Planetka na okraji sluneční soustavy má extrémní orbitu, dostává se nejdál od Slunce

3. 10. 2018
Sedna Kuiperův pás Planeta 9

Astronomové Scott Sheppard a Chad Trujillo při svém hledání zatím stále teoretické velké planety na okraji sluneční soustavy našli novou planetku, je sice malá, zato má zajímavou oběžnou dráhu. Objekt s označením 2015 TG387 má podle nových pozorování sotva 300 kilometrů v průměru, jeho oběžná dráha jej ale zavede neuvěřitelných 2 300 AU od Slunce. Země se nachází ve vzdálenosti 1 AU, Neptun 30 AU a doposud nejvzdálenější známý bod oběhu kolem slunce měla planetka Sedna s 937 AU.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Planetka 2015 TG387 dostala neoficiální jméno Goblin a při jejím prvním pozorování v roce 2015 se nacházela 80 AU daleko. Její oběžná dráha je silně eliptická a Slunci se přibližuje až na 65 AU (perihelium) a vzdaluje až na 2 300 AU (afelium). Slunce oběhne jednou za 40 000 let.

Jde zatím pouze o třetího člena speciální třídy objektů, které se při svém oběhu kolem Slunce dostávají do takové velké vzdálenosti. Tato třída nese označení sednoidy, podle jednoho ze členů - planetky Sedna, kromě které sem patří ještě planetka 2012 VP113. Existují ještě další podobné objekty, jako například 2014 FE72, o kterých však není zatím příliš známo.

Sednoidy se dostávají velmi daleko od středu sluneční soustavy a zasahují až do Hillova oblaku, což je vnitřní část Oortova oblaku. Oběžné dráhy těchto a dalších těles podle astronomů naznačují, že se v této oblasti nachází masivní planeta, která má na tyto objekty gravitační vliv. Devátá planeta sluneční soustavy by mohla mít až desetinásobek hmotnosti Země, doposud však nebyla nalezena.

Planetka 2015 TG387 by mohla také patřit do třídy trpasličích planet sluneční soustavy. To jsou podobně jako planety tělesa kulatého tvaru, která obíhají Slunce, avšak na jejich oběžné dráze jsou další objekty. Sluneční soustava má podle Mezinárodní astronomické unie oficiálně pět trpasličích planet: Ceres, Pluto, Eris, Haumea a Makemake.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

27. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Sluneční soustava mohla dostat svou dnešní konfiguraci planet krátce po svém vznikuSluneční soustava vznikla z oblaku prachu, který zbyl v okolí Slunce po jeho vzniku před 4,6 miliardami let. Z tohoto oblaku se zrodily planety, jejich měsíce i další drobné objekty jako planetky a komety. Donedávna se předpokládalo, že aktuální rozložení planet a dalších objektů ve sluneční soustavě se ustálilo zhruba 700 milionů let po vzniku soustavy, podle nové studie to však mohlo být výrazně dříve.

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetek

18. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Za oběžnou dráhou Neptunu bylo nalezeno víc než sto nových velkých planetekV datech z Dark Energy Survey (DES) se vědcům podařilo identifikovat na 300 planetek, které obíhají Slunce za oběžnou drahou planety Neptun. Je mezi nimi také více než stovka nově objevených objektů patřících do sluneční soustavy, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

14. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Planetka v Kuiperově pásu s dočasným označením Ultima Thule dostala nové jméno: Arrokoth1. ledna 2019 prozkoumala vesmírná sonda New Horizons zatím nejvzdálenější objekt, planetku 2014 MU69. Ta byla doposud neoficiálně označovaná také jako Ultima Thule, podle nejvzdálenějšího místa na severu zmiňovaného starými Řeky. Nově má tento objekt také oficiální označení Mezinárodní astronomické unie: Arrokoth, podle indiánského výrazu pro oblohu.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

28. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Šišatá trpasličí planeta Haumea má kruhový prstenec, co formuje jeho oběžnou dráhu?Haumea je jedna z pěti oficiálně uznávaných trpasličích planet ve sluneční soustavě. Slunce obíhá daleko v Kuiperově pásu za oběžnou drahou Pluta. Haumea má nezvykle šišatý tvar, na svojí oběžné dráze však má zdánlivě kruhový prstenec, nejvzdálenější známý od Slunce. Pomocí počítačových simulací se vědci pokusili zjistit o tomto prstenci více informací.

17. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

První vědecká publikace o Ultima Thule: je nejčervenější a pochází z počátků sluneční soustavyTým vědců z NASA publikoval první vědeckou studii o nejvzdálenějším prozkoumaném objektu ve sluneční soustavě: Ultima Thule. Ve studii analyzovali data, která sonda New Horizons ze svého průletu 1. ledna zatím na Zemi poslala. Ve studii jsou popsány útvary na povrchu planetky a její předpokládaná evoluce. Další data nicméně z okraje sluneční soustavy dál proudí k Zemi, přenos by měl být dokončen až v létě příštího roku.