Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxií

5. 10. 2018
Hvězdy Mléčná dráha Gaia

Při hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí - Pozice a oběžné dráhy 20 hvězd s vysokou rychlostí, červené hvězdy míří z Mléčné dráhy a žluté naopak přicházejí zvenčí.

Hvězdy v Mléčné dráze zpravidla rotují kolem jejího centra rychlostí řádově 100 km/s. Existuje však malé množství hvězd, které mají rychlost vyšší, přesahující 1 000 km/s, které jsou označované za hyperrychlé (hypervelocity stars). Taková rychlost jim umožňuje uniknout gravitaci Mléčné dráhy a galaxii opustit. Aktuálně existuje kolem dvou desítek známých hyperrychlých hvězd v naší galaxii, odhaduje se, že by jich mohlo být až tisíc.

Mise Gaia se soustředí na mapování hvězd v Mléčné dráze. V novém data setu byly zaznamenány pozice 1,3 miliardy hvězd, z toho u zhruba 7 milionů hvězd byla určena rychlost s jakou se od nás vzdalují nebo k nám přibližují. Z těchto 7 milionů hvězd vědci vybrali 20, které by mohly mít dostatečnou rychlost k opuštění naší galaxie.

K jejich překvapení ale většina těchto hvězd nemíří ven z naší galaxie, ale k jejímu centru.  Mohlo by jít o hvězdy z jiných galaxií, ať už blízkých jako jsou magellanova mračna, nebo vzdálenějších. Mohlo by nicméně jít také o hvězdy urychlené v naší vlastní galaxii a pouze směřující k jejímu středu.

Mléčná dráha má podle odhadů na 100 miliard hvězd, mezi nimi se tak zřejmě ukrývá množství dalších hyperrychlých objektů. Část z nich by měla být odhalena dalším pozorováním mise Gaia, která hvězdnou oblohu pozoruje dál a Evropská vesmírná agentura plánuje vydávat další data sety v následujících letech. Pokud se potvrdí, že některé z těchto hvězd pochází z jiných galaxií, umožní to astronomům zkoumat podmínky panující v těchto vzdálených místech přímo v naší galaxii.

Neutronová hvězda na krátkou dobu zpomalila svou rotaci a vědci neví proč

13. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Neutronová hvězda na krátkou dobu zpomalila svou rotaci a vědci neví pročNeutronové hvězdy jsou extrémně husté objekty, které mají hmotnost několika Sluncí a průměr pouhých pár desítek kilometrů. Astronomové jich znají poměrně hodně, zjistit vnitřní strukturu tak hustého, malého a vzdáleného objektu však není vůbec snadné. Pomoci by mohlo pozorování neutronových hvězd, které procházejí fází nazývanou glitch, kdy dochází ke zrychlení jejich rotace. Podle vědců by to mohlo být způsobeno pohybem uvnitř hvězdy. Při zkoumání jedné z hvězd v této fázi však narazili zároveň i na zpomalení rotace, které zatím nedokáží vysvětlit.

Nově objevený druh hvězd: jsou malé, velmi zářivé a pulzují

11. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo identifikovat nový druh hvězd, jde o horké pulzující podtrpaslíky (hot subdwarf pulsators), které jsou menší než Slunce a zároveň výrazně více září. Od ostatních hvězd se liší rychlostí svých pulzů v kombinaci se svou zářivostí. Podle vědců by mohlo jít o vzácné hvězdy, které vznikají za situace kdy červenému obru sebere sousední hvězda materiál ještě před tím, než dojde k fúzi helia. Zabrání tak vzniku bílého trpaslíka.

Astronomové objevili hvězdu, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou

5. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili novou hvězdu S5-HVS1, která se neuvěřitelnou rychlostí pohybuje Mléčnou dráhou. Jde o nejrychlejší známou hvězdu hlavní posloupnosti (tedy stále v ní ještě probíhá termojaderná reakce). Podle vědců byla hvězda urychlena na svou současnou rychlost interakcí se supermasivní černou dírou Sagittarius A* ve středu naší galaxie. Aktuálně je známo jen asi 20 hyperrychlých hvězd v naší galaxii.

2. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop TESS objevil potenciálně obyvatelnou exoplanetu ve vzdálenosti 30 světelných letVesmírnému teleskopu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) se podařilo objevit potenciálně obyvatelnou planetu u hvězdy Gliese 357 ve vzdálenosti zhruba 31 světelných let. Jedná se o třetí známou planetu u tohoto malého červeného trpaslíka a první, která se nachází v jeho obyvatelné zóně. Zároveň se jedná o nejbližší známou exoplanetu typu superzemě s možností kapalné vody na povrchu.

31. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rychle rotující dvojhvězda je kandidátem na pozorování hvězdných gravitačních vlnAstronomové objevili novou dvojhvězdu, která se skládá ze dvou bílých trpaslíků, které kolem sebe rotují rychleji než jiné doposud objevené hvězdy. Podle vědců by mohlo jít o vhodného kandidáta pro pozorování gravitačních vln novými instrumenty, které budou v příštích letech uvedeny do provozu. Doposud byly detekovány gravitační vlny pocházející pouze z kolizí černých děr a neutronových hvězd.

17. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hubblova konstanta změřená novou metodou vnáší další nesoulad do problematiky rozpínání vesmíruVesmír se rozpíná, a to stále rychleji - to víme už dlouho. Doposud však není zřejmé, s jakou rychlostí. Různá měření tzv. hubblovy konstanty, která rozpínání vesmíru znázorňuje číselně, totiž podávají různé výsledky: nejčastěji mezi 67 a 74 km/s/Mpc (tedy prostor mezi dvěma objekty, které jsou od sebe vzdáleny jeden megaparsek (přes 3 miliony světelných let), se za jednu sekundu natáhne o zhruba 70 kilometrů). Nová studie nyní přináší další dílek do skládačky: 70 km/s/Mpc podle červených obrů.

7. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky z teleskopu Hubble ukazují hvězdu Eta Carinae směřující k velké exploziHvězda Eta Carinae se nachází ve vzdálenosti 7,5 tisíce světelných let a v 19 století byla po krátkou dobu jednou z nejjasnějších hvězd na naší obloze. Hvězda tehdy prošla Velkou erupcí, při které se její svítivost na několik let výrazně navýšila. Detailní snímky z dnešní doby ukazují, jak hvězda vyvrhuje množství materiálu do svého okolí a postupně míří k supernově, která bude jasně viditelná i ze Země. Na nových snímcích z teleskopu Hubble nyní vědci také pozorují materiál, který tam doposud pozorován nebyl.