Měsíc velký jako planeta Neptun obíhá kolem planety vzdálené několik tisíc světelných let

08. 10. 2018
Exoplanety Hubble

Pozorování vesmírného teleskopu Hubble potvrdila, že kolem exoplanety vzdálené 8 000 světelných let by mohl obíhat obří měsíc. Jde o první detekci tělesa na oběžné deště exoplanety, tzv. exoměsíce v historii. Měsíc obíhá kolem planety Kepler 1625b a je obrovský - jeho velikost je srovnatelná s planetou Neptun. Výsledky výzkumu Davida Kippinga a Alexe Teacheye byly publikovány v magazínu Nature.

Kepler 1625b, měsíc obíhající exoplanetu

Kepler 1625b, měsíc obíhající exoplanetu - Ilustrace exoměsíce obíhajícího planetu Kepler 1625b.

Hvězda Kepler 1625 je jen o něco málo masivnější než Slunce, má však o více než polovinu větší velikost. Hvězdu obíhá jediná známá planeta Kepler 1625b, která má zhruba velikost planety Jupiter. Exoplaneta hvězdu obíhá ve vzdálenosti 0,8 AU a oběhne ji jednou za 287 dní. Planeta byla objevena vesmírným teleskopem Kepler, když zablokovala světlo své mateřské hvězdy na své cestě svou oběžnou dráhou.

Při tomto tranzitu však není blokováno světlo hvězdy pouze planetou, ale také dalším objektem - potenciálním obřím měsícem. Pro potvrzení použili astronomové při loňském tranzitu výkonnější vesmírný teleskop Hubble.

Při pozorování teleskopem Hubble začal tranzit planety o více než hodinu dříve než se předpokládalo, to by mohlo nahrávat faktu, že planeta a měsíc společně obíhají bod na úsečce, která je spojuje. Po tranzitu planety, kdy došlo k pohasnutí mateřské hvězdy, byl také detekován očekávaný menší pokles zářivosti, který by mohl být způsoben velkým měsícem.

Oba detekované úkazy zatím nejsou nevyvratitelným důkazem o existenci měsíce kolem planety Kepler 1625b, jsou však jeho existencí nejlépe vysvětlitelné. Další pozorování budou nutná pro skutečné potvrzení existence tohoto měsíce, pomoci by mohl teleskop Jamese Webba, výkonný nástupce teleskopu Hubble, který by měl letět do vesmíru v příštím roce.

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplaneta

10. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

V datech z mise teleskopu Kepler byla nalezena nová exoplanetaVesmírný teleskop Kepler loni dosloužil, data, která posbíral, však stále přispívají k novým objevům. Jedním z takových je také exoplaneta K2-288Bb, která byla objevena amatérem, který procházel veřejně dostupnou databázi. Originální data pocházela z mise K2, která byla pokračováním úspěšného hledání exoplanet vesmírným teleskopem Kepler. Planeta K2-288Bb se nachází 226 světelných let daleko a je jen o něco menší než Neptun.

09. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS objevil svou třetí exoplanetu, má výjimečně velkou hustotuVesmírný teleskop TESS objevil ve vzdálenosti 53 světelných let svou třetí a možná i čtvrtou exoplanetu. Potvrzená planeta obíhá malou hvězdu HD 21749 a má tedy označení HD 21749b. Zajímavé je, že nově je sice 3x větší než Země, zároveň má ale 23x větší hmotnost. Teleskop TESS vyletěl do vesmíru v dubnu loňského roku a jeho úkolem je hledání exoplanet pomocí tranzitní metody napříč celou hvězdnou oblohou.

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanet

25. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V těsné blízkosti hvězd se rodí zcela nová třída exoplanetVýzkumníci na univerzitách v Zurichu a Cambridge popsali nový druh exoplanet, jde o skalnaté planety větší než Země, které vznikly v těsné blízkosti jejich mateřských hvězd. Planety zrozené v tomto regionu mají odlišné vlastnosti než jim podobná tělesa, která vznikla v chladnějších podmínkách dál od hvězdy. Kromě toho, že jsou planety nové třídy méně husté, obsahují větší podíl hliníku a vápníku a také minerálů, které tyto prvky obsahují, tedy například rubíny a safíry.

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očima

18. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

GJ 3470b: blízká exoplaneta, která však mizí před očimaAstronomům se podařilo pomocí Hubblova teleskopu zjistit, že exoplaneta GJ 3470b zřejmě přichází o materiál rychleji než jakákoliv jiná doposud pozorovaná planeta. Může za to kombinace její relativně slabé gravitace a nebezpečná blízkost mateřské hvězdě, která slunečními větry odfoukává materiál z atmosféry planety.

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská jižní observatoř spustila nový teleskop pro zkoumání exoplanet podobných ZemiEvropská organizace ESO (European Southern Observatory, Evropská jižní observatoř), která provozuje teleskopy v jižní Americe, spustila nový teleskop pro pozorování exoplanet. Teleskop nese označení SPECULOOS (Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) a skládá se ze 4 samostatných teleskopů, které pracují společně. Jeho konkrétním vědeckým cílem je hledání planet velikosti Země kolem chladných hvězd a hnědých trpaslíků.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxii

13. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Polským astronomům se podařilo objevit dvě nové sirotčí planety v naší galaxiiSirotčí planety (rogue nebo orphan planets) neobíhají žádnou hvězdu, putují mezihvězdným prostorem osamoceně a jejich existence byla potvrzena teprve nedávno. Vzhledem k tomu, že nejsou v blízkosti žádné hvězdy jejíž světlo by odrážely, nebo blokovaly, jejich hledání je oproti běžným exoplanetám trochu komplikovanější. Dvě nově objevené planety byly nalezeny pomocí gravitační mikročočky, kdy gravitace těchto planet zakřivila světlo přicházející od vzdálenějších hvězd.