Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxií

5. 10. 2018
Hvězdy Mléčná dráha Gaia

Při hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí Pozice a oběžné dráhy 20 hvězd s vysokou rychlostí, červené hvězdy míří z Mléčné dráhy a žluté naopak přicházejí zvenčí.

Hvězdy v Mléčné dráze zpravidla rotují kolem jejího centra rychlostí řádově 100 km/s. Existuje však malé množství hvězd, které mají rychlost vyšší, přesahující 1 000 km/s, které jsou označované za hyperrychlé (hypervelocity stars). Taková rychlost jim umožňuje uniknout gravitaci Mléčné dráhy a galaxii opustit. Aktuálně existuje kolem dvou desítek známých hyperrychlých hvězd v naší galaxii, odhaduje se, že by jich mohlo být až tisíc.

Mise Gaia se soustředí na mapování hvězd v Mléčné dráze. V novém data setu byly zaznamenány pozice 1,3 miliardy hvězd, z toho u zhruba 7 milionů hvězd byla určena rychlost s jakou se od nás vzdalují nebo k nám přibližují. Z těchto 7 milionů hvězd vědci vybrali 20, které by mohly mít dostatečnou rychlost k opuštění naší galaxie.

K jejich překvapení ale většina těchto hvězd nemíří ven z naší galaxie, ale k jejímu centru.  Mohlo by jít o hvězdy z jiných galaxií, ať už blízkých jako jsou magellanova mračna, nebo vzdálenějších. Mohlo by nicméně jít také o hvězdy urychlené v naší vlastní galaxii a pouze směřující k jejímu středu.

Mléčná dráha má podle odhadů na 100 miliard hvězd, mezi nimi se tak zřejmě ukrývá množství dalších hyperrychlých objektů. Část z nich by měla být odhalena dalším pozorováním mise Gaia, která hvězdnou oblohu pozoruje dál a Evropská vesmírná agentura plánuje vydávat další data sety v následujících letech. Pokud se potvrdí, že některé z těchto hvězd pochází z jiných galaxií, umožní to astronomům zkoumat podmínky panující v těchto vzdálených místech přímo v naší galaxii.

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normálu

17. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normáluPomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) se astronomům podařilo zachytit hvězdu Betelgeuse v detailu. Díky její velikosti a blízkosti jde o jednu z mála hvězd, u kterých lze pozorovat strukturu na povrchu. Betelgeuse je navíc v posledních měsících středem pozornosti díky změnám, kterými aktuálně prochází a které by mohly předznamenávat explozi supernovy.

6. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvykle velká galaxie generovala v raném vesmíru velké množství nových hvězd a potom přestala, vědci neví pročMezinárodní tým astronomů vedený vědci z University of California, Riverside narazil na neobvykle velkou galaxii XMM-2599, jejíž světlo k nám putovalo dlouhých 12 miliard let. V této galaxii se v jednu dobu velmi intenzivně rodily nové hvězdy, to však náhle ustalo, a vědci zatím nevím proč. K pozorování této galaxie využili vědci vedení Benjaminem Forrestem teleskop W. M. Keck a výsledky svého výzkumu publikovali v magazínu Astrophysical Journal.

29. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černou díru v jádru Mléčné dráhy obíhají podivné objekty, které jinde pozorovány nebylyV bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy se nachází objekty, které zatím nikde jinde pozorovány nebyly. Vědci původně mysleli, že se jedná o hvězdy, potom to vypadalo, že jde o oblaka plynů. Nakonec by ale mohlo jít o zcela jiný typ struktury, která v sobě kombinuje vlastnosti jak oblaků, tak hvězd. Nově je nyní vědci označují jako objekty G (G Objects).

28. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Pohasínání hvězdy Betelgeuse v lednu pokračuje, zvětšila svůj objem o téměř 10 procentAstronomové v posledních týdnech se zaujetím pozorují hvězdu Betelgeuse, jejíž zářivost začala v říjnu loňského roku výrazně klesat. Vědci už dlouho ví, že tato hvězda se nezadržitelně blíží k explozi supernovy, nedokáží však říct, kdy nastane. Během ledna zářivost hvězdy nadále klesá, i když už pomalejším tempem než koncem roku.

27. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Extrémně zářivou supernovu SN 2006gy zřejmě způsobila interakce masivní hvězdy s bílým trpaslíkemŠvédským a japonským vědcům se podařilo zjistit, co znamenají podivné emisní linie nalezené v jedné z nejjasnějších pozorovaných supernov SN 2006gy. Nové informace jim také umožnily přijít s novou teorií, která vysvětluje vznik této unikátní zářivé supernovy.

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdy

23. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali změnu rotace u neutronové hvězdyAstronomům vedeným Marcusem Lowerem z Swinburne University of Technology v Austrálii se podařilo detekovat změnu ve frekvenci rotace pulzaru PSR J0908−4913. Studium tohoto chování hvězdy, které se označuje jako glitch, může vědcům napovědět více o její vnitřní struktuře.

Bubliny kolem vzdálených galaxií by mohly být první evidence prvních hvězd ve vesmíru

13. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové s pomocí teleskopu Mayall v Arizoně identifikovali několik bublin v oblacích vodíku ionizovaných hvězdami pouhých 680 milionů let po velkém třesku. Jde o první přímou evidenci z období první generace hvězd ve vesmíru, které vznikly po tzv. temném věku. Výsledky výzkumu byly prezentovány na 235. setkání Americké astronomické společnosti v Honolulu.