Teleskop Gaia našel hvězdy, které se mohly do Mléčné dráhy dostat z jiných galaxií

5. 10. 2018
Hvězdy Mléčná dráha Gaia

Při hledání hvězd, které míří ven z naší mateřské galaxie, se astronomům podařilo najít také takové hvězdy, které do Mléčné dráhy zřejmě přiletěly zvenčí. Využili k tomu data z mise Gaia, která byla zveřejněna letos na jaře a která obsahují vzdálenosti a pohyb více než miliardy hvězd.

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí

Mléčná dráha, hvězdy zvenčí - Pozice a oběžné dráhy 20 hvězd s vysokou rychlostí, červené hvězdy míří z Mléčné dráhy a žluté naopak přicházejí zvenčí.

Hvězdy v Mléčné dráze zpravidla rotují kolem jejího centra rychlostí řádově 100 km/s. Existuje však malé množství hvězd, které mají rychlost vyšší, přesahující 1 000 km/s, které jsou označované za hyperrychlé (hypervelocity stars). Taková rychlost jim umožňuje uniknout gravitaci Mléčné dráhy a galaxii opustit. Aktuálně existuje kolem dvou desítek známých hyperrychlých hvězd v naší galaxii, odhaduje se, že by jich mohlo být až tisíc.

Mise Gaia se soustředí na mapování hvězd v Mléčné dráze. V novém data setu byly zaznamenány pozice 1,3 miliardy hvězd, z toho u zhruba 7 milionů hvězd byla určena rychlost s jakou se od nás vzdalují nebo k nám přibližují. Z těchto 7 milionů hvězd vědci vybrali 20, které by mohly mít dostatečnou rychlost k opuštění naší galaxie.

K jejich překvapení ale většina těchto hvězd nemíří ven z naší galaxie, ale k jejímu centru.  Mohlo by jít o hvězdy z jiných galaxií, ať už blízkých jako jsou magellanova mračna, nebo vzdálenějších. Mohlo by nicméně jít také o hvězdy urychlené v naší vlastní galaxii a pouze směřující k jejímu středu.

Mléčná dráha má podle odhadů na 100 miliard hvězd, mezi nimi se tak zřejmě ukrývá množství dalších hyperrychlých objektů. Část z nich by měla být odhalena dalším pozorováním mise Gaia, která hvězdnou oblohu pozoruje dál a Evropská vesmírná agentura plánuje vydávat další data sety v následujících letech. Pokud se potvrdí, že některé z těchto hvězd pochází z jiných galaxií, umožní to astronomům zkoumat podmínky panující v těchto vzdálených místech přímo v naší galaxii.

Hvězdy kromě vlastního záření také odráží světlo, které k nim přichází odjinud

5. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy kromě vlastního záření také odráží světlo, které k nim přichází odjinudVědcům z UNSW Sydney and Western Sydney University se podařilo prokázat, že hvězdy nejen světlo vyzařují, ale také odráží. Poznat je to u binárních hvězd, které kolem sebe vzájemně obíhají v těsné blízkosti. Tento objev vědcům umožní relativně jednoduše detekovat existenci druhé hvězdy v blízkosti pozorovaného objektu, ale také prozradí více o hvězdě samotné. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány ve vědeckém magazínu Nature Astronomy.

Vědci objevili dosud nejtěsnější pár mladých hvězd

12. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci objevili dosud nejtěsnější pár mladých hvězdMezinárodnímu týmu astronomů se podařilo identifikovat binární hvězdu PDS 27, jejíž dvě složky se nacházejí pouhých 30 AU od sebe (podobná vzdálenost jako Slunce-Neptun). Jde o doposud nejbližší pozorovaný pár masivních hvězd, které jsou zatím ve fázi formování. Jejich studiem chtějí vědci ověřit některé teorie o formování masivních hvězd. Ke svému objevu použili instrument PIONIER na Very Large Telescope Interferometer, což je soustava čtyř velkých teleskopů v Čile vytvářející společně virtuální teleskop se zrcadlem o průměru 130 metrů.

7. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První kandidát na exoplanetu objevený teleskopem Kepler byl potvrzen 10 let po objeveníVesmírný teleskop Kepler už několik měsíců nefunguje, přesto jím nasbíraná vědecká data dále slouží k objevení nových exoplanet. Nebo potvrzení těch, které byly považovány za odchylky v datech. Podle nové studie je první kandidát na exoplanetu objevený tímto teleskopem (KOI 4.01) skutečně planetou, i když byl původně považován za tzv. false positive, tedy falešnou indikaci. Nové závěry vychází z nové analýzy starých dat a jsou potvrzena novými pozorováními.

1. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Sousední malé galaxie Magellanova mračna produkují větší množství hvězd než v minulostiPředpokládá se, že Mléčná dráha v minulosti zažívala období intenzivního zrodu nových hvězd. Postupně však došlo k relativnímu uklidnění a nové hvězdy dnes vznikají ve výrazně menší míře než předtím. To zřejmě neplatí pro dvě menší galaxie, které Mléčnou dráhu obíhají - Velký a Malý Magellanův Mrak. Podle nové studie se v těchto galaxiích v minulosti příliš mnoho nových hvězd nerodilo, interakce s Mléčnou drahnou a mezi oblaky vzájemně v posledních 2 miliardách let však vedla k nárůstu vzniku nových hvězd.

21. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nedaleký hvězdný systém by mohl v brzké explozi doprovázet první záblesk gama záření v Mléčné drázeVědci loni s pomocí teleskopu VLT objevili trojhvězdu s masivními a velmi aktivními hvězdami krátce před explozí supernovy. Nachází se relativně blízko a mohlo by v budoucnu jít o první detekovaný zdroj gama záření v naší vlastní galaxii. Hvězdný systém s oficiálním označením 2XMM J160050.7-514245 dostal neoficiální jméno Apep a nachází se asi 8 tisíc světelných let daleko.

13. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Po vyhasnutí se některé hvězdy (včetně Slunce) promění v krystal. Vědci nyní pozorovali první náznaky tohoto procesuAnalýzou zářivosti a barvy blízkých bílých trpaslíků se astronomům z University of Warwick podařilo nalézt první přímou evidenci o krystalizaci bílých trpaslíků. Podle studie, kterou publikovali ve vědeckém magazínu Nature, je hvězdná obloha doslova posetá těmito drobnými objekty, které mají pevnou strukturu podobně jako planety. Pozorovaný efekt byl předpovězen už před 50 lety, teprve data z observatoře Gaia však umožnila získat dostatek informací pro ověření této hypotézy.

8. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové detekovali nový zdroj vysokoenergetického záření z blízkosti supernovyPozůstatek supernovy G24.7+0.6 se nachází ve vzdálenosti 16 300 světelných let. Za pomoci teleskopů MAGIC a Fermi se nyní vědcům podařilo identifikovat nový zdroj vysokoenergetického gama záření v její bezprostřední blízkosti. Nové informace Astronomům prozrazují více o supernově, která nastala před více než 9 tisíci lety (plus oněch 16 tisíc let, po které k nám světlo z tohoto objektu putuje).