru.

Další zprávy z kategorie Chandra

14. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorovali vznik magnetaru v kolizi neutronových hvězd. Tentokrát bez gravitačních vlnVědcům se podařilo prostřednictvím vesmírného teleskopu Chandra detekovat záblesk rentgenového záření, který indikuje kolizi dvou neutronových hvězd. V této kolizi zřejmě vznikla nová neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem - magnetar. Tato nově pozorovaná událost má podobné znaky jako kolize neutronových hvězd detekovaná v roce 2017 prostřednictvím gravitačních vln.

14. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detekce akrečního disku v jádru galaxie v rentgenovém i milimetrovém zářeníAstronomové identifikovali torus obklopující supermasivní černou díru v jádru galaxie NGC 5643. Jde o strukturu, která se vytváří v bezprostřední blízkosti masivní černé díry a ze které se v její středu utváří akreční disk materiálu, který černá díra urychluje a zahřívá na extrémní rychlosti a teploty. Vědci k analýze tohoto objektu využili dat z milimetrové radiové observatoře ALMA v Čile a rentgenového vesmírného teleskopu Chandra.

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 let

25. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci objevili nejmladší známý pulzar v Mléčné dráze, má 500 letVědci s pomocí rentgenové observatoře Chandra vypočítali stáří nejmladšího známého pulzaru v Mléčné dráze. Jde o neutronovou hvězdu Kes 75, která se nachází uprostřed oblaku materiálu, který zůstal po explozi supernovy ve vzdálenosti asi 19 tisíc světelných let. Díky dlouhodobému pozorování tohoto objektu vědci určili, jak rychle se rozpíná mlhovina obklopující rychle rotující neutronovou hvězdu, a vypočítali, že supernova explodovala někdy před 500 lety (respektive světlo z této exploze dorazilo před 500 lety k Zemi).

Rentgenový teleskop Chandra je po chybě v minulém týdnu znovu online

16. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rentgenový teleskop Chandra je po chybě v minulém týdnu znovu onlineOperátorům mise Chandra se podařilo identifikovat a vyřešit problém, který vedl 10. října k odstavení vesmírného teleskopu Chandra. Šlo o 3 sekundy trvající chybu na gyroskopu, která vedla ke špatnému výpočtu aktuálního pohybu teleskopu. Problémový gyroskop byl nahrazen jiným a bude nadále sloužit jako rezerva.

Po teleskopu Hubble je mimo provoz také rentgenová observatoř Chandra

13. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Po teleskopu Hubble je mimo provoz také rentgenová observatoř ChandraVesmírný teleskop Chandra, který pozoruje hvězdnou oblohu v rentgenovém spektru elektromagnetického záření, se ve středu přepnul do bezpečnostního módu. Na vině je pravděpodobně chyba na jednom z gyroskopů, které pomáhají s orientací teleskopu. Podobné problémy potkaly o týden dříve také vesmírný teleskop Hubble. NASA v obou případech uklidňuje, že nejde o fatální problémy a oba teleskopy budou moci nadále sloužit.

13. 8. 2018

Vědci našli ve starých měřeních evidenci pro první pozorovaný extrasolární výron koronální hmotyTým vědců vedený Costanzou Argiroffim našel první evidenci o výronu koronální hmoty (coronal mass ejection, CME) u jiné hvězdy než u Slunce. Našli jej v deset let starých datech rentgenového teleskopu Chandra u hvězdy HR 9024, která je asi 3x větší než Slunce a nachází se 450 světelných let daleko. Jedná se o událost, při které hvězda vychrlí ze své korony oblak plazmy a nabitých částic do svého okolí.

U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdy

2. 7. 2018

U malých masivních galaxií černé díry spolkly většinu hmoty určenou pro hvězdyPřed asi deseti lety objevili astronomové nový druh galaxií, byly menší než ostatní ale zároveň obsahovaly poměrově více hmoty. Podle nové studie za to mohou jejich centrální supermasivní černé díry, které zkonzumovaly část hmoty, která by jinak šla do formování hvězd. Přišli na to studiem dvou blízkých galaxií Mrk 1216 a PGC 032673, výsledky jejich výzkumu jsou publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.