Planetka na okraji sluneční soustavy má extrémní orbitu, dostává se nejdál od Slunce

03. 10. 2018
Sedna Kuiperův pás Planeta 9

Astronomové Scott Sheppard a Chad Trujillo při svém hledání zatím stále teoretické velké planety na okraji sluneční soustavy našli novou planetku, je sice malá, zato má zajímavou oběžnou dráhu. Objekt s označením 2015 TG387 má podle nových pozorování sotva 300 kilometrů v průměru, jeho oběžná dráha jej ale zavede neuvěřitelných 2 300 AU od Slunce. Země se nachází ve vzdálenosti 1 AU, Neptun 30 AU a doposud nejvzdálenější známý bod oběhu kolem slunce měla planetka Sedna s 937 AU.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek - Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Planetka 2015 TG387 dostala neoficiální jméno Goblin a při jejím prvním pozorování v roce 2015 se nacházela 80 AU daleko. Její oběžná dráha je silně eliptická a Slunci se přibližuje až na 65 AU (perihelium) a vzdaluje až na 2 300 AU (afelium). Slunce oběhne jednou za 40 000 let.

Jde zatím pouze o třetího člena speciální třídy objektů, které se při svém oběhu kolem Slunce dostávají do takové velké vzdálenosti. Tato třída nese označení sednoidy, podle jednoho ze členů - planetky Sedna, kromě které sem patří ještě planetka 2012 VP113. Existují ještě další podobné objekty, jako například 2014 FE72, o kterých však není zatím příliš známo.

Sednoidy se dostávají velmi daleko od středu sluneční soustavy a zasahují až do Hillova oblaku, což je vnitřní část Oortova oblaku. Oběžné dráhy těchto a dalších těles podle astronomů naznačují, že se v této oblasti nachází masivní planeta, která má na tyto objekty gravitační vliv. Devátá planeta sluneční soustavy by mohla mít až desetinásobek hmotnosti Země, doposud však nebyla nalezena.

Planetka 2015 TG387 by mohla také patřit do třídy trpasličích planet sluneční soustavy. To jsou podobně jako planety tělesa kulatého tvaru, která obíhají Slunce, avšak na jejich oběžné dráze jsou další objekty. Sluneční soustava má podle Mezinárodní astronomické unie oficiálně pět trpasličích planet: Ceres, Pluto, Eris, Haumea a Makemake.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objekt

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v Kuiperově pásu zatím nejvzdálenější pozorovaný objektMezinárodní astronomická unie v pondělí oznámila objev doposud nejvzdálenějšího pozorovaného objektu ve sluneční soustavě. Jde o planetku 2018 VG18, která byla pozorována teleskopy Magellan (Čile) a Subaru (Havaj) ve vzdálenosti 120 AU. Jde o další nově objevené masivní těleso v této oblasti v tomto roce, v říjnu byl oznámen objev planetky 2015 TG387, která se na své oběžné dráze dostává nejdále od Slunce.

09. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Zmrzlé světy z okraje sluneční soustavy, to jsou potenciální další trpasličí planetyTrpasličí planety jsou relativně nová třída objektů ve sluneční soustavě, která vznikla s novou definicí planety v roce 2006. Stalo se tak dokonce v Praze, na zasedání Mezinárodní astronomické unie (IAU), která má na starosti pojmenovávání nově objevených objektů a jejich kategorizaci. Podle nové definice je trpasličí planeta objekt kulovitého tvaru, který obíhá Slunce, nedokázal však svou oběžnou dráhu vyčistit od ostatních objektů, čímž se liší od planet.

10. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda New Horizons zažehla trysky, aby upravila svůj směr na cestě k cíli v Kuiperově pásuVesmírná sonda New Horizons provedla 3. října krátký zážeh, který upravil její trajektorii směrem k planetce 2014 MU69, která dostala přezdívku Ultima Thule. Zážeh trysek trval 3,5 minuty a zrychlil sondu o 2,1 metru za sekundu. Šlo o první zážeh, při kterém byly použity snímky přímo ze sondy New Horizons k určení správného směru pro průlet kolem planetky, který je plánován na 1. ledna 2019.

20. 09. 2018

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.