Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxií

05. 10. 2018
Hvězdy Mléčná dráha Gaia

Při hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí - Pozice a oběžné dráhy 20 hvězd s vysokou rychlostí, červené hvězdy míří z Mléčné dráhy a žluté naopak přicházejí zvenčí.

Hvězdy v Mléčné dráze zpravidla rotují kolem jejího centra rychlostí řádově 100 km/s. Existuje však malé množství hvězd, které mají rychlost vyšší, přesahující 1 000 km/s, které jsou označované za hyperrychlé (hypervelocity stars). Taková rychlost jim umožňuje uniknout gravitaci Mléčné dráhy a galaxii opustit. Aktuálně existuje kolem dvou desítek známých hyperrychlých hvězd v naší galaxii, odhaduje se, že by jich mohlo být až tisíc.

Mise Gaia se soustředí na mapování hvězd v Mléčné dráze. V novém data setu byly zaznamenány pozice 1,3 miliardy hvězd, z toho u zhruba 7 milionů hvězd byla určena rychlost s jakou se od nás vzdalují nebo k nám přibližují. Z těchto 7 milionů hvězd vědci vybrali 20, které by mohly mít dostatečnou rychlost k opuštění naší galaxie.

K jejich překvapení ale většina těchto hvězd nemíří ven z naší galaxie, ale k jejímu centru.  Mohlo by jít o hvězdy z jiných galaxií, ať už blízkých jako jsou magellanova mračna, nebo vzdálenějších. Mohlo by nicméně jít také o hvězdy urychlené v naší vlastní galaxii a pouze směřující k jejímu středu.

Mléčná dráha má podle odhadů na 100 miliard hvězd, mezi nimi se tak zřejmě ukrývá množství dalších hyperrychlých objektů. Část z nich by měla být odhalena dalším pozorováním mise Gaia, která hvězdnou oblohu pozoruje dál a Evropská vesmírná agentura plánuje vydávat další data sety v následujících letech. Pokud se potvrdí, že některé z těchto hvězd pochází z jiných galaxií, umožní to astronomům zkoumat podmínky panující v těchto vzdálených místech přímo v naší galaxii.

Čínský reaktor pro termojadernou fúzi dosáhl rekordních teplot, vyšších než panují v nitru Slunce

18. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Čínský termojaderný reaktor EAST dosáhl při experimentu teplot dosahujících 100 milionů stupňů Celsia, pokořil tak dosavadní rekord a přiblížil lidstvo novému zdroji energie. Termojaderná fúze získává energii ze slučování atomů, podobně jako je tomu ve hvězdách. Vědci se o fungující termojaderný reaktor pokoušejí už desítky let ale zatím pouze s dílčími úspěchy.

Tajemná hvězda z devadesátých let, která zmizela beze stopy

17. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Tajemná hvězda z devadesátých let, která zmizela beze stopyPři porovnání hvězdných map, které vznikly několik let od sebe, vědci zjistili, že na místě, kde se dříve nacházela jasná hvězda, dnes skoro nic nevidí. Objekt FIRST J1419+3940 byl v devadesátých letech velmi zářivý, dnes však září až 50x slaběji. Podle astronomů by mohlo jít o hvězdu, která mezi tím zanikla a zbyl po ní nějaký jiný objekt jako je mlhovina, neutronová hvězda, nebo černá černá díra. Žádnému z teleskopů se však nepodařilo zachytit explozi, při které nový objekt vznikl.

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planeta

15. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Kolem blízké Barnardovy hvězdy obíhá velká skalnatá planetaAstronomové našli u jedné z nejbližších hvězd novou exoplanetu, která by se mohla podobat Titanu, měsíci planety Saturn. Oproti tomuto malému měsíci je však nová exoplaneta 3,2x masivnější než Země. Planeta Barnards Star b obíhá blízko svojí hvězdě, která je však výrazně chladnější než Slunce a tak na ní zřejmě panují mrazivé teploty. Nově objevená exoplaneta je zatím nejbližší po planetách v systému Alfa Centauri a Proxima Centauri, který se nachází 4,4 a 4,2 světelných let daleko.

10. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili jednu z nejstarších hvězd ve vesmíru, je malá a je velmi blízkoAstronomům se podařilo identifikovat hvězdu starou až 13,5 miliard let, což by znamenalo, že vznikla krátce po velkém třesku (stáří celého vesmíru se odhaduje na 13,8 miliard let). Hvězda s označením 2MASS J18082002–5104378 B se dokonce nachází nedaleko v Mléčné dráze ve vzdálenosti 1 940 světelných let. Studium první generace hvězd vědcům pomáhá při poznávání prvních fází vývoje vesmíru.

07. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

V datech z družice Gaia jsou známky o pradávné kolizi Mléčné dráhy s jinou galaxiíData z evropské mise Gaia přispěla k odhalení události v dávné historii Mléčné dráhy. Naše galaxie se podle vědců před 10 miliardami let sloučila s jinou galaxií, důkazy se ukrývaly v pohybu hvězd na noční obloze. Při zkoumání pohybu hvězd vědci zjistili, že zhruba 30 tisíc z nich se pohybuje společně, proti směru rotace ostatních hvězd kolem jádra galaxie. Podle vědců se tyto hvězdy chovají přesně tak, jak by očekávali od následků sloučení dvou galaxií.

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině Serpens

05. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil obří stín v mlhovině SerpensVesmírný teleskop Hubble zaměřil své zrcadlo směrem do souhvězdí Hada, k mlhovině Serpens (Serpens Nebula). Část mlhoviny ozařuje hvězda HBC 672, která zároveň vrhá obří stín na jiné části mlhoviny. Stín z mladé hvězdy, který se táhne světelné roky daleko je zřejmě tvořen protoplanetárním diskem, který se nachází v těsné blízkosti hvězdy a jinak není pozorovatelný.

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólů

19. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólůVědci z New Yorkské Univerzity v Abú Dhabi publikovali výzkum, který charakterizuje rotaci hvězd podobných Slunci svou hmotností a věkem. Podle jejich závěrů rotují tyto hvězdy až dvaapůlkrát rychleji na rovníku, než blíže jejich pólům. Ke svému výzkumu použili astroseizmologická data a data z mise Kepler. Výsledky studie jsou nicméně odlišné od chování samotného Slunce, které na rovníku rotuje pouze o 10 procent rychleji.