Planetka na okraji sluneční soustavy má extrémní orbitu, dostává se nejdál od Slunce

03. 10. 2018
Sedna Kuiperův pás Planeta 9

Astronomové Scott Sheppard a Chad Trujillo při svém hledání zatím stále teoretické velké planety na okraji sluneční soustavy našli novou planetku, je sice malá, zato má zajímavou oběžnou dráhu. Objekt s označením 2015 TG387 má podle nových pozorování sotva 300 kilometrů v průměru, jeho oběžná dráha jej ale zavede neuvěřitelných 2 300 AU od Slunce. Země se nachází ve vzdálenosti 1 AU, Neptun 30 AU a doposud nejvzdálenější známý bod oběhu kolem slunce měla planetka Sedna s 937 AU.

Planeta 9, oběžné dráhy planetek

Planeta 9, oběžné dráhy planetek - Oběžné dráhy některých planetek v Kuiperově pásu, které by mohly být ovlivněny gravitací deváté planety sluneční soustavy. Oběžné dráha Planety 9 je vyznačena zelenou barvou.

Planetka 2015 TG387 dostala neoficiální jméno Goblin a při jejím prvním pozorování v roce 2015 se nacházela 80 AU daleko. Její oběžná dráha je silně eliptická a Slunci se přibližuje až na 65 AU (perihelium) a vzdaluje až na 2 300 AU (afelium). Slunce oběhne jednou za 40 000 let.

Jde zatím pouze o třetího člena speciální třídy objektů, které se při svém oběhu kolem Slunce dostávají do takové velké vzdálenosti. Tato třída nese označení sednoidy, podle jednoho ze členů - planetky Sedna, kromě které sem patří ještě planetka 2012 VP113. Existují ještě další podobné objekty, jako například 2014 FE72, o kterých však není zatím příliš známo.

Sednoidy se dostávají velmi daleko od středu sluneční soustavy a zasahují až do Hillova oblaku, což je vnitřní část Oortova oblaku. Oběžné dráhy těchto a dalších těles podle astronomů naznačují, že se v této oblasti nachází masivní planeta, která má na tyto objekty gravitační vliv. Devátá planeta sluneční soustavy by mohla mít až desetinásobek hmotnosti Země, doposud však nebyla nalezena.

Planetka 2015 TG387 by mohla také patřit do třídy trpasličích planet sluneční soustavy. To jsou podobně jako planety tělesa kulatého tvaru, která obíhají Slunce, avšak na jejich oběžné dráze jsou další objekty. Sluneční soustava má podle Mezinárodní astronomické unie oficiálně pět trpasličích planet: Ceres, Pluto, Eris, Haumea a Makemake.

Další zprávy z kategorie Kuiperův pás

19. 03. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co všechno už víme o Ultima Thule? Vědci představili dosavadní poznatky ze vzdálené planetkyPlanetka 2014 MU69, kolem které proletěla 1. ledna sonda New Horizons je nejvzdálenějším zblízka prozkoumaným tělesem. Nachází se tak daleko v Kuiperove pásu na okraji slunění soustavy, že data z tohoto průletu bude sonda posílat až do léta příštího roku. Už nyní ale mají vědci dost informací k určení skutečného tvaru planetky, jejích fyzikálních charakteristik a odhadnutí její historie.

26. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená planetka FarFarOut je doposud nejvzdálenějším pozorovaným objektem ve sluneční soustavěDosavadní rekord ve vzdálenosti držela planetka 2018 VG18 (s přezdívkou FarOut) objevená teprve na sklonku loňského roku ve vzdálenosti asi 125 AU. Nově objevená planetka s označením FarFarOut byla objevena ve vzdálenosti 140 AU. Za objevem stojí ostřílený astronom Scott Sheppard, který byl součástí týmu, jež objevil také planetku FarOut.

09. 02. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky odhalují skutečně podivný tvar planetky Ultima Thule: jedna z jejích částí je placatáZ vesmírné sondy New Horizons dorazila další data z novoročního průletu kolem vzdálené planetky Ultima Thule. Tentokrát se jedná o snímky po průletu sondy kolem asi 30kilometrového tělesa podivného tvaru. To, co známe od našeho Měsíce jako tenký srpek osvětlený Sluncem, který nechává většinu tělesa ve stínu, vytváří u kontaktní binární planetky Ultima Thule doposud neznámé křivky. Ze snímků je také patrné, že planetka má odlišný tvar, než se doposud uvažovalo: místo dvou kulatých částí je tvořena jednou téměř kulatou a druhou přímo placatou.

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometry

29. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nejmenší známá planetka v Kuiperově pásu má jen něco přes dva kilometryJaponským vědcům se podařilo objevit zatím nejmenší objekt v Kuiperově pásu na okraji sluneční soustavy. Zatím neoznačené těleso má mít podle pozorování asi 2,6 kilometrů na šířku a svou velikostí patří mezi doposud chybějící třídu těles ve vnější části sluneční soustavy. Ke svému výzkumu využili vědci dvou malých teleskopů a stačil jim pouze malý rozpočet, čímž ukázali, že malé objekty lze ve velké vzdálenosti objevovat i bez velkých a drahých instrumentů.

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetku

02. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

První detailní snímek Ultima Thule: jde o dvojitou planetkuNASA zveřejnila první detailní snímek planetky Ultima Thule, který ukazuje poprvé její tvar. Jde o první z blízka pozorovaný výrazný exemplář tzv. kontaktního binárního tělesa, tedy dvou planetek, které se vzájemně dotýkají. Ultima Thule pravděpodobně vznikla dávno při zrodu sluneční soustavy, svůj tvar si tak podle vědců udržela přes 4 miliardy let.

01. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons úspěšně proletěla kolem vzdálené planetky Ultima ThuleDnes o půl sedmé ráno středoevropského času proletěla vesmírná sonda New Horizons kolem planetky MU69 v Kuiperově pásu. Po několika hodinách dostala NASA signál, že operace na okraji sluneční soustavy proběhla úspěšně a sonda je v pořádku. Zároveň se na Zemi dostávají první snímky planetky, které potvrzují její zvláštní tvar v podobě burského oříšku. V následujících dnes bude sonda New Horizons posílat na Zemi fotky se stále většími detail na povrchu Ultima Thule.

23. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

New Horizons proletí 1. ledna kolem vzdálené planetky Ultima Thule, nejistota ohledně jejího tvaru trváVesmírná sonda New Horizons je pouhých několik dní vzdálená od planetky 2014 MU69 neoficiálně pojmenované Ultima Thule. Už v roce 2017 vědci odhadli, že planetka nemá kulovitý tvar, ale bude buďto protáhlá, nebo půjde dokonce o více objektů v těsné blízkosti. Dosavadní pozorování zařízeními na palubě sondy New Horizons však zatím nepotvrdila tuto hypotézu. Podle vědců by v jejím okolí dokonce mohlo být i více menších objektů.